Starta MC´n med Bil+startkablar?

Det finns ju startkablar som har en sån elektronik skydds mojang innbyggt, det borde val funka?
 
De är som flera andra skrivit inga problem med att ta starthjälp från ett bilbatteri, så länge inte bilmotorn är igång. (Då är ingen generator igång och skickar dåligt likriktad spänning över till mc:n som i sällsynta fall kan förstöra elektroniska komponenter). Vill man vara helt säker så kan man ta bort kabelanslutningarna på bilen också så riskerar man inte att skada ev. elektronik på bilen då mc:n går igång.
 
ah17 skrev:
Tror det har med hur mkt ström som en bilgenerator/regulator skickar till batteriet jämfört med en MC. En bilgenerator är cirka 3ggr kraftigare än en MC-dito.

Så det kan med andra ord gå en kraftig ström i startkabeln även när hojen är igång.

Nä.. strömen under en kort stund som att kabla igång en mc har ingen betydelse.. Däremot om du har en bil som laddar 12v 65ah och sätter dit ett 45ah batteri så kan du nog räkna med att byta batteri efter ett år typ. eftersom du hela tiden kommer ladda för fort och för hårt samt att laddningsrelät inte kommer känna när batteriet är fullt.
Många urladdade batterier som stått kan vakna till liv igen genom just att man överladdar dem lite med för stark ström.. Men fortfarande så är 12v inget annat än 12v och några spikar uppstår inte.. så elsystemet i sej tar inte skada på något sätt av detta.

Så Starta hojen med din bil. Bilen har tillräckligt med kräm i batteriet så den kan vara avstängd så slipper du ha den på tomgång i onödan. var försiktig så du inte kortsluter mot ramen.

Eldstorm skrev:
De är som flera andra skrivit inga problem med att ta starthjälp från ett bilbatteri, så länge inte bilmotorn är igång. (Då är ingen generator igång och skickar dåligt likriktad spänning över till mc:n som i sällsynta fall kan förstöra elektroniska komponenter). Vill man vara helt säker så kan man ta bort kabelanslutningarna på bilen också så riskerar man inte att skada ev. elektronik på bilen då mc:n går igång.

Precis.. Om det finns elfel i bilen så kan detta skada MCn. så ha den därför avstängd för säkerhets skull. Eller ena polen från bilen borta.
 
Har också startat hojar massa gånger på bilen. Motor av osv.. Funkar perfekt.

Men jag tänkte låna tråden lite!

Jag har ett bilbatteri som jag köpte för 700:- som aldrig kom till användning, det råkade dock hamna upp och ner bak i bagaget på bilen, så det tömdes på batterisyra...

Det har nu stått så i typ 2 år i en garderob typ, tror ni det är fuckat eller kan man fylla på och ladda upp det?

En annan sak.

Jag har nu ett litet slutet 12 bly-batteri i bilen. Jävligt litet men 18Ah i skiten... Den kan jag starta bilen med om jag råkat parkera med lyktorna på. Att rekomendera om ni har svårstartade bilar på vintern...... Tar ingen extra plats typ och så jävla klockrent när man märker att det inte ens finns kräm nog att larma av billarmet... Heh...
 
Zana skrev:
bilbatteri...råkade hamna upp och ner bak i bagaget på bilen, så det tömdes på batterisyra... Det har nu stått så i typ 2 år i en garderob typ, tror ni det är fuckat eller kan man fylla på och ladda upp det?
Det är bara att fylla på svavelsyra och ladda upp batteriet. Blyplattorna i batteriet påverkas inte alls så länge som batteriet är torrt. Är det fyllt med syra och står oladdat i ett par år så bildas blysulfat som lägger sig som en beläggning på blyplattorna. Oftast går även det bort genom att "boosta" batteriet.
 
Simp skrev:
Om jag skriver att Påven har ett eget litet bögharem. Tror du då på mig?

Tro det eller ej, men det skulle faktiskt inte göra mig särskilt förvånad. :3freak Dessutom verkar ju en stor del av katolska kyrkans präster vara pedofiler... :mad:
 
Prova på, funkar det så gör det :)

Men som sagt prova på, alla sätt e bra utom de dåliga :) & det finns säker lika många råd som hojåkare.
Hoppas det löser sig, för de där jävla batterierna e så sjukt dyra.

Ses på lördag för en kall eller två :P


PacMan skrev:
Tror du överdriver risken lite faktiskt. Jag har startat min med kablar många många gånger utan problem. 12 Volt är 12 Volt, och om det går snett så är det antingen fel på hojen eller handhavandefel. Det är vad jag tror i alla fall.
 
Last edited:
Eldstorm skrev:
Det är bara att fylla på svavelsyra och ladda upp batteriet. Blyplattorna i batteriet påverkas inte alls så länge som batteriet är torrt. Är det fyllt med syra och står oladdat i ett par år så bildas blysulfat som lägger sig som en beläggning på blyplattorna. Oftast går även det bort genom att "boosta" batteriet.


Där har du ju ett litet problem! Det finns givetvis ångor kvar efter som det var fyllt innan, alttså inte helt torrt.

Problemet är väl snarare att få tag i BATTERISYRA, inte nyttigt att förväxla med svavelsyra. Om du får tag i syra så kolla noga syravikten så att du varken får för svag eller för stark. Svag = dålig kapacitet, dött batteri, Stark = frätskador i värsta fall läckage.





Hur faan gick det med bilen som fick syramarinad? :va Inge vidare skick på den sen va?
 
För att undvika gnistor ska ju kabeln förstfästas på den hojen som behöver batteri och sen på den som hjälper. För då finns det ju ingen el i kabeln.
 
Det gick o starta min förra mc men jag kopplad + till + och - till -... :va
ska man kanske inte eller ???

.. i tråden låter det som ena - ska vara någon helt annanstans...men det har alltid fungerat...även bil/bil... :rolleyes:

/en som bara kan tanka/gasa/bromsa
 
Gula faran skrev:
Det gick o starta min förra mc men jag kopplad + till + och - till -... :va ska man kanske inte eller ???
.. i tråden låter det som ena - ska vara någon helt annanstans..
I och med att minuspolen på batteriet är jordad så kan man lika gärna ansluta den på någon jordad del på bilen/mc:n som på minuspolen. När man hjälpstartkopplar ett urladdat batteri kommer det att gå en relativt ström genom det och därigenom utvecklas knallgas som kan explodera om gnistor uppkommer. Man minskar risken för gnistbildning om kabelklämmorna inte ligger så nära varanda (som t.ex. på ett litet mc-batteri) i närheten av batteriet och därför är det att rekommendera att ansluta minushjälpstartkabeln på det urladdade objektet på en jordad del istället för direkt på batteripolen. (Den eventuella gnistan som kommer när minuskabeln ansluts kommer då inte i näheten av knallgasen vid batteriet). Men båda varianterna fungerar givetvis.
 
Last edited:
Eldstorm skrev:
I och med att minuspolen på batteriet är jordad så kan man lika gärna ansluta den på någon jordad del på bilen/mc:n som på minuspolen. När man hjälpstartkopplar ett urladdat batteri kommer det att gå en relativt ström genom det och därigenom utvecklas knallgas som kan explodera om gnistor uppkommer. Man minskar risken för gnistbildning om kabelklämmorna inte ligger så nära varanda (som t.ex. på ett litet mc-batteri) i närheten av batteriet och därför är det att rekommendera att ansluta minushjälpstartkabeln på det urladdade objektet på en jordad del istället för direkt på batteripolen. (Den eventuella gnistan som kommer när minuskabeln ansluts kommer då inte i näheten av knallgasen vid batteriet). Men båda varianterna fungerar givetvis.


Tack :Bugar ...alltid lär man sig något nytt :tummenupp
 
Eldstorm skrev:
Batterisyra = svavelsyra (37%).


Jupp, ville bara vara tydlig så att ingen tar 100%-ig svavelsyra och häller ner, utan det skall vara UTSPÄDD svavelsyra (kommer faan inte ihåg det riktiga ordet för UTSPÄDD just nu) :huvet

Gula faran skrev:
Tack :Bugar ...alltid lär man sig något nytt :tummenupp


Jo, men tänk även på att det kan slå en gnista när ni jordar, så sätt inte klämman på någon polerad del som syns för det blir brännmärken av gnistan.

The_Plumber skrev:
För att undvika gnistor ska ju kabeln förstfästas på den hojen som behöver batteri och sen på den som hjälper. För då finns det ju ingen el i kabeln.


Kan bli gnista ändå! Men då vid batteriet som inte är urladdat och förhoppningsvis inte har knallgas runt sig. Men för säkerhets skull anslut minuskabeln på jord på emottagaren.
 
Rulla igång moppen??

Pastakungen skrev:
Ha bilen avstängd, koppla bilbatteriets + till mc-batteriets +, bilbatteriets minus till ramen på mc:n. Som PacMan säger är det nog inget problem att koppla till minus på mc-batteriet. Kortslutningseffekten på ett blybatteri är ganska hög så gör inga dumheter bara! :) Men enklast är väl att rulla igång den?

Har förskt både med Vardero och Kawa KL 650 Tengai på alla sätt men det blir bara ett svart streck i asfalten. Lägger man in en högre växel så finns inte den fart att uppbringa genom att springa igång den ej heller är man utrustad med nerförsbackar som är så långa att det går att få vettig fart på kolven/arna så att skiten smäller igång.
Nej fram för startkablar och avtängd bilmotor, det går ju också att få starthjälp av annan mc eller moppe. Bara det är 12 volt.
 
Varan skrev:
Har förskt både med Vardero och Kawa KL 650 Tengai på alla sätt men det blir bara ett svart streck i asfalten. Lägger man in en högre växel så finns inte den fart att uppbringa genom att springa igång den ej heller är man utrustad med nerförsbackar som är så långa att det går att få vettig fart på kolven/arna så att skiten smäller igång.
Nej fram för startkablar och avtängd bilmotor, det går ju också att få starthjälp av annan mc eller moppe. Bara det är 12 volt.


Haha, just det. Kollade vad killen har för hoj. VTR 1000! Jo mors att rulla igång den. Lyckade inte ens med min RF900, 1 försök sen var man för trött för att kunna göra ett nytt seriöst försök. Lång kraftig nedförsbacke ala´sanfransico så går det nog. Tungt bara att dra upp den igen om det misslyckas....!! :hihi
 
Funkar säkert att ta start hjälp från en bil, men...


... på min gamla CB750 gjorde jag just så och då gick alla smålampor till instumentbelyningen sönder :va

Jag hade bilen avständ alla gånger. Ett anat problem var att batteriet pajade efter kankse 10 gånger jag startade så...
Min slutsatts är:
1) När man ansluter ett tomt mc-batteri till ett bilbatteri blir det rätt kraftig strömrusning, som sliter en del på batteriet. Det är ju inte rikigt byggt för att laddas fult på ett par minuter. Exakt 12V är det ju aldrig, ett fulladat batteri har väll runt 12 men ett tomt mycket mindre och resistansen i ett batteri är rätt liten -> hög ström
2) När man startat MC:n förssöker laddregulatorn höja spänningen till c.a 14.4V (optmalt för att ladda), men eftersom det hänger ett bilbatteri på också så får laddregulatorn köra för fullt för att försöka få upp spänningen. När du sedan kopplar bort bilbatterit fortsätter laddregulatorn för fullt ett väldigt kort tag innan den reglerar ner strömmen för att hålla spänningen på 14.4. Vi har alltså en spännings topp här. Dom små glödlamporna är mer kännsliga för spännings spikar (eftersom dom har mindre massa i tråden) och brinner upp.

Rock 'n' roll...

Jag tror dock att det är ganska liten risk att skada elektroniken. I allafall på Volvo när jag jobbar har man rätt rejäla krav på att elektroniken skall klara liknande fall, men alla är säkert inte lika nogräknade som Volvo... speciellt om vi talar om äldre elektronik
 
jag bumpar denna istället för att starta en ny.

mitt problem är nu det omvända, batteriet i min Suzuki GSX-R 1100 fungerar bra, däremot så vill inte min Volvo 855 -97 starta efter allt för många 300meter-några få kilometer körningar.

vad säger ni om att starta bilen med hjälp av motorcykeln?
ska motorcykeln vara igång? eller ska jag kanske ha motorcykeln igång och ihopkoplad med bilen ett tag och låta motorcykeln ladda bilen lite för att sedan koppla ifrån innan jag startar? eller kommer jag bara slita på generatorn på motorcykeln?
bilbatteriets spänning var när jag nyss mätte 11.51V

visst är 12V 12V men jag har hört många som har pajat både bilar och motorcyklar med startkablar.

eventuellt så kommer jag försöka rulla igång bilen men backen är kort och har minimal lutning. det blir både tungt att knuffa om jag inte får igång bilen och pinsamt om den då blir ståendes mitt i gatan.
 
Startade en MV Augusta f4 med hjälp av bil förra våren, ingen bra ide. Slutade med många veckors felsökning på verkstad och reperation + en del ny elektronik, kostnad närmare 10K. Så vist, det går säkert bra för de flesta att kabla igång, men det är bara dumt att säga att det är utan risk.
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top