Formatering

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Honda XRV 750
Nu börjar min dator bete sig jobbigt, den stänger av sig (kraschar), dumpar minne (vad det nu kan betyda) och går jobbigt långsamt. Jag har tagit bort alla onödiga program och kört alla defrag-program och så vidare så nu börjar jag fundera på att formatera skiten och börja om på ny kula.

Problemet är bara att senaste gången jag skrev "Format C:" var i DOS (486:a) och datorn startade aldrig igen. Så jag är lite orolig. Är dagens system mer stabilt (Windows XP) och kommer jag att med hjälp av de skivor jag fick med när jag köpte skiten göra en system recovery? Skivorna heter just "Product Recovery" och "Drivers & Utility for Windows XP"

Så alltså, what to do... and how to do it? Var börjar man återställningen och hur avslutar man den med en återigen fungerande burk?

Tackar på förhand.
LP3

Last edited:
I installationsprogrammet för Windows XP får du välja om du vill formatera aktuell partition på hårddisken eller inte.
Jag gissar att din "product recovery CD" är en återställningsskiva som består av en imagefil utav din datorinstallation som den var när den levererades. Det kan också vara en ren Windows XP-skiva för nyinstallation.
Prova boota datorn med CD:n så får du se.

I installationsprogrammet för Windows XP får du välja om du vill formatera aktuell partition på hårddisken eller inte.
Jag gissar att din "product recovery CD" är en återställningsskiva som består av en imagefil utav din datorinstallation som den var när den levererades. Det kan också vara en ren Windows XP-skiva för nyinstallation.
Prova boota datorn med CD:n så får du se.

Betyder det att alla program och alla filer jag installerat kommer att tas bort?

Kommer man börja om utan all gammal skit då?

Betyder det att alla program och alla filer jag installerat kommer att tas bort? Kommer man börja om utan all gammal skit då?
Ja. Om du har program och andra filer på andra partitioner än C: så kommer de inte att tas bort med automatik såvida du inte formaterar de partitionerna också. Har du bara en partition på hårddisken så tas allt bort om du formaterar om den och du börjar om från "scratch". Kan ju vara idé att säkerhetskopiera det du vill ha kvar (till CD/DVD eller USB-minne) innan du installerar om.

Gissar på att det är en Fujitsu siemens du har eftersom skivorna heter så. Om detta är fallet så är Product recovery en vanlig windows xp skiva.

Gissar på att det är en Fujitsu siemens du har eftersom skivorna heter så. Om detta är fallet så är Product recovery en vanlig windows xp skiva.

Japp, det stämmer. Något speciellt att tänka på när man formaterar den datorn? Gör man processen genom att sätta i en av skivorna eller går man via DOS?

Japp, det stämmer. Något speciellt att tänka på när man formaterar den datorn? Gör man processen genom att sätta i en av skivorna eller går man via DOS?

windowsxp cd:n är bootbar. DOS finns inte längre eftersom DOS dels inte klarar av stora hårddiskar, dels inte kan läsa hårddiskar formaterade med NTFS.

Nyheter
Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis”