Husabergtändning?

Ninja Racer

Medlem
Gick med
19 May 2003
Hoj
Ducati 999S Husaberg 650 -02
Jaha då var man färdig med renoveringen av Husaberg 650 -02, då är det klart det sista också ska strula.

Det är som det är glapp i tändningen den tänder lite då och då om man tittar på tändstiftet, det varierar även rätt mycket i styrka mellan gångerna.

Jag trodde det var statorn för det verkar ju vara en svag punkt kokusantändingen, så jag har mätt upp statorn.

röd-svart 2,9 Kohm
grön-svart var på pricken rätt också men kommer inte ihåg vad
gul/gul-svart lyckades jag inte få något värde på. Det stod i manualen att de skulle parallelkopplas så jag drog en sladd i mellan dem och sen till svart men fick inget värde. Det står att de gula ska ge 70 W så det är väl inte till tändingen den hör, så det ska väl funka ändå.

Så vad kan det va cdi-boxen eller någon sladd från den gissar jag på, några andra idéer?

Husaberg -02 bör ha SEM tändning, eller är din modifierad för Kokusan?

Ninja Racer skrev:
2136754 Jaha då var man färdig med renoveringen av Husaberg 650 -02, då är det klart det sista också ska strula.

Det är som det är glapp i tändningen den tänder lite då och då om man tittar på tändstiftet, det varierar även rätt mycket i styrka mellan gångerna.

Jag trodde det var statorn för det verkar ju vara en svag punkt kokusantändingen, så jag har mätt upp statorn.

röd-svart 2,9 Kohm
grön-svart var på pricken rätt också men kommer inte ihåg vad
gul/gul-svart lyckades jag inte få något värde på. Det stod i manualen att de skulle parallelkopplas så jag drog en sladd i mellan dem och sen till svart men fick inget värde. Det står att de gula ska ge 70 W så det är väl inte till tändingen den hör, så det ska väl funka ändå.

Så vad kan det va cdi-boxen eller någon sladd från den gissar jag på, några andra idéer?

Jag har hittat en tändspole hos eljfa i Jönköping, ska man slå till på den. Hur vanligt är det att det är fel på statorn fast den visar rätt värden när man mäter upp den.

Ninja Racer skrev:
2137798 Jag har hittat en tändspole hos eljfa i Jönköping, ska man slå till på den. Hur vanligt är det att det är fel på statorn fast den visar rätt värden när man mäter upp den.
http://www.transmic.net/ här är en sida som kanske kan vara till nån hjälp. Om det är samma stator som du använder (vilket det borde vara).

Statorn är den som brukar gå sönder i SEM-systemen, jag hade tur i oturen att det var min spole som pajjade. Turen är att den kostar en tusenlapp mindre än statorn.

Stator kan man köpa från KTM för 160$ i USA (istället för 2300 kr i sverige), spole går på en tusenlapp oavsett varifrån du köper den.

Jag har ett nummer till en snubbe som kan kolla fel på SEM-systemen om du vill ha? Han tar 200 kr för besväret (dock när jag köpte en spole av honom drog han av 200 från priset).

Tackar för tipsen, har köpt en spole som jag ska prova ikväll. Funkar inte den är det statorn som är paj. Tummen upp till Ejfa som lät mig köpa den på öppet köp så jag kan byta om det inte är den som är problemet.

Funkade inte med ny T-modul/tändspole, precis samma fel som innan. Har mejlat Conny så får han ta en titt på det, samt optimera T-modulel till högkompskolv och 08-kam. så ska det bli snurr på grejerna.

Tack för hjälpen!!

Tändning

Tjena, är det båda röda och svarta som ska vara 3 kOhm. Sedan står det (+)(+)Grön -Svart 168 Ohm.
Nej jag bli alldeles snurrig.
Jag fick 2.85 kOhm på röda men på svarta fick jag inget värde. På gröna 165 Ohm. Det kanske säger allt, det är stator paj :(....

Det står i reservdelslistan.
Gul(+) -Blå <1,0 Ohm
Röd(+) -Svart 3 kOhm +-10%
Grön(+) -Svart 168 Ohm +-10%
Gula och blå kablarna är till laddningen.Röd,grön och svart tändningen.

MVH Niclas S

jag har en fråga angående min Husaberg 600-00 FC tänkte jag skulle lv regga den så jag har fixat fram stator och svänghjul, bara det att jag får inte fram någon spänning på de 2 gula uttagen den är ny inhandlad av Conny själv, modell 19 utan jordsladd är det. någon som vet vad som är felet?

Funkade inte med ny T-modul/tändspole, precis samma fel som innan. Har mejlat Conny så får han ta en titt på det, samt optimera T-modulel till högkompskolv och 08-kam. så ska det bli snurr på grejerna.

Tack för hjälpen!!

Om det duger med en stator utan ljussladdar så har jag ett nästan nytt SEM liggandes på hyllan...

Eller är det samma gamla SEM som vanligt på en -02 förresten?

Om det duger med en stator utan ljussladdar så har jag ett nästan nytt SEM liggandes på hyllan...

Eller är det samma gamla SEM som vanligt på en -02 förresten?

Kokusan och Keihin förgasaren kom -04 på husa har jag för mig.
Jag har SEM på min -03'a.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back