RC-plan för er fart o teknikfreaks! (300km/h!!)

229mph var rekordet för ett radiostyrt segelflygplan tidigare, jag vet inte om det står sig än.

Hastigheten mättes med dopper, och anses bekräftad.

Henrik Torphammar har förmodligen svenskt rekord för EL-flygplan, jag minns inte siffran men fort gick det IAF.

Själv har jag problemet att alla plan flyger för fort för mig :D

Vanliga radiostyrda pylonracers med hederlig snurra gör väl i allmänhet en god bit över 300 blås.

Coolt!
Fan vad sugen man blir på att köpa nåt billigt o lära sig flyga RC...

Har du en joystick till datorn? Ladda ner och kör! Garanterat billigaste sättet att lära. Finns sedan en "sändare" som kopplas in via USB för några hundringar om man vill ha "rätt" reglage också.

Tror det lönar sig fort att torröva lite först! :)

Har du en joystick till datorn? Ladda ner och kör! Garanterat billigaste sättet att lära. Finns sedan en "sändare" som kopplas in via USB för några hundringar om man vill ha "rätt" reglage också.

Tror det lönar sig fort att torröva lite först! :)

Eller så köper man en radio som man kan ha att flyga med sen och kopplar sladd mellan den och datorn, så får man flyga med absolt rätt reglage från början.

Men FMS är värdelöst om man inte flyger med modellflygvy, dvs att man själv står på marken och tittar upp, ingen autozoom, ingen cockpitwiew inet tjafs.

Jag hade för kass dator när jag började flyga, så jag kunde inte köra FMS.
Jag lärde mig den hårda, dyra vägen.

Jag hade för kass dator när jag började flyga, så jag kunde inte köra FMS.
Jag lärde mig den hårda, dyra vägen.

Autozoomen var ett elände att få ordning på, men jag lyckades ställa in den så att den inte kollrar bort mig till sist. Vansinnigt svårt att se attityden om man inte har lite inzoomning.

Man måste dock ha den inre gränsen för autozoomen väldigt långt borta, d v s utanför landingsvarvet. Annars blir det hopplöst att bedöma var man är när man är på väg in...

Tänk om dom flyger lite väl lågt och krockar i nåns mage :näsblod

Last edited:
Tänk om dom flyger lite väl lågt och krockar i nån mage :näsblod

Det har skett dödsolyckor med radiostyrda flygplan, så det förekommer ja.

Just därför ska man INTE försöka sig på att lära sig själv med stt stort, tungt och snabbt glödstiftsplan.

Någon som kan det där med anslagsenergi kan ju räkna på det där, jag har sett hur djupt man måste gräva för att få igen motorn efter en "spontanlandning", och jag har respekt för skenande plan.

Just därför ska man INTE försöka sig på att lära sig själv med stt stort, tungt och snabbt glödstiftsplan.

Någon som kan det där med anslagsenergi kan ju räkna på det där, jag har sett hur djupt man måste gräva för att få igen motorn efter en "spontanlandning", och jag har respekt för skenande plan.

Under min skolperiod då jag fortfarande mindes fysikformlerna, så roade jag mig med att räkna ut en paralell mellan att bli påkört av en sporthoj i hög fart, och att bli skjuten av ett gevär.

Resultatet minns jag inte, men det var ganska remarkabelt.
Nu drar jag gamla trasiga minnen ur arslet, men jag har för mig att man mottar lika mycket kinetist energi när man blir påkörd av en ZX9R + förare i 110 km/h, som att bli skjuten med 130 skott.

Dock är det väldigt felad beräkning då det är fler variabler som ska in i uppskattningen av skada. T.ex hur pass elastisk krocken var, under hur lång tid, var den träffade. Och om kulorna stannade kvar i kroppen, om de flyger ut på andra sidan har man inte tagit 100% av rörelseenergin.
Men intressant var det i varje fall.

Proportionellt mot massan och mot kvadraten på hastigheten. Dubbelt så tungt = dubbelt så hårt. Dubbelt så snabbt = fyra gånger så hårt.

Just vid pylonracing så står alla bakom galler, hjälm på gäller och så vidare.

Om man är riktigt flygtokig kanske det här vore något.

Kan du hoppa upp och sätta dig på. Ruskigt kul! Lämnar en del i övrigt att önska men är nog ändå det bästa som finns idag om man vill flyga riktiga flygplan (d v s ej jet) mot andra!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg