Bidragsfuskare

Han lär väl bli om inte annat. Eller så är det en väldigt dålig flame, det kvittar.

Det tråkiga är, att även om just han är flame, så finns det många som gör just så och tänker just så...:mad:
Vilket leder till att de som behöver bidrag råkar illa ut när reglerna stramas åt och kraven hårdnar..

Det jag tycker är märkligt är att när det blir tal om hårdare kontroll på bidrag, så gnälls det så in i helvete från folk som har bidrag, på att det är hetsjakt på dom mm. Om jag hade haft ett ärligt bidrag, så hade jag tyckt det var bra om man satte dit fuskarna, för i slutändan blir det ju mer pengar till dom som behöver. Men de som gnäller har förmodligen inte rent mjöl i påsen...
Risken är iof att även ärliga bidragstagare kan drabbas i jakten på oseriösa, men i slutändan är det ju dom som fuskar som har skappat situationen.

/Pajje

Jag går ju skola nu men om jag inte gjorde det skulle jag nog försöka bidragsfuska på nått sätt. Jobba är för suckers det är sen gammalt.

Det jag tycker är märkligt är att när det blir tal om hårdare kontroll på bidrag, så gnälls det så in i helvete från folk som har bidrag, på att det är hetsjakt på dom mm. Om jag hade haft ett ärligt bidrag, så hade jag tyckt det var bra om man satte dit fuskarna, för i slutändan blir det ju mer pengar till dom som behöver. Men de som gnäller har förmodligen inte rent mjöl i påsen...
Risken är iof att även ärliga bidragstagare kan drabbas i jakten på oseriösa, men i slutändan är det ju dom som fuskar som har skappat situationen.

/Pajje

Klart det är så, det är alltid den lilla klicken som förstör för den stora massan.
Men just i bidragsfallet så är jag rädd för att den lilla klicken är in i helvete stor :mad:

Jag skulle gladeligen betala en extra skatt under tex ett år för att extra resurser skall till för att utreda varenda bidragstagare i det här landet.

Jag tror inte att dom som verkligen är sjuksrivna etc etc skulle misstycka heller.

Om man är skriven i sverige och bor och arbetar i ett annat land så ska man väl, enligt lag, betala svensk skatt på sin inkomst också?

Jag bor och jobbar i Norge men skriven i Sverige.
Egentligen förstår jag inte varför jag ska skatta i Sverige då jag inte har någon inkomst där. Jag har åkt till Stockholm 4 gånger sedan jag började här, 1 augusti. Inte direkt att jag utnyttjar vägarna och sliter på dem osv.

Eller?

Nej, men dina år på dagis, ditt deltagande i idrottsfröeningar med aktivitetsbidrag och framförallt alla dina år i skolan samt alla år av gratis tand- och sjukvård som barn lär ju inte ha varit gratis för samhället.

Tanken är ju att du lever gratis som barn och pröjsar igen som vuxen(även om det i praktiken är nuvarande skattebetalare osm pröjsar för nuvarande barn).. Så har du kvar ditt svenska medborgarskap tycker jag inte synd om dig för att du får betala skatt i sverige.

Instämmer ! varför inte gå en svenska kurs först INNAN man lär sig hur man får alla bidrag..

Precis, så det är tur att "Olsson" kan Arabiska annars hade han inte fattat någonting när fuskaren berättade! :mad: :rolleyes:

Last edited:
Nej, men dina år på dagis, ditt deltagande i idrottsfröeningar med aktivitetsbidrag och framförallt alla dina år i skolan samt alla år av gratis tand- och sjukvård som barn lär ju inte ha varit gratis för samhället.

Tanken är ju att du lever gratis som barn och pröjsar igen som vuxen(även om det i praktiken är nuvarande skattebetalare osm pröjsar för nuvarande barn).. Så har du kvar ditt svenska medborgarskap tycker jag inte synd om dig för att du får betala skatt i sverige.

Aiight!
Får se hur mkt man kommer att få skatta då. Inte så roligt att det bara skulle komma en stor jävla summa när man inte är beredd på det... :näsblod.

Aiight!
Får se hur mkt man kommer att få skatta då. Inte så roligt att det bara skulle komma en stor jävla summa när man inte är beredd på det... :näsblod.

Skatt kan du betala in när du vill så om du vill slippa otrevliga överraskningar kan du alltid ringa skatteverket och lyssna vad som gäller. Då kan du be din nuvarande arbetsgivare be dem föra över alternativt att du själv sätter det på autogiro när du får lön...

Finns många som har två jobb som betalar in "frivillig preliminärskatt" just för att slippa en massa restskatt p.g.a. att var och en av arbetsgivarna betalar för lite skatt då de bara betalar för "sin halva" även om totala lönen är betydligt högre när man slår ihop dem...

Jag bor och jobbar i Norge men skriven i Sverige.
Egentligen förstår jag inte varför jag ska skatta i Sverige då jag inte har någon inkomst där. Jag har åkt till Stockholm 4 gånger sedan jag började här, 1 augusti. Inte direkt att jag utnyttjar vägarna och sliter på dem osv.

Eller?
Knepigt det där, jag har några kompisar som jobbar på norska båtar men bor i Sverige. De betalar 18% skatt i Norge men inget här hemma. Det är helt lagligt, de är skattebefriade och har papper på det från skatteverket.

Knepigt det där, jag har några kompisar som jobbar på norska båtar men bor i Sverige. De betalar 18% skatt i Norge men inget här hemma. Det är helt lagligt, de är skattebefriade och har papper på det från skatteverket.

Det är det jag har trott hela tiden! Nu är jag lite kluven faktiskt. Lutar iaf mer åt detta med att jag inte behöver skatta.

Jag skattar nu över 30% men kommer att få tillbaka ca 12% när jag tar min första semester. (Våra nya avtal på jobbet). Ska bli najs med lite extra cash.
Sedan är det verkligen inte tänkt att jag ska vara här i flera år till, Norge är ett rikt U-land med låg standard som man ganska snabbt tröttnar på.
Men skulle det nu komma en skattebomb blir man mindre glad.

Vad är det för båtar dina vänner jobbar på? Fiske?

Idag satt jag och pratade lite med en kund

7-10k för en hel familj som åker är inte så mycket med tanke på skola och allt annat som ska ordnas här annars, finns fusk i olika grader, skatteplanering, låta bli att betala skatt osv., svenskar har ca. 700-1000 miljarder på utländska konton för att slippa betala skatt man ändå bo i sverige, Sverige måste vara ett världens bästa länder att bo i alla fall när man ändå önskar bo kvar.

Finns många fel med det monetära systemet, globaluppvärmning, krig osv. kommer väl få alla på jorden att en dag att inse att vi sitter i samma båt.

:mad:

Jodu.. Sånt har man ju lust att sitta och betala överdrivet mycket skatt för.

Även i min värld är det otänkbart. Jag har själv varit arbetslös sen augusti, men inte tagit emot en enda krona i bidrag, eftersom jag valde själv att låta bli att jobba. För att chilla ett tag istället.
Inte vilja jobba = Inget bidrag. Så ser jag det.
Nån måste föregå med gott exempel.

Det är det jag har trott hela tiden! Nu är jag lite kluven faktiskt. Lutar iaf mer åt detta med att jag inte behöver skatta.

Jag skattar nu över 30% men kommer att få tillbaka ca 12% när jag tar min första semester. (Våra nya avtal på jobbet). Ska bli najs med lite extra cash.
Sedan är det verkligen inte tänkt att jag ska vara här i flera år till, Norge är ett rikt U-land med låg standard som man ganska snabbt tröttnar på.
Men skulle det nu komma en skattebomb blir man mindre glad.

Vad är det för båtar dina vänner jobbar på? Fiske?

Nu vet jag inte alls hur det ligger till men självklart så ska man skatta i det land man bor och arbetar i för tillfället.

Lika som min vän invandraren ska få sina bidrag från det land han tänker flytta till och inte ifrån sverige som han tänker vara skriven i och besöka en gång var tredje månad för att få behålla bidgragen.

Gränsen mellan att hitta bättre vägar att bokföra saker för att betala så låg skatt som möjlig och att fuska med momsen är ju rätt liten.
Nej, gränsen mellan att göra det som är tillåtet enligt bokföringslagstiftningen och momsfusk är mycket skarp. Det är ett mycket stort steg från det ena till det andra.

Det finns metoder för att minska bolagets skatt som av lagstiftaren är skapade just för det syftet - att sänka företagens skatt. Momsfusk är en helt annan sak, som brukar rendera i hyggligt långvariga fängelsestraff.

Lika som min vän invandraren ska få sina bidrag från det land han tänker flytta till och inte ifrån sverige som han tänker vara skriven i och besöka en gång var tredje månad för att få behålla bidgragen.

Lever man på socialbidrag måste man komma dit en gång i månaden för att ansöka för nästa månad, lär inte va mycket över på de där 7000-10000kr efter att resan t o r är betald...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg