Vilka vinner? Blue-Ray vs. HD-DVD

Vilket format kommer att dominera?

• Antal röstningar
    0

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vilket format tror du vinner? Vilket format vill du ska bli det dominerande?

Edit:
Själv hoppas jag på Blue Ray då det verkar vara en ny bättre lösning istället för HD-DVD som bara är en uppgradering i mina ögon.

När kommer det finnas prisvärda spelare? (prisklassen 3000-5000 för en bra spelare)

Last edited:
Har inte så stor koll på skillnaderna men Blueray-spelare finns väl redan att köpa, vilket HD-DVD-spelare inte finns? (Vad jag vet, men jag kanske är ute o cyklar?) :D

EDIT: Röstade iaf Blu-rejv

Har inte så stor koll på skillnaderna men Blueray-spelare finns väl redan att köpa, vilket HD-DVD-spelare inte finns? (Vad jag vet, men jag kanske är ute o cyklar?) :D

EDIT: Röstade iaf Blu-rejv

Jodå, det finns HD-DVD att köpa. Toshiba har två olika spelare som finns i en rad butiker.

Vilket format tror du vinner? Vilket format vill du ska bli det dominerande?
När kommer det finnas prisvärda spelare? (prisklassen 3000-5000 för en bra spelare)

Jag tror och hoppas på att Blue-Ray vinner.
Tror iofs inte att det kommer bli svart å vitt utan att båda kommer att förekomma då båda är någolunda kompatibla med dagens/framtidens särmar.
Titta bara på DVD+R vs. DVD-R det är ju ingen standard som är riktigt vedertagen, känns som det kommer bli lite blandade lösningar från de största tillverkarna...

Spelare i alla kalibrar presenteras på CES-mässan just nu i Las Vegas där Bluy-Ray utnämner sig som storsegrare redan...

Ett starkt argument är ju att Sony valt Blue-Ray teknik i nya Playstation 3....

Ett starkt argument är ju att Sony valt Blue-Ray teknik i nya Playstation 3....
Som Microsoft har valt HD-DVD till Xbox-360, tror tyvärr inte att nån av dem kommer att försvinna. Än så länge är det bara LG som har en spelare som läser båda typer av skivor. Förhoppningsvis så följer fler tillverkare efter.

Frågan är om det kommer bli någon som hellst skillnad för mig som konsument. Jag är tveksam.

Jag tror på Blueray.

För det första så har formatet ett mycket bredare stöd från Hollywood, sen verkar det vara mycket svårare att knäcka (kopiera). HD-DVD är ju redan knäckt, medan Blueray har 2/3 kvar. Det torde gillas än mer av filmbolagen.

Frågan är om det kommer bli någon som hellst skillnad för mig som konsument. Jag är tveksam.

Den största skillnaden är att man får plats med med data på en Blue-Ray. 50 Gb mot 30 för HD-dvd.
Man har i tester t.om lyckats att få in 100 Gb data på en blue-ray kontra 45 Gb i test för HD-dvd.
Den teoretiska gränsen för Blue-ray är 200 Gb mot 60 Gb för HD-dvd.

Eftersom man får in med data på en Blue-ray skiva tror jag att BR kommer att vinna. Många speltillverkare har visat stort intresse för mängden data/skiva.

Sen är BR skivor tåligare pga den skyddande lagret ytterst som inte behövs på HD-DVD.

En sak är säker, de bästa systemen vinner inte alltid. VHS och IBM PC är två bra exempel på det. Det är många andra faktorer som spelar in, där ekonomi, tillgänglighet, sidoprodukter etc fäller avgörandet.

Så jag säger; Vem fan bryr sig vilket system som vinner? Bara ett vinner så fort som möjligt så att jag kan handla. :D

Jag tror på HD-DVD. Mest bara för att det låter väldigt likt den existerande tekniken DVD. Det blir lättare för gemeneman att ta till sig än det något mera futuristiska "Blue-Ray". När Gunilla 53år ska uppgradera teknikparken så väljer hon något hon känner igen, inte det som en fjunig och teknikkåt försäljare blir så upphetsad av att han nästan kommer i brallan då han beskriver fördelarna med.

Jag tror att HD-DVD kommer vinna.

Personligen ser jag gärna Blue-Ray som vinnare dock.

Nämen trevligt.

Just det faktum att Microsoft ligger bakom HD-DVD gjorde mig orolig. Microsoft är ju inte helt dåliga på att utöva monopol med sina produkter. :rolleyes:

Nej, men vi kan ju sitta att de sitter och pillar på sitt monopol för sig själva medan resten av tillverkarna kör på blue-ray.

En sak är säker, de bästa systemen vinner inte alltid. VHS och IBM PC är två bra exempel på det. Det är många andra faktorer som spelar in, där ekonomi, tillgänglighet, sidoprodukter etc fäller avgörandet.

Så jag säger; Vem fan bryr sig vilket system som vinner? Bara ett vinner så fort som möjligt så att jag kan handla. :D

Jo inte var det för att VHS var bäst då det lanserades, utan de hade mest pengar och kunde köpa upp konkurenterna och lägga ner dem.

Edit: Jag tror förövrigt Blue-Ray kommer bli störst.. men det återstår väll att se..

Jag tror att Blu-Ray som det egentligen heter kommer att vinna.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg