Hjälp med luftfilter (JR)..

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
En "likasinnad" i Frankrike har monterat JR-filter på sin MT (adjö luftburk) och påstår att detta funkar bra (och hyfsat billigt)..
Jag har dock fått mothugg från en känd mc-verkstad, som påstår att utan "trattar" blir det minsann ingen vidare med effekt/vrid på låga varv!

Frågan är då..
- Är detta sant på en hoj med 150Nm/3750rpm??
- Var hittar jag lämpliga "trattar"??

Last edited:
En "likasinnad" i Frankrike har monterat JR-filter på sin MT (adjö luftburk) och påstår att detta funkar bra (och hyfsat billigt)..
Jag har dock fått mothugg från en känd mc-verkstad, som påstår att utan "trattar" blir det minsann ingen vidare med effekt/vrid på låga varv!

Frågan är då..
- Är detta sant på en hoj med 150Nm/3750rpm??
- Var hittar jag lämpliga "trattar"??

På en CV-förgasarhoj är det inte att rekomendera öppna filter utan burk. Trottlarna fladdrar som fjäilsvingar då. Blir kack med bestyckning.
På en insprutar är det inte dom problemen. Dock är frågan, hur är luftburken gjord? Är den där för att ge egenresonans vid ett visst varvtal, och på så vis få väldigt hög fyllnads grad. Eller har den någon typ av luffarturboprincip?
Eller sitter den där bara för att ha ett gemensamt luftfilter, och för att dämpa ljudet.

Det finns färdiga "big air kit" att köpa till motorn så jag tror inte luftburken är av högsta vikt.. (bilden)

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...