Foto-word-utskrift. Hilfe!

~Settan~

Bjärven -det är jag!
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
flyttat hemifrån
Jag har nu hållt på flera timmar och reder inte ut detta så jag försöker här och hör om någon har en idé.

Jag gör en titelsida i word. Bakom texten infogar jag ett foto från fil, formatera denna så att fotot hamnar bakom texten. I word, och i förhandgranskningen, ser det ut som det ska. Men när jag skriver ut kommer inte fotot med som det skall.

Till saken hör att färgen är slut i skrivaren. Dock inget problem. Foto och text är i gråskala. Borde alltså funka ändå. Skriver jag ut en bild på en ko från clip-art kommer kon ut i svart-vitt som normalt, trots att den är lite röd i clipart och i word.

vad fasen är problemet? varför skrivs inte fotot ut i gråskala den också? :huvet
Det är till min uppsats så jag börjar bli förbannad nu. Hilfe

Kan du inte exportera till pdf o skriva ut den vägen?

Kan du inte exportera till pdf o skriva ut den vägen?

Hur då? jag har provat att ändra filformatet för att kunna öppna dokumentet i ett annat program där jag kan göra om allt till pdf, men inget program (främst photoshop som jag har) kan öppna dokumentet även om jag ändrar filformat.
Vet egentligen inte om det var så du menade? :tungan

Det enda, ska kanske tilläggas, som händer är att det blir svagt svagt rödfägat där fotot är placerat. Varför gå inte den svarta fägen in när fotot är i gråskala. Texten skrivs ut som den ska.

2705968 Hur då? jag har provat att ändra filformatet för att kunna öppna dokumentet i ett annat program där jag kan göra om allt till pdf, men inget program (främst photoshop som jag har) kan öppna dokumentet även om jag ändrar filformat.
Vet egentligen inte om det var så du menade? :tungan

Det enda, ska kanske tilläggas, som händer är att det blir svagt svagt rödfägat där fotot är placerat. Varför gå inte den svarta fägen in när fotot är i gråskala. Texten skrivs ut som den ska.
om du tar hem nån version av adobe reader (förmodligen nån som du måste cracka) så har den funktion för att konvertera texter till pdf.

Ladda hem CutePDF bättre PDF maker finns inte. Dessutom helt gratis, GNU licens.

Gör PDF av allt du vill från vilket program som helst. Mycket bättre än Adobes egna PDF makers.

Last edited:
om du tar hem nån version av adobe reader (förmodligen nån som du måste cracka) så har den funktion för att konvertera texter till pdf.

ahh.. reader har jag. Ska göra nytt försök. Tack!

Ladda hem CutePDF bättre PDF maker finns inte. Dessutom helt gratis, GNU licens.

Gör PDF av allt du vill från vilket program som helst. Mycket bättre än Adobes egna PDF makers.

Sambon arbetar på detta nu. Tack :tummenupp

Last edited:

Kan bara göra ett medhåll!

CutePDF funkar så förbaskat bra och tar en umptiåttondel av systemresurser jämfört med Adobe Acrobat. :tummenupp

vad fasen är problemet? varför skrivs inte fotot ut i gråskala den också? :huvet
Det är till min uppsats så jag börjar bli förbannad nu. Hilfe
Det är inte så att du lyckats göra filen i webbformat när du lagt bilden bakom texten? Då kommer inte bakgrunden nödvändigtvis med vid utskrift.

Använde du "Högerklicka-Formatera bild-Figursättning-Bakom text" (eller nåt liknande) när du lade den bakom. Eller lade du in den som "Infoga-Bakgrund"? Det senare är för webbsidor och inte uppsatser :gnissla

Annars är jag med på CutePDF-tåget. Det kan eventuellt lösa problemet oavsett, men inte säkert.

När vi nu talar PDF så kan jag rekomendera PDFEditor v2.4. Ett mycket kraftfullt och bra verktyg för att editera PDF filer. Jag har utan problem lyckats manipulera alla .pdf filer jag har provat med, till och med RSV's blanketter:tummenupp

Det känns lite konstigt att jobba med från början men man lär sig snabbt att uppskatta upplägget.

Inte freeware som CutePDF men antagligen kan det lösas.:D

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!