Marknadsundersökning - Ducati

Peedster

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Bil
Hej!

Min flickvän ska göra en marknadsundersökning om Ducati och har bett mig om hjälp att fråga er på forumet.

Undersökningen går ut på att sålla ut Ducati från de andra mc märkena och varför Ducati är en så mycket mer speciell mc än andra.

Så berätta gärna varför ni som har en Ducati köpte just detta varumärke framför något annat! Vad fick er att bestämma er? Känslan, utstrålningen, motorn, prestanda, designen, imagen, racerarvet, livsstilen m.m.
Ni som inte äger en själv, vad lockar och vad avskräcker?
Är det en livsstil eller är det bara något att "showa" vid glassbaren under sommaren?

Ni som äger Ducati, hur brukas den? Används de flitigt på banan eller brukskörs den till jobbet?
Fördelar mot nackdelar. Kostnader att äga en Ducati, jämfört med andra märken, reservdelar, service m.m.

Hur har ni köpt era Ducati? Vågar man köpa privat eller tjänar man i längden in den extra pengen det kostar att köpa från seriös firma? Är privatimport ett alternativ?
Ni som vänt er till Ducati Stockholm, varför valde ni det? Hur har ni bemötts?

Vad är Ducatis främsta medel i denna hårda bransch? Vad kommer även i framtiden skilja Ducati ur mängden?

Mycket tacksam för era funderingar!

Mvh Peter
 
Peedster skrev:
Undersökningen går ut på att sålla ut Ducati från de andra mc märkena och varför Ducati är en så mycket mer speciell mc än andra.
Låter som att ni redan har bestämt er :hihi
 
Jo hjärtat lägger nog en fet röst när det gäller Ducati...
Har själv blivit helt körd i 749 Dark...
Så jävla snygg bara! :fakta


Peedster skrev:
marknadsunderSÖKning om Ducati


Prova sökfunktionen, läste senast idag en tråd om Ducatis kvalité etc...
Läs inte så noga för det verkar sisså där med den men har man stort hjärta så... :Bugar
 
Last edited:
Peedster skrev:
Hej!

Min flickvän ska göra en marknadsundersökning om Ducati och har bett mig om hjälp att fråga er på forumet.

Undersökningen går ut på att sålla ut Ducati från de andra mc märkena och varför Ducati är en så mycket mer speciell mc än andra.

Så berätta gärna varför ni som har en Ducati köpte just detta varumärke framför något annat! Vad fick er att bestämma er? Känslan, utstrålningen, motorn, prestanda, designen, imagen, racerarvet, livsstilen m.m.
Ni som inte äger en själv, vad lockar och vad avskräcker?
Är det en livsstil eller är det bara något att "showa" vid glassbaren under sommaren?

Ni som äger Ducati, hur brukas den? Används de flitigt på banan eller brukskörs den till jobbet?
Fördelar mot nackdelar. Kostnader att äga en Ducati, jämfört med andra märken, reservdelar, service m.m.

Hur har ni köpt era Ducati? Vågar man köpa privat eller tjänar man i längden in den extra pengen det kostar att köpa från seriös firma? Är privatimport ett alternativ?
Ni som vänt er till Ducati Stockholm, varför valde ni det? Hur har ni bemötts?

Vad är Ducatis främsta medel i denna hårda bransch? Vad kommer även i framtiden skilja Ducati ur mängden?

Mycket tacksam för era funderingar!

Mvh Peter

Gör nån form av poll :)
 
Hur kommer det sig att herr Sandstream dyker upp i alla trådar som handlar om Ducati? Personlig erfarenhet av märket? ;)

sandstream skrev:
Låter som att ni redan har bestämt er :hihi
 
Peedster skrev:
Hej!

Min flickvän ska göra en marknadsundersökning om Ducati och har bett mig om hjälp att fråga er på forumet.

Undersökningen går ut på att sålla ut Ducati från de andra mc märkena och varför Ducati är en så mycket mer speciell mc än andra.

De har jag frågat mig många gånger :D

Jag tror ljudet är en stor del skulle ducce göra rad4 skule ingen köpa. :tummenupp
 
Tja! Jag har köpt en Ducati 999 nu i vinter, så jag har faktiskt inte just nån erfarenhet av att äga en, eftersom att jag inte har hunnit använda den. Men varför jag köpte den? Italiensk design och speciellt Ducati är nånting speciellt. När 999an kom så var det många som gnällde på designen, jag själv var väl inte så begaistrad heller, men sen slutade jag jämföra den med 998, och insåg att dom är för olika för att jämföras med varandra rent design mässigt. Då började jag på att upptäcka alla små detaljer som Terreblanche lagt ner många timmar på, och titta på en 999a live, jämför den med dom flesta andra hojar så ser dom andra hojarna plötsligt ganska så vanliga ut. Ett annat skäl är ju racingen, det är så häftigt tycker jag att ett så förhållandevis litet, och speciellt märke, som bara tillverkar landsvägshojar lyckas såå bra på racingbanorna! Det känns så mycket mer personligt och speciellt än tex Honda eller Suzuki mm. Ducati har traditioner och exclusivitet i sitt hojbyggande och racingen, som dom andra märkena har väldigt svårt att matcha, därav att som håller sitt värde bättre en dom flesta andra märken också. Kvaliten får jag väl återkomma om senare när jag har lite erfarenhet, men det känns lite som att man kan stå ut med en del grejer i alla fall bara för att få köra en Ferrari motorcykel........

Min flickvän ska göra en marknadsundersökning om Ducati och har bett mig om hjälp att fråga er på forumet.

Undersökningen går ut på att sålla ut Ducati från de andra mc märkena och varför Ducati är en så mycket mer speciell mc än andra.

Så berätta gärna varför ni som har en Ducati köpte just detta varumärke framför något annat! Vad fick er att bestämma er? Känslan, utstrålningen, motorn, prestanda, designen, imagen, racerarvet, livsstilen m.m.
Ni som inte äger en själv, vad lockar och vad avskräcker?
Är det en livsstil eller är det bara något att "showa" vid glassbaren under sommaren?

Ni som äger Ducati, hur brukas den? Används de flitigt på banan eller brukskörs den till jobbet?
Fördelar mot nackdelar. Kostnader att äga en Ducati, jämfört med andra märken, reservdelar, service m.m.

Hur har ni köpt era Ducati? Vågar man köpa privat eller tjänar man i längden in den extra pengen det kostar att köpa från seriös firma? Är privatimport ett alternativ?
Ni som vänt er till Ducati Stockholm, varför valde ni det? Hur har ni bemötts?

Vad är Ducatis främsta medel i denna hårda bransch? Vad kommer även i framtiden skilja Ducati ur mängden?

Mycket tacksam för era funderingar!

Mvh Peter[/QUOTE]
 
Jag kan svara....

Ljudet! Ljudet! Sedan är det ngn speciell kännsla, har sedan jag va liten velat ha en Ducati. Kan inte riktigt sätta fingret på varför. Dock så gillar jag karaktären på motorn mer än en rad4 också, att man inte behöver tokvarva för att få ut effekten.

Dock så ska jag inte säga att valet var självklart, tittade mkt på hojjar som Suzuki TLR och HONDA VTR SP2.

Köpte min av en handlare, dock så tror jag inte att det är nödvändigt, kollar man skicket å serviceboken bara... så e det ganska lungt.

Angående service kostnaden så ligger den väl lite över japps nivå, men det vet man ju när man köper hojjen. Finns andra saker som uppväger det tex. billigare försäkring.

Orkar inte skriva mer nu. God natt.
 
Anledningarna till att jag köpte min var ljudet, imagen, körkänslan, utseendet och självklart posörfaktorn :hihi

Har kört ducati nu i två år och är på väg mot min tredje säsong. Kan inget annat än rekomendera märket till andra.

Självklart kan man köpa begagnat privat. Men då gäller ju samma som jappsarna = ifylld servicebok.
 
Har alldrig ens provat en ducati men har alltid gillat dom på nåt vis! Svårt att sätta fingret på vad det är, kanske att dom är så fina! Kollar fortfarande lite ducati på blocket då och då, trots att jag inte kommer byta! :)
 
Overall: Ducati rules!

Jag köpte min som ett resultat av många faktorer.

Grundkraven var väl följande

+Billig försäkring.
Detta bidras delvis av att Ducati anger effekten på bakhjulet, vilket "sänker" effektsiffran på pappret med 5-10%.

+Snygg.
Bilder gör inte en Supersport rättvisa (ingen Ducati för den delen), man kan sitta o strirra på hojen hur länge som helst. Man märker ofta att både hojåkare och "vanligt" folk tittar intresserat och intensivt på hojen när man drar förbi. Ducati är vackra. Dessutom hjälper det ju att Ducs är enfärgade (eller max 2-färgade). Själv tycker jag det ser otroligt fult ut med hojar som ser ut som om man har spytt i neon på dem..

+Gött ljud.
Mulligt god Bologna-symfoni spelas upp ur trallpiporna. Alltid, såväl på låga som på höga varv. Dessutom är det makalöst gött ljud vid gasavslag på låga varv. Helt obeskrivligt, måste upplevas. Det finns ju en anledning till att det finns en CD med Ducati-ljud på.. :cool:

+Mest sportcykel till minsta möjliga totala kostnad.
Detta var egentligen det viktigaste vid hojval. Min Duc har "bara" 65 kusar på bakhjulet, men så länge det är kurvigt hänger den på vilken sporthoj som helst (oftast). Anledningen till detta är bl.a. den mycket fint avstämda styrgeometrin, och att effekten ligger relativt långt ner i varvtalsregistret. Hojen är också relativt (en rad-4) snal, vilket gör hojen lättare att "slänga med" (flickable på engelska, hur man nu översätter det..). Dessutom håller Duccar andrahandsvädet relativt bra samt att även de effektsvagare hojarna är riktigt bra gjorda (för aktiv körning).

+Karaktären.
Ducatis är fullblod. De klagar när man kör de snällt. Min hojs växellåda låter klonkig när man kör inne i stan, men när man kommer ut på kurviga vägar o drar på funkar den p e r f e k t och silkeslent! När man kör långsamt får man ont i handlederna för att man hänger på styret. När man drar på så känns hojen h e l t rätt! Det är nästan som att hojen klagar om man kör den för försiktigt. Den inbjuder till aktiv körning. Dessa saker låter kanske som detaljer, men samtidigt är det dessa detaljer som får en att älska hojen.

Dessutom ville jag ha en hoj som man kunde häng på tjejen på också, så då passar Supersport bättre än hypersportarna. Större o goare limpa på SS helt enkelt.

-Servicekostnader.
Det vet man ju om vid inköp. Samtidigt är servicen på SS nästan hälften så dyr som på hyper (2 ventiler vs. 4 ventiller per cylinder). Men sååå farligt är det ju inte. Min stora service (vid 2000 mil) lär väl gå på ca 3500-4000 kr gissar jag. Men detta kompenseras av så mycket annat (exempelvis andrahandsvärdet om vi ska räkna i pengar).

Jag vill samtidigt slå ett slag för att jag inte skräpförklarar alla andra fabrikat. Just nu blev det en Ducce för mig, men det kan likabra bli en jappsare eller engelsk hoj om man blir kär i en sån... Jag vill inte säga att Ducatis hojar är det enda och bästa sättet att bygga en MC. Men det finns mycket att älska hos Ducati, precis som det antagligen finns annat att älska hos andra MCs. Personligen är jag trött på pajkastningen mellan jappsåkare o Duc-åkare. Förenas under ordet MC, delas inte undet ordet fabrikat.


..mina 5 cent.. (och vad jag kommer på just nu..)

:cdevil

P.S. Här kommer lite goa bilder på min Duc, bara för att jag är på gott humör idag! :)

haverdal.jpg


grevie_3.jpg


enhanced_3_small.jpg


Edit: Så jeffla många stavfel. :huvet
 
Last edited:
kiko skrev:
Hur kommer det sig att herr Sandstream dyker upp i alla trådar som handlar om Ducati? Personlig erfarenhet av märket? ;)
Jag har aldrig någonsin skrivit något om kvalitén på Ducati och det borde du veta om du nu håller koll på mina inlägg.
Däremot har jag ifrågasatt flosklerna från många Ducatiägare om hjärta, själ och annat svammel (men det behöver vi inte ta här) :)

2ono skrev:
Du e barnslig han ställer en fråga besvara den istället :va
Vet du vad en undersökning är och går ut på?
Ungefär som att själv vara AIK:are, gå till Norra stå och fråga varför AIK är så bra. :rolleyes:
 
Peedster skrev:
varför valde ni det?

För mig handlar det helt enkelt om att det var Monster som fick mig att vilja börja köra hoj. Jag är generellt sett måttligt motorintresserad. Visst, jag körde moppe och så, men hoj var aldirg aktuellt. För tre-fyra sommrar sedan hör jag däremot ett gött muller och en kille stannar och parkerar sitt Monster bredvid mig. Första gången jag såg ett monster men i samma stund hade jag bestämt att jag skulle ha en egen... Våren efter började jag plugga teori, övningsköra och efter ett par månaders fnaskande på en radfyra(hornet) som ger mig styrlappen går jag till banken och lånar för att köpa mig mitt egna mattsvarta monster..

Visst, hondan hade mer effekt.. Det är en fin, pigg, lättkörd hoj... Men känslan är annorlunda på Duccen. Det är svårt att sätta fingret på vad det är för känsla.. men det är iaf den där känslan som får mig att le fånigt med hela ansiktet under hjälmen varje gång jag gränslar hojen...

Som en polare sa första gången han såg mig på hojen.
- Det ser grymt ut, mattsvart hoj, svart ställ, mattsvart hjälm och mörkt visir. Vid första anblicken ser du fördjävla cool ut men jag vet att det där under sitter en liten pojke och ler som ett barn på julafton....
 
Zee skrev:
Jag köpte min som ett resultat av många faktorer.
Dessutom hjälper det ju att Ducs är enfärgade (eller max 2-färgade). Själv tycker jag det ser otroligt fult ut med hojar som ser ut som om man har spytt i neon på dem..

Det här kan jag definitivt hålla med om, men det är ju knappast något unikt för Ducati. Utan snarare nått som skiljer agnarna från vetet rent generellt när det kommer till utseende! :D

Ducatis är utan tvekan fina och ofta läckra maskiner, men ibland är det lite väl mycket dunka sig själv i ryggen kan jag tycka.
 
xyx skrev:
Det här kan jag definitivt hålla med om, men det är ju knappast något unikt för Ducati. Utan snarare nått som skiljer agnarna från vetet rent generellt när det kommer till utseende! :D

Ducatis är utan tvekan fina och ofta läckra maskiner, men ibland är det lite väl mycket dunka sig själv i ryggen kan jag tycka.


Sant. Det finns många enfärgade hojar. Men som sagt, det var bara en av alla de faktorer som talade för mitt hojval.

Ang. ryggdunkandet förstår jag mycket väl vad du menar. Jag försöker själv dra ner på det så mycket det går. :angel
 
Har ingen ducati och kommr nog inte att köpa någon heller. Varför? -Jo, den är mycket dyrare jämfört med jappsare.
Man får ju inte mer hoj för de 10-20 tusen extra man betalar för den. Den nya 999:an är rent ut sagt FUL. Kan inte
alla modellerna ducati har men den gula 746 (?? heter den så ??) är bara för läcker :tummenupp
998 är också fin men nu på senare tid så har italienarna bara klantat till designen.

Så anledningen för mig att INTE välja ducati är alltså; pris, numera designen och att jappsare är av bättre
kvalité (tycker jag alltså)

Hoppas att det hjälper lite iaf. Önskar din flickvän ett lycka till med undersökningen!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top