Val av katt!

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
Hej!

Har lagt märke till att sporthoj huserar en hel del kattkännare! Därför hoppas jag på bra svar :D

Jag och tjejen ska skaffa katt, katten ska bli en s.k innekatt! Vi har tittat på två olika raser.
Ragdoll http://www.breedlist.com/photos/kphoto/kingdomcome-ragd.jpg och Birma http://www.satakissa.net/kasvattajat/snow_birman.jpg

Det är jag som har tjatat mig till att katten ska ha blå ögon :yoparty Har alltid gillat katter med blå ögon, dom är så otroligt fina!

*Men nu till frågan, passar dessa två raser som innekatt?
*Är det något speciellt vi ska tänka på när det gäller dessa raser?
*Har alla Birma blå ögon?

Flamma77 har säkert massa bra att berätta! :)

Hörs sen!

Tja

Har en Birma hemma, en blåmaskad. Alla Birmor har blåa ögon utom de som är albino de har vita... med de är oftast döva.
Birma är till temperamentet en blandning av siames och perser. De har perserns lugna, stabila tremprament men samtidigt siamesens smidighet och busighet. Fungerar alltså väldigt bra som innekatt.
Kan absolut inget om rasen ragdoll, har aldrig haft en sån.
Birman har iaf väldigt lättskött päls. Man duschar de nån gång ibland när man känner att pälsen är fet och smutsig. Då passar man också på att borsta igenom pälsen ordentligt. Annars sköter de sin päls helt själva. Väldigt praktiskt och väldigt skönt. (Om man inte ska ställa ut sin katt då förstås för då får man sitta och plocka stickelhår...)
Väldigt social kattras, älskar barn. (De allra flesta då förstås, det finns ju såklart undantag...)

Jag och tjejen ska skaffa katt, katten ska bli en s.k innekatt! Vi har tittat på två olika raser.
Ragdoll http://www.breedlist.com/photos/kphoto/kingdomcome-ragd.jpg och Birma http://www.satakissa.net/kasvattajat/snow_birman.jpg

Det är jag som har tjatat mig till att katten ska ha blå ögon :yoparty Har alltid gillat katter med blå ögon, dom är så otroligt fina!
Det finns fler raser med blå ögon. Jag har själv haft en balines. De är mycket lika Birmorna (förväxlas alltid av folk som inte känner till rasen) men jag tycker att balineserna är lite elegantare, vackrare katter helt enkelt.

I beskrivningen här: http://www.katter.nu/raser/bal.htm kan du läsa mer. Bilden är mycket felvisande, i verkligheten är det mycket mer päls på dem, den på bilden ser ut som nån korthårig sak. Öht en mycket trivsam och sällskaplig katt, pratar gärna och vill vara med. Ev vill de gärna ha sällskap av en annan katt. Jag hade två katter så jag vet inte hur de trivs ensamma (misstänker dock att de vill prata av sig ordentliget när man kommer hem - dvs agera plåster och kräva all uppmärksamhet).

Sen ska jag också säga att du i första hand bör bestämma ras efter andra saker än ögonfärg. Det är rätt stor skillnad i karaktär mellan olika raser. Jag har haft abbessinier också och de är nåt helt annat än balineser. Smaksak vilken man föredrar, men abbessinierna är större personligheter.

Här får du nog många svar på dina frågor: http://www.kattforum.se/

Själv ville jag ha en katt med drag i, stark personlighet, social, graciös, intelligens, som "pratar", kräver minimalt med skötsel (kort päls) etc etc.

För mig blev det en siames. Två st faktiskt. Mycket högt underhållningsvärde när de får fnatt på kvällarna :)

Har en vanlig sketen bondkatt..
Han är världens tråkigaste katt.
Vägrar äta nå annat än den dyraste kattmaten. (bortskämda kattjävul)

Jag har erfarenhet av både Ragdoll och Birma och för tillfället har vi en Ragdoll men snart får vi förstärkning i form av Siames.
Jag gillar Ragdollen bättre än Birman mest pga pälsen. Den stora skillnaden är att Birman har "lättare" päls som släpper lättare och fastnar precis överallt jämfört med ragdollens päls.
Personligheten är stor hos dem båda och de gillar att prata ungefär lika mycket. Ragdollen har jag fått för mig att den är lite "slöare" än Birman men det kan ju vara just våran kisse.
Vad du än väljer så blir du inte besviken då båda katterna är lika underbara och fungerar väldigt bra som innekatter.
Men visst kräver dem omvårdnan i form av pälshantering och därmed även ett mer aktivt val av mat som påverkar pälsen mycket.
Se till att katten går på helfoder och skäm bort den med blöt burkmat på morgonen, det är bra för njurarna då de behöver salt och mkt vätska, något som kan saknas om de går på enbart torrfoder.

Det finns fler raser med blå ögon. Jag har själv haft en balines. De är mycket lika Birmorna (förväxlas alltid av folk som inte känner till rasen) men jag tycker att balineserna är lite elegantare, vackrare katter helt enkelt. /[/url]

Är du säker på att du har en Balines :va
Jag har kollat mycket på dem men tjejen ville hellre ha Siames då Balinesen kunde släppa mycket päls på våren.
Men de är ju inte direkt lika birmorna mer än på täckning, Balinesen är ju en långhårig Siames.
Men lägg gärna upp en bild på din, det kan ju skilja rätt mycket mellan olika grenar i aveln.

Last edited:
Är du säker på att du har en Balines :va
Jag har kollat mycket på dem men tjejen ville hellre ha Siames då Balinesen kunde släppa mycket päls på våren.
Men de är ju inte direkt lika birmorna mer än på täckning, Balinesen är ju en långhårig Siames.
Men lägg gärna upp en bild på din, det kan ju skilja rätt mycket mellan olika grenar i aveln.
Om jag är säker på vad för katt jag haft? :rofl

Jepp, helt säker. Jag tycker inte heller att de är särskilt lika varandra, de har t ex helt olika ansikten, öron och kroppstyp. Balinesen har inte heller birmans vita strumpor. Folk som kan raserna ser ju allt sånt med en gång. Min beskrivning var för kattnybörjare. Folk som inte har katt själva frågade alltid om det var en birma. Samma teckning och ungefär lika mycket päls = samma kattras, för ickekännare.

Har tyvärr bara gammeldags bilder på henne. Hon gick bort för ett par år sedan.

Det stämmer att de hårar som tusan på våren. Tyckte dock inte att det var något jätteproblem eftersom håren var av den mjuka fina sorten som är lätt att dammsuga upp.

Edit: min katt föddes 1990 och det fanns då mycket få av dem i landet. Så få att det ansågs som mycket illa, nästan skandal, att vi inte var med i Balines-ringen (föreningen för balinesägare). Precis alla som ägde en balines var medlemmar, jag var det enda undantaget :3freak

Det är möjligt att rasstandarden/katterna har ändrats i en mer "siameslik riktning" sen dess. De bilder på dem jag hittar på nätet antyder det. När jag fick min katt presenterades de inte som långhårssiameser utan som en ras framavlad mellan siames och colourpoint-perser. Min katt var ivf lik den vuxna balinesen på bilden och var i likhet med den chokladmaskad. Det är iofs mycket stor skillnad mellan unga balineser och äldre. De är mycket ljusare och lättare tecknade som unga. De flesta utställningsdjur är runt 2-3 år och det är dem man ser bilder på. Den mogna katten är mörkare, har mycket skarpare teckning och ser öht mer mogen ut.

De är lite speciella på så sätt att de kräver mer kroppskontakt än många andra katter. De får aldrig nog av kel och gosande. Om de får bestämma så sitter de eller ligger på en människa hela tiden. Det gäller även när de sover. Det är så klart charmigt men det ställer också krav. Jag tror t ex på fullt allvar att det är mer än en människa klarar. Man bör vara två om en sån katt, samt gärna ytterligare en katt.

Bifogat

• balines.jpg
    balines.jpg
    48.3 KB · Visningar: 259
Last edited:
Håll med om att de ser coola ut, siameserna. Panter i kattformat.

Här är mina grabbar och en annan i helprofil

Bifogat

• siamese.jpg
    siamese.jpg
    13.1 KB · Visningar: 110
  • katter.jpg
    katter.jpg
    67.1 KB · Visningar: 213
Håll med om att de ser coola ut, siameserna. Panter i kattformat.

Här är mina grabbar och en annan i helprofil
Sköna lirare, dina kissar :)

Det är nåt speciellt med siameser.

Uääääk..

skippa alla taniga muppkatter o köp en blandras mellan norrbagge katt o siames.. yeee :tummenupp

Det här är finfina märkeskatter dude :yoparty
Norsk skogskatt är faktiskt också rätt intressant. Ingenting jag vill husera i min lya dock. Dom trivs nog bättre utomhus.

neeeh dem trivs utmärkt inomhus... helst på 33kvm med en husse som är borta o jobbar 14 timmar o sen ba sover...:rolleyes:

Är det dig själv du talar om?
Köp en katt till.

Jag köpte båda mina på samma gång. De har det så trevligt tillsammans här när inte jag är hemma. Satte igång min webcam engång när jag gick till jobbet för att se vad de egentligen sysslar med när inte jag är här. Den som tror att de sover hela dagarna har fel kan jag säga. Hahaha. Jisses vilka race de hade.

Förutom att katt är det kanske bögigaste djur som finns så är de helt efterblivna. Man kan i stort sett likväl umgås med en akvariefisk. Det är väl ungefär samma människor som fann glädje i hamster i mellanstadiet som växer upp till kattägare?
Men måste jag välja en så väljer jag Bengal. De ser fina ut.

Har en tjejkompis som tjatar om att hon ska ha en ragdoll och att de blir helt avslappnade när man lyfter upp dem, lealösa... stämmer det?
Sönderavlade freak isf!

tackar vet jag bonnkatt :)

Förutom att katt är det kanske bögigaste djur som finns så är de helt efterblivna. Man kan i stort sett likväl umgås med en akvariefisk. Det är väl ungefär samma människor som fann glädje i hamster i mellanstadiet som växer upp till kattägare?
Men måste jag välja en så väljer jag Bengal. De ser fina ut.

Jag gillar växter också. Och färgglada drinkar.

Förresten har jag hört att bengaler bits i tårna när man sover.
Skulle du klara av det Marcus?

Jag gillar växter också. Och färgglada drinkar.

Förresten har jag hört att bengaler bits i tårna när man sover.
Skulle du klara av det Marcus?

Om du tror du kan komma med någon drink och spela Allan, hit me:
Jag har gjort manikyr, pedikyr, ansiktsbehandling och kroppsvaxning senaste månaden.

Växter är 2002.

Edit:
Och fått ögonrynen plockade.

Om du tror du kan komma med någon drink och spela Allan, hit me:
Jag har gjort manikyr, pedikyr, ansiktsbehandling och kroppsvaxning senaste månaden.

Växter är 2002.

Edit:
Och fått ögonrynen plockade.

Tja, har du klarat av allt det där så klarar du nog av att ha katt också!
Du har retan placerat dig själv i homo/bikategorin :tungan

Pedikyr är faktiskt inte så tokigt, men kroppsvaxning?
Exakt vilka områden vaxade du? Nej förresten, jag vill inte veta.

Tja, har du klarat av allt det där så klarar du nog av att ha katt också!
Du har retan placerat dig själv i homo/bikategorin :tungan

Pedikyr är faktiskt inte så tokigt, men kroppsvaxning?
Exakt vilka områden vaxade du? Nej förresten, jag vill inte veta.
Ey, varför spammar du sönder tråden?

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa