ZX10R-tråden

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jepp 32/22 fram, 27/12 bak. Har ett strap på gaffeln som stannar ca 20mm från botten av den blanka delen på innerbenet. Känns lätt o få in i kurvan bra stabilitet i och lätt att få med sig ur. Obs detta efter lite fegkörning på kall landsväg, så det riktiga testet får vänta till Knudan, men jag vill få hyfsade grundinställningar.

Funderar på att plocka bort brickan som sitter mellan ram och bakdämpare eller ta ner gaffelbenen dom sista 3mm så dom blir jämna med kronan:va Kompet fram var vid senaste testen 4klick ut så den är rätt hård, returen är 9 ut ganska snabb/mjuk.
Bak 3 varv ut på komp och höjde returen till 1,5varv ut för trögare retur bak.
Känndes som den lyfte lite väl snabbt bak, blev lite bättre. Trycker man på tanken ser den ut att gå ner o upp samtidigt. Verkar vara chyssta grundmått att jobba med.

Jag har 1098S som jämförelse vilket kanske är knasigt men det var ju senaste hojen. Den var stenhård bak med knappt 20mm sag, så det är kanske därför jag tycker det känns som den lyfter för mycket bak(innan hjulet lättar). Fan, utan riktig stoppkraft är det svårt att få förtroende för hojen:mad:

Tacksam för ideer.

Tycker att det låter som att den är ganska balanserad på fjädringen. Du skulle kanske testa att återställa ride height både fram och bak. Gen 1 är ju snabbstyrd som den är ur kartong. Dessutom har du 55-profil bak så du borde ha en VÄLDIGT snabbstyrd (läs fladdrig) hoj?

Höj fram och ta bort distansen bak så att du ställer hojen som den är tänkt, sen testar du igen. Den borde bli betydligt stabilare, speciellt i bromsning.

På min -06 gjorde jag precis dessa moddningar för att få den att likna gen 1. Kawa gick lite för långt med Gen 2 och Hondafierade lite för mycket. Jag gillar Gen 1 som den är, precis lagom yster på gränsen. Med dessa moddningar går man över gränsen enligt mig.
Resultatet är just en hoj som man inte får förtroende för.

Tänk också på att hojen är snart åtta år. Är det gjort någon service på fjäderiet, tänker på oljebyte i framgaffeln t ex?

Duccen i standardform tycker jag har väldigt konstig setup. Stenhård bak och mjuk fram så den är kanske ingen bra referens?
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
:):)
Tycker att det låter som att den är ganska balanserad på fjädringen. Du skulle kanske testa att återställa ride height både fram och bak. Gen 1 är ju snabbstyrd som den är ur kartong. Dessutom har du 55-profil bak så du borde ha en VÄLDIGT snabbstyrd (läs fladdrig) hoj?

Höj fram och ta bort distansen bak så att du ställer hojen som den är tänkt, sen testar du igen. Den borde bli betydligt stabilare, speciellt i bromsning.

På min -06 gjorde jag precis dessa moddningar för att få den att likna gen 1. Kawa gick lite för långt med Gen 2 och Hondafierade lite för mycket. Jag gillar Gen 1 som den är, precis lagom yster på gränsen. Med dessa moddningar går man över gränsen enligt mig.
Resultatet är just en hoj som man inte får förtroende för.

Tänk också på att hojen är snart åtta år. Är det gjort någon service på fjäderiet, tänker på oljebyte i framgaffeln t ex?

Duccen i standardform tycker jag har väldigt konstig setup. Stenhård bak och mjuk fram så den är kanske ingen bra referens?


Tack för din input, hojen en -05 har endast gått 262mil:jisses Jag har försökt att hitta bevis på motsatsen men inte hittat det:) Gaffeln är nyservad med 5mm högre 10w oljenivå, stiction under 10mm. Bak känns helt frisk med obefintlig stiction. Blir till att sänka 3,2mm bak (shimsen är 3,2) och höja 3mm fram o börja från det.

Vågade inte ha kvar Duccen, det hade blivit för mycket pengar att krascha bort. Tänkte att en liten busig Kawa kunde hjälpa mig med sorgearbetet, med tanke på att båda hemmabanorna Knudan o Sturup är tekniska. Jag vet 600 is da shit där, men jag gillar brutalkraften hos dom stora bestarna, Duccen var underbar.:yoparty Måste säga att jag nog är en twinman nu, kom på mig själv o köra Kawan på mellanvarv, men den gamla radfyrekänslan kommer nog snabbt tillbaka:D Känns som en elmotor, löständerna skakar ju inte som på Duccen:tungan
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
:):)


Tack för din input, hojen en -05 har endast gått 262mil:jisses Jag har försökt att hitta bevis på motsatsen men inte hittat det:) Gaffeln är nyservad med 5mm högre 10w oljenivå, stiction under 10mm. Bak känns helt frisk med obefintlig stiction. Blir till att sänka 3,2mm bak (shimsen är 3,2) och höja 3mm fram o börja från det.

Vågade inte ha kvar Duccen, det hade blivit för mycket pengar att krascha bort. Tänkte att en liten busig Kawa kunde hjälpa mig med sorgearbetet, med tanke på att båda hemmabanorna Knudan o Sturup är tekniska. Jag vet 600 is da shit där, men jag gillar brutalkraften hos dom stora bestarna, Duccen var underbar.:yoparty Måste säga att jag nog är en twinman nu, kom på mig själv o köra Kawan på mellanvarv, men den gamla radfyrekänslan kommer nog snabbt tillbaka:D Känns som en elmotor, löständerna skakar ju inte som på Duccen:tungan

Tänk på att Duccen i standardform är mer trögstyrd än kawan så Testa att återställa 10:an, det är en bra början:)
Kawan är ju som en 600:a så den passar bra på knixiga banor:tummenupp

Jag körde 1098 förra sommaren, det tog 50% av min uppmärksamhet att hitta en körställning som inte gjorde ont...och vilka vibrationer!!!!
Men motorn var jättehärlig:)
 

Brottan

Medlem
Gick med
29 Jan 2011
Ort
Hällestad
Hoj
KTM 690 SMC
Hejsan! jag har problem med min zx10r-04! det är första gången jag skriver på detta forum så jag hoppas att jag skriver i rätt tråd:) Problemet är att motorcykeln går väldigt ojämnt under 3000rpm. det känns som att den bara går på 3 cylindrar eller nått, över 3000rpm så går den hur rent och bra som helst. Hoppas nån kan hjälpa mig att lokalisera felet:)
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
Hejsan! jag har problem med min zx10r-04! det är första gången jag skriver på detta forum så jag hoppas att jag skriver i rätt tråd:) Problemet är att motorcykeln går väldigt ojämnt under 3000rpm. det känns som att den bara går på 3 cylindrar eller nått, över 3000rpm så går den hur rent och bra som helst. Hoppas nån kan hjälpa mig att lokalisera felet:)

låter ju som tändnings/insprutnings fel.

har du PCIII eller liknande? isf koppla ur dom och testa igen, annars kolla databoxarna.
 

Brottan

Medlem
Gick med
29 Jan 2011
Ort
Hällestad
Hoj
KTM 690 SMC
låter ju som tändnings/insprutnings fel.

har du PCIII eller liknande? isf koppla ur dom och testa igen, annars kolla databoxarna.

köpte bågen för 2 månader sen och det ska inte vad jag vet sitta nån power commander på den. :S hoppas man kan lösa det för det är rätt jobbigt och hoppa fram i korsningar:S
 

andy-l

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
stockholm
Hoj
zx-10r 2008
Halloj!

Jag är på jakt efter lite delar till min 08:a, skicka gärna ett PM om ni har något av följande till salu!

* stora motorkåpan på högersidan
* lilla motorkåpan på högersidan
* fotfästet/"huvudbiten" på höger fotpinne, eller hela fotpinnesatsen på höger sida
* toppkåpan höger sida (helst grön men alla färger funkar, lite repig funkar också, så länge det går att fixa)
* den lilla V-formade svarta kåpan på höger sida

Ta det lugnt i gruset! ;)

/Andy

Edit: hade glömt att lägga till den V-formade kåpan i listan
 
Last edited:

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Tycker att det låter som att den är ganska balanserad på fjädringen. Du skulle kanske testa att återställa ride height både fram och bak. Gen 1 är ju snabbstyrd som den är ur kartong. Dessutom har du 55-profil bak så du borde ha en VÄLDIGT snabbstyrd (läs fladdrig) hoj?

Höj fram och ta bort distansen bak så att du ställer hojen som den är tänkt, sen testar du igen. Den borde bli betydligt stabilare, speciellt i bromsning.

På min -06 gjorde jag precis dessa moddningar för att få den att likna gen 1. Kawa gick lite för långt med Gen 2 och Hondafierade lite för mycket. Jag gillar Gen 1 som den är, precis lagom yster på gränsen. Med dessa moddningar går man över gränsen enligt mig.
Resultatet är just en hoj som man inte får förtroende för.

Tänk också på att hojen är snart åtta år. Är det gjort någon service på fjäderiet, tänker på oljebyte i framgaffeln t ex?

Duccen i standardform tycker jag har väldigt konstig setup. Stenhård bak och mjuk fram så den är kanske ingen bra referens?

Höjt den fram och plockat bort originalbrickan bak. Nu börjar det likna något. Hade väntat mig enligt recensionerna en hoj som var lätt i framänden, men jag upplever den snarare som framtung och baklätt:D Känns som bra balans nu men tycker fortfarande att den är lite för lätt bak vid hård broms. Ökade returen lite bak, vilket hjälpte lite men samtidigt gjorde den lite "fishtaily". Skulle vilja korta saget/hänget bak, men då höjer jag ju den samtidigt så det får vänta till efter helgens banbus och utvärdering. 3dagar på raken om vädret tillåter, ajajaj min trötta kropp:yoparty
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Höjt den fram och plockat bort originalbrickan bak. Nu börjar det likna något. Hade väntat mig enligt recensionerna en hoj som var lätt i framänden, men jag upplever den snarare som framtung och baklätt:D Känns som bra balans nu men tycker fortfarande att den är lite för lätt bak vid hård broms. Ökade returen lite bak, vilket hjälpte lite men samtidigt gjorde den lite "fishtaily". Skulle vilja korta saget/hänget bak, men då höjer jag ju den samtidigt så det får vänta till efter helgens banbus och utvärdering. 3dagar på raken om vädret tillåter, ajajaj min trötta kropp:yoparty

SMC Gelleråsen? Själv får jag hålla till godo med att prova nya ZX10 på Anderstorp på söndag, men det får väl duga :)
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
SMC Gelleråsen? Själv får jag hålla till godo med att prova nya ZX10 på Anderstorp på söndag, men det får väl duga :)

Nope, Knudan Fredag,Lördag och Anderstorp på Söndag, så då ses vi:tummenupp Bara att be till vädergudarna nu:Bugar
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Höjt den fram och plockat bort originalbrickan bak. Nu börjar det likna något. Hade väntat mig enligt recensionerna en hoj som var lätt i framänden, men jag upplever den snarare som framtung och baklätt:D Känns som bra balans nu men tycker fortfarande att den är lite för lätt bak vid hård broms. Ökade returen lite bak, vilket hjälpte lite men samtidigt gjorde den lite "fishtaily". Skulle vilja korta saget/hänget bak, men då höjer jag ju den samtidigt så det får vänta till efter helgens banbus och utvärdering. 3dagar på raken om vädret tillåter, ajajaj min trötta kropp:yoparty

Jamendåså, då är du ju på rätt väg:tummenupp
Hemligheten med fjädringsinställning är att analysera vad man känner, när man har gjort det kan man fråga någon och till slut får du koll själv på vad som är galet och kan åtgärda det. Det svåra är att lära sig att känna efter...
 

ninja68

It aint over till ........
Gick med
21 Jun 2008
Ort
Sverige
Hoj
Cykel
Halloj!

Jag är på jakt efter lite delar till min 08:a, skicka gärna ett PM om ni har något av följande till salu!

* stora motorkåpan på högersidan
* lilla motorkåpan på högersidan
* fotfästet/"huvudbiten" på höger fotpinne, eller hela fotpinnesatsen på höger sida
* toppkåpan höger sida (helst grön men alla färger funkar, lite repig funkar också, så länge det går att fixa)

Ta det lugnt i gruset! ;)

/Andy

Trist o höra!

Kolla med Fleninge mc skrot http://www.mcskrot.se/

Dom hade 2 zx10r sist jag kollade!

Freddy Papunen har ett helt kåpset till salu. http://www.freddyracing.com/
 

Peterrr

Medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Västkusten
Hoj
Honda igen!!!
Nu behöver jag verkligen hjälp av er här...
Vi har växellådsproblem på vår ZX10-R -09 och söker
därför en sprängskiss på lådan eller ännu hellre en
repair manual till hojen.

Vore väldigt tacksam för hjälp.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
va på Cawalli dagen på anderstorp igår och smiskade nya ninjan lite, den va riktigt fin faktiskt!

minsta 1000cc jag suttit på med råge, känns som man sitter på en 125a.

suveränt styvt chassi som ger grymt bra förtroende, bra bromsar, traction control systemet funkar väldigt bra också och är riktigt mjukt när det kickar in, inga hack i svängar och när den wheelar (den släpper bara upp framhjulet 10cm iof) kan man hålla stumt så släpper hojen själv ner framhjulet mjukt och fint :tummenupp
jag kämpade som fan för att få bakhjulssläpp i kurvorna med fullt gaspådrag och kalla däck men den klarade ut det väl, det kändes som man ritade svart sträck genom kurvorna men aldrig att det gick över gränsen.

tyckte inte effekten kändes så värst hysterisk dock, har man kört ninja innan så känner man igen effektkurvan ganska väl (allt är ju relativt).

kort och gott en riktigt grym hoj, känns som ett ganska bra paket från fabrik med, hittade inte många detaljer på den som jag skulle byta vid ett eventuellt köp...
 

Puszta Boy

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
ZX10R, GSX-R1000 K5, DUCATI ST4s
Ingen aning om ni har en särskilt tråd för den nyaste modellen
Jag bytte allafall gixxern mot den nya ZixxeRn
Har fått den för en vecka sen, åkt 150 km med den på gatan, svart färg:
206943_1701529214405_1123186302_31597879_2280538_n.jpg


Ny är den klädd is sportigare kläder:
222139_1730655702549_1123186302_31638996_2675615_n.jpg

har monterat:
Leo Vince GP Pro med katalisator ersättare
och racekåpor som jag också köpte fr england

Var tre dagar i rad på den nya Slovakiaringen. Race varje eftermiddag.

Mina första intryck jämfört mot min K9 1000
original bromsen bättre på kawan, på slovakiaring ingen inmjukning alls trots att jag körde söndag en GP distance Race på 16 varv, altså 40 minuters race. (Slovakiaring är nog den längsta racebana i Europa med 6 km)
chassit är mycket bättre på ZixxeRn, uppför sig mycket lugnare vid hård inbromsning
slirkoppling är hundra gånger bättre på ZixxeRn, här kan jag växla ner även inne i kurvan!!! inga ryck alls, fantastisk.
traction control har jag inte forcerat, vi behöver bli vänner först.
Vad jag inte var nöjd med är mellanregistret. På min k9 var det inga problem att få upp farten fr mellanregistret, men på ZixxeRn händer det inte mycket där nere. Jag hoppas att det blir bättre när den får sin nya tuningboxen imorgon.
Jag saknade jättemycket Quickshifter, men den blir monterat imorgon också.
En högre race visier behövs absolut, original är för lågt, eller jag måste banta jävligt mycket. Jag har hittat högre fr Puig, ska beställas
Men dem tre dagar räckte till att bli småkompisar, så jag putsade igår min personlig best tid till 2:16.55.
Måndag kommer nästa testet på Pannoniaring, då blir det med Quickshifter och ny mapping och förstås jag räknar med att slipa min varvtid även där, ny har jag 2:05

En sak är säkert: det var inte många som körde ifrån på rakorna:
[YOUTUBE-ID]ideoUtadXWM[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]qmtN79RsYWk[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top