Höjd ålder för att få köra tung MC

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
(nyhet)

Läser på SMC att lagförslaget på EU nivå att öka åldern för när man får köra så kallad Tung MC, har gått igenom. Här är kort info: 'Tyvärr har inte FEMA, SMC eller någon annan medlemsorganisation inom FEMA lyckats påverka EU-parlamentet och ministerrådet. Det nya körkortsreglerna kommer innebär högre körkortsåldrar för mc-kort, fler prov och mindre tillgänglighet. Förändringarna har gjorts för att EU vill öka trafiksäkerheten. Motorcyklisterna upplevs som ett stort problem med ökade olyckstal. SMC menar att förslaget inte kommer att innebära någon högre kvalité på utbildningen. Däremot blir det svårare att ta mc-kort varför färre kommer att köra hoj i framtiden. Positivt är att mellanklasshojarna får en högre effekt, 35 kW, och att provfordonens maxeffekt är den som SMC förespråkat.'

Artikel: http://www.sporthoj.com/article.php?aid=414

Last edited:
Tung hoj borde ingen under 30 få köra... :6surkart

Nu kommer man att få pisk :D

Last edited:
Fasen vad trist. Vore bättre att ha en fortbildningskurs varje gång man förnyar körkortet, eller nånting i den stilen.
Fast det är ju försent nu...
Tur att vi har kort allihopa då!
Edit- Äsch, tror jag reagerade lite för snabbt där. Det låter egentligen ganska vettigt. Kanske så blir det gynsamma reaktioner hos försäkringsbolag och annat också.

Last edited:
ser att dom sänker kubikgränsen för uppkörning tung från 700 till 600.

Tyvärr innebär det att man fortsatt inte får köra upp en en vanlig 600a då dom väl ligger nån kubik under men SV650/ER6 är nu ok (likaså ZX636or, trajja 650/675 etc)

Edit: bytte över till under. Dvs 600orna är på 597-599 kubik dvs mindre än 600 och får därför inte användas vid uppkörning ens med dom nya reglerna. Ja ni fattar...

Last edited:
(nyhet)

Läser på <a href=http://www.svmc.se>SMC</a> SMC menar att förslaget inte kommer att innebära någon högre kvalité på utbildningen. Däremot blir det svårare att ta mc-kort varför färre kommer att köra hoj i framtiden.'

Artikel: http://www.sporthoj.com/article.php?aid=414

Oavsett kvalitet på utbildningen, blir det svårare kan man ju anta att det krävs lite mera kunskaper/talang för att klara det.

Jag tycker att det är bra med höjd ålder, åtminstone vad gäller de mest effektstinna maskinerna.

Fick jag bestämma så skulle en HK/Vikt-gräns införas även för bilar, nu kan ju ungarna köpa en 300hk-bil för vad en gammal Golf kosta när en annan var i den åldern

åå fan :D tur att jag tog mc kortet då jag var 19 då ;D får tungt kort i år :D

men hur blir det för mig då ra? min Fzr600r är ju strypt till 34kw....betyder det att jag kör lagligt nu? efter som att jag har mellan kort till september 21....då får jag ju tung!

Last edited:
Hur ville SMC att reglerna skulle utformas?
Det är väl vettigt att man får köra en begränsad hojj de första 2 åren om man är under 24år?

Tycker förslaget vad jag kan se är ganska vettigt :)

Uppkörning för tung. 24 år för tung om man inte kört i 2 år. Slipper många av de riktigt unga som tar kort, köper R1 och kör ihjäl sig eller blir skadade för livet (tyvärr väl många idag).

Höjd gräns för mellan till 35kw. Vettigt då har gått mycket inflation i antalet hästkrafter. Lite större skillnad mot lätt mc.

Jag tycker att det är bra att höja åldern. Man vet ju hu man var själv när man låg runt 20 års åldern. Samt att man ska föra in nån form av utbildning för dom älder som fick med sitt a kort tillsammans med sitt b kort. Kanske kommer att resultera i att premierna kommer att gå ner aning.

//Stefan

Är lite för lat för att läsa hela, skäms!.. Men det påverkar väll inte den som tar körkortet i år?

Låter väl ganska vettigt det där.
Sen borde dom införa körkort (förarbevis)för båt också, typ som på snöskotrar.

Är lite för lat för att läsa hela, skäms!.. Men det påverkar väll inte den som tar körkortet i år?
Närå, här är ett klipp ur artiklen från svmcs hemsida:
"Direktivet ska vara infört i svensk lag senast 19 januari 2011 och lagen ska börja tillämpas senast 19 januari 2013."
Gott om tid!

Nejdå, det lär nog dröja något eller några år till. 2009 är min gissning.

"Direktivet ska vara infört i svensk lag senast 19 januari 2011 och lagen ska börja tillämpas senast 19 januari 2013."

fan vad snabb man kan vara då! :7peta

Last edited:

men hur blir det för mig då ra? min Fzr600r är ju strypt till 34kw....betyder det att jag kör lagligt nu? efter som att jag har mellan kort till september 21....då får jag ju tung!

Nix, du kör inte lagligt i sommar.
Det tar tid innan det nya direktivet träder i kraft i sverige. Hur lång tid det tar kan nog ingen svara på just nu men att det sker innan 2008 är nog i det närmaste omöjligt.

Läser man på SMC sidan så står det iaf när det senast ska vara infört:
Direktivet ska vara infört i svensk lag senast 19 januari 2011 och lagen ska börja tillämpas senast 19 januari 2013.

Låter väl ganska vettigt det där.
Sen borde dom införa körkort (förarbevis)för båt också, typ som på snöskotrar.

In progress.
Mina föräldrar går någon navigationskurs som är/ska bli obligatorisk
att genomgå om man är båtägare.

24 års gräns för tung mc är okej för mig så länge 600cc klassas som mellanhoj. Skadar ju aldrig att ha något att se fram emot, man ska skynda långsamt eller vad brukar man säga?!
Tycker själv att 600cc räcker gott och väl till att börja med, därmed inte
sagt att det är fel att starta med en 1000 kubikare. Men om nu lagen ska
ändras får man väl försöka att se det positiva i det hela.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!