ZXR 750 svårstartad varm

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Hej!

Har blivit tillfrågad av en kompis om hjälp med hans ZXR 750-89:a. Då jag inte har någon jätte erfarenhet av att meka r4 tänkte jag att en tråd här kunde ge lite hjälp på vägen..

Alltså, som rubriken lyder; hojen är svårstartad när den är varm. Kall smäller den igång utan problem men så snart den kommit upp i driftstemperatur är den för det mesta omöjlig att få igång med startmotorn. Enda sättet är att rulla igång den.

Det enda vi hittills gjort i felsökningsväg är rutinmässig rengörning av förgasare, och påfyllning av fräsch bensin. Ingen skillnad. Känns som om någon någon form av elfel ligger nära till hands, men vad?

Ska kanske tilläggas att hojstackarn fått ytterst begränsat med service och omtanke dom senaste åren...

Så kom igen nu alla mekaniska masterminds, uppslag och idéer tack!:tummenupp
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Kolla ventilspelet, kan få de symptomen om det är felaktigt.
 

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Det har du ju faktiskt helt rätt i! Borde man ju tänkt på efter alla gånger man sett folk kicka sig blodiga ute på crossbanan för att sen komma tillbaka med nyjusterade ventiler.. Ska kollas! Tack!:tummenupp
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Om det inte hjälper med ventilerna: har ni kollat så att hojen har rätt tändstift? finns klena tändstift som inte håller för höga temperaturer. Dock brukar detta inträffa när man kör att hojen isåfall stänger av sig men jag vet inte hur långt och länge ni hunnit köra :tungan
 

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Ska också undersökas. Hojen är som sagt inte direkt pedantskött så stiften kan mycket väl vara kass..
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Den där toppen är ganska känslig på ventiljustering, sätena går ner sig vilket gör att de behöver justeras nästan vid varje service (inte 600 mil oljebyte). Har det inte gjorts kan jag nästan sätta en slant på att det är felet och den egentligen skulle må bra av en portning och nya ventilsäten. Eller allra minst en ventiljustering.

Grym motor när den går som den ska dock, som i övrigt tål nästan vilken behandling som helst :)
 
Last edited:

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Tack för alla svar!

Har nu äntligen fått tummen ur och kollat ventilspelet. Varierade ganska kraftigt mellan ventilerna så en justering är nog definitivt att rekomendera!

MEN: Minsta uppmätta spelet var 0,10 på en av insugsventilerna. Dom andra låg mellan 0,15 och 0,30. (ca, har inte lappen med mätvärdena framför mig)

Enligt min världsåskådning är det alltså väl mycket spel på dom flesta ventiler eller? Ska erkänna att vi inte har gjort någon ansträngingning för att ta reda på vad de korrekta värdena är för just denna motor, men en någorlunda kvalificerad gissning säger väl ungefär 0,15 in och 0,20 ut?

Alltså, kan detta förklara varmstarts problemen som beskrivs tidigare i tråden? Borde väl vara för små spel som ger sådana symptom och inte förstora?
 

tjoatjim

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2006
Ort
andra våningen
Hoj
gpz600r-85såld/zx9r-96såld.zx7r-96
Har nu samma trubbel med min zx7r så tackar för denna tråd :krama

Någon som har koll och kan informera vad ventil spelet skall vara???
 

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
jag skulle också vilja veta ventilspel på zxr750 -89, nån som har en haynesbok till denna? behöver veta åtdragningsmoment till motorn också så om nån har en haynesbok får ni gärna hojta till =))
 

zxr750

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2005
Ort
kalmar
Hoj
kawa zxr750
prova med mjukare stift gjorde jag på min 93a blev mycket bättre
(org cr9 satte i cr8)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top