Tjuvström!!!

Thommy

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Gixxer
Hej!!
Har ett liet problem som jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig med.
Jag har en tl1000r av årsmodell -00.
Nu är det såhär att den inte vill starta när den har stått en stund.
Man kan utesluta att det är batteriet för det har jag precis köpt ett nytt.
Det är precis som att det drar tjuvström nånstans, det funkar att starta om man har kört en stund o tex stannar o tankar, men får den stå ett par timmar så startar den inte.

Tacksam för svar/Thommy

Jag har problem med mitt batteri. Det laddas ur när hojen står ett tag.

När jag har hojen igång laddar den cirka 14V och det är väl ok. Så antagligen är batteriet kasst, men innan jag spikar det så vill jag mäta om det är läckström.

Här http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=121372 står det hur man ska mäta. Vad kan man tänka sig att det ska visa på displayen om det drar tjuvström.

Nu till nästa problem hur ställer man in sin mät apparat (helt borta på el) för att mäta detta. Min är av denna modellen.

Bifogat

• DSCN0763.jpg
    DSCN0763.jpg
    64.6 KB · Visningar: 196
Last edited:
Jag har problem med mitt batteri. Det laddas ur när hojen står ett tag.

När jag har hojen igång laddar den cirka 14V och det är väl ok. Så antagligen är batteriet kasst, men innan jag spikar det så vill jag mäta om det är läckström.

Här http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=121372 står det hur man ska mäta. Vad kan man tänka sig att det ska visa på displayen om det drar tjuvström.

Nu till nästa problem hur ställer man in sin mät apparat (helt borta på el) för att mäta detta. Min är av denna modellen.

Vrid vredet 7 snäpp åt vänster, till 2000 mikro Amperes-området.

Milli-ampere om man ska va petig.

Ja instrumentet ska visa noll, någon milliampere är väl okej, alltså 0.001 eller 0.002 ampere.
För att mäta läckström kopplar du loss ena polen från batteriet och lägger multimetern mellan batteriets pol och kabeln du just kopplat loss.
Tänk på att inte slå igång tändningen när du mäter; då börjar lampor etc. dra ström och säkringen i instrumentet går sönder.

Ett förtydligande till bilden jag ritade en gång i tiden:

Man bör alltid ha som regel att börja strömmätningen med instrumentet inställt på det största mätområdet (i ditt fall skulle du då flytta den röda provsladden till uttaget längst till vänster (10A) och använda motsvarande skalområde). Detta för att säkertställa att läckströmmen inte är mycket större än vad instrumentet i klarar av i mA-skalområdet. Mäter man 0 i den stora skalan kan man sedan gå vidare till känsligare mätområden. Var noga så du aldrig av misstag mäter spänning med instrumentet kopplat för strömmätning, då ryker i bästa fall ev. säkring i instrumentet och i sämsta fall själva instrumentet.
Sedan måste givetvis tändningen vara helt avslagen.

Läckströmmen kan vara något högre än angivet värde om man t.ex. har en klocka som är ansluten till hojens batteri. Har man larm inkopplat är "läckströmmen" (viloströmmen) åtskilligt högre av naturliga orsaker.

Laddade batteriet över natten med min OPTIMATE III. Det visade att det var fullladdat, men när jag skulle starta så orkade han knappt gå runt ett varv. Satte i laddaren igen och testade nu efter jobbet, samma sak hände igen.

Nu borde man väl kunna dra slutsatsen att batteriet är kasst även om den skulle drar tjuvström.

Laddade batteriet över natten med min OPTIMATE III. Det visade att det var fullladdat, men när jag skulle starta så orkade han knappt gå runt ett varv. Satte i laddaren igen och testade nu efter jobbet, samma sak hände igen.

Nu borde man väl kunna dra slutsatsen att batteriet är kasst även om den skulle drar tjuvström.

Om du inte har kollat så att kablarna är ordentligt fastskruvade så gör det också.

Det kan ju även vara nere på startmotorn som kabeln har lossnat.
Men om den startar med hjälp av startkablar från ett annat batteri så kan du utesluta den möjligheten.

Antagligen har batteriet gjort sitt.

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...