Frakt från utlandet

DrPain

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
ZX10r, -04
Go kväll alla glada människor!

Funderar på att köpa hem en hoj från Förenade Arab Emiraten, men jag har ingen aning på vad frakten skulle kunna kosta.

Är det någon här som kan ha en susning? Behöver inte vara just från UAE, USA eller annat land lite längre bort funkar också. Bara så man får sig en prisbild.

Antar det det är båt och container som gäller.

Tack på förhand!

Det lät inte "trubbelfritt" att ta hem en hoj därifrån.
Många har ju nog stora problem med att ta hem och registrera in hojjar från ex. tyskland

Edit: Stafvel

Vad innebär stora problem? Och vad består problemen av? :va
Typgodkännanden och sånt kan ställa till det. Läs importguiden på SMC:s hemsida.

Hojen skall vara godkänd för brukande i EU eller EES och jag har för mig att det kräver ett COC-dokument vid import från icke EU-land. Kolla i SMC:s guide, vägverket och skatteverket så får du veta mer. Detta gäller nyare hojar, äldre hojar går under andra regler, står även i guiden.

Varför ta därifrån? Dramatiskt mycket bättre pris eller unik modell?

Edit: I vilket fall så misstänker jag att frakten vida överstiger vinsten att köpa en hoj så långt bort. Misstänker men jag vet inte.

Last edited:
Går ju att kolla om det är lättare att importera hojjen från tex england eller
tyskland, och sedan importera den till sverige efter det!
Tror tyskland har bra mycket mindra påslag osv med sådant än sverige!

Tack för tipset!

Har en kompis som jobbar där för tillfället och han har lite kontakter. Vi tittade båda på en GSX-R 750, helt ny. Skulle gå styckpris för 80 kkr. Men det är möjligt att vi kan pruta ner den lite om vi köper fler. Och just nu har vi 3 intresserade.

Men det gäller att kolla vad det slutar på.

Går ju att kolla om det är lättare att importera hojjen från tex england eller
tyskland, och sedan importera den till sverige efter det!
Tror tyskland har bra mycket mindra påslag osv med sådant än sverige!

Det var faktiskt ingen dum ide! :)

Men måste man registrera i det landet, sen ta över den hit?

Last edited:
Splitternya hojar åker direkt på 25% moms vid import till Sverige. De måste vara reggade minst 6 månader och ha minst 600 mil på mätarn för att klassas som begagnade.

Det skulle ge 100 000 kr på gatan i Sverige. Plus frakt, ev försäkring och just det ja du får betala moms på gods som inte kommer från annat EU-land. Tullen får man betala på godsvärdet plus frakten. Det är alltså viktigt att ha ett lågt inköpspris och en billig frakt för låg tullkostnad. Dock om man får den som skickar ut godset att skriva ett väldigt lågt värde så påverkar det även försäkringen eftersom den baseras på det värde man skriver på proforma-fakturan.

Det är mycket att hålla reda på, kämpa på bara :tummenupp

Bra val av hoj dock...:tungan

Det skulle ge 100 000 kr på gatan i Sverige. Plus frakt, ev försäkring och just det ja du får betala moms på gods som inte kommer från annat EU-land. Tullen får man betala på godsvärdet plus frakten. Det är alltså viktigt att ha ett lågt inköpspris och en billig frakt för låg tullkostnad. Dock om man får den som skickar ut godset att skriva ett väldigt lågt värde så påverkar det även försäkringen eftersom den baseras på det värde man skriver på proforma-fakturan.

Bra val av hoj dock...:tungan

Jösses mössa... nu fick jag ont i huvudet...

Nä, det mesta av det du skrev hade jag lite koll på, och hela iden bygger på att vi får ett "bra" kvitto med oss. Och nu saknas bara priset för frakten för att kunna räkna ordentligt på det.

Men tack för all info! :tummenupp

Funderar på det... eller inte... :)

En annan fråga i samband med import.

Hur funkar det med garantierna när man köper från utlandet och tar in till sverige. Suzuki har 2 års fabriksgaranti, men gäller den om man byter land också? Vet att KGK Suzuki, som är den svenska importören, lägger till 3 år på garantin, men under ganska hårda förutsättningar...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back