R6 Batteri

YamahaR6

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
Yamaha R6
Batteriet i hojen har tvärdött...
Nytt yuasa går på 1349 kr, ett så kallat Gel-batteri.

Någon som vet om det går att sätta i ett vanligt batteri istället, t ex biltema (kostar 119 kr :D )

Batteriet monteras liggande, så jag är lite orolig för att batterisyran ska rinna ut??

Om batteriet är liggandes bör du köpa ett GEL-batteri då det är till för att kunna monteras liggandes, det är inte ett vanligt batteri...

Då kan jag lägga in en fråga här om det är ok? Om man har ett gel-batteri på en hopj (ståendes) och det har gått sönder, kan man byta ut det mot ett vanligt batteri, blir det någon skillnad om det ändå står rak upp och ner?

Om man har ett gel-batteri på en hopj (ståendes) och det har gått sönder, kan man byta ut det mot ett vanligt batteri, blir det någon skillnad om det ändå står rak upp och ner?
Brukar inte vara några större problem. Det kan skilja lite i toppspänning och kallstartskapacitet mellan GEL-batterier och övriga typer men det är oftast marginella skillnader i praktiken.
Ska man byta från ett GEL-batteri på ex. en offroad som hoppar och skuttar i skogen kan det vara lämpligt att satsa på ett "slutet batteri", typ. MF/LF för att eliminera ev. läckage av batterisyra vid vurpa.

Jag röstar för ett Biltema-batteri, inte deras syrabatterier dock, utan gel-batterierna. Kostade 170-180 till min hoj, och har funkat i några år, med sedvanlig misshandel... :rolleyes: Å även om dom kanske håller ett år mindre än ett "riktigt" batteri så är det betydligt mycket billigare!

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt