zx10r 2010-byta Acrapovic helsystem och pc5 till Orginal avgassystem

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Hej
Har en del bandagar inbokade framöver och en del kräver 94db. Då jag är lite osäker hur högt min hoj låter så tänkte jag höra hur mycket ingrepp det är för att montera på orginalsystemet när jag har pc5. Kommer den gå som en påse nötter eller måste den in för en ny mappningen på verkstad?
Vet tyvärr inte hur det där fungerar. och har letat febrilt efter en db-killer men finns icke någon att få tag på.

Så är tacksam för alla bra förslag.
Bor norra delen av sthlm.

Med vänlig hälsning
Davva
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Jag har helsystem akra på min utan db-killer. Jag köpte en DB-mätare på kjell.com för 500kr. Visade sig att jag ligger på 90 i förbifart. 104-db vid fullgas stillastående och med mätare precis jämte.

Det finns "originalmappar" på PC-hemsidan som funkar bra för original-system. Största ingreppet för mig vid byte, är att kylaren måste lossas för att få bort grenrören.

Efter ett par byten fram och tillbaks tyckte jag att det var en billig investering med en riktig db-mätare. Visade sig att jag klarar mig med marginal trots allt, utan db-killer.
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Jag var flaggvakt på Knutstorp i måndags och en R1'a med (crossplanemotorn) och slipon i kolfiber (tror det var Acra) mättes vid flertalet till 99 dB vid förbifart. Efter tillsägelse så fick han ner till 97 dB. Vet ej om han hade dB-killer. Men ljudet kändes inte högt. Betydligt lägre än motardernas hårda knallar. R1'ans var mer mörkt och mulligt.
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Jag har kört Sviestad och Gelleråsen utan problem. Med ljudet har säkert med cylindervolym osv. att göra.

Som sagt Kjell.com.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag rekommenderar att man köper en originaldämpare på skroten, det gör inget om den är skrapad och ful. Sen gör man sig lite kreativ med svets och rörbitar från biltema så att originalburken passar på ditt Akrapovic-system. Vips kan du byta ljuddämpare mellan bana och gata på en kvart. Vanligt i rejs-sammanhang...
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Jag rekommenderar att man köper en originaldämpare på skroten, det gör inget om den är skrapad och ful. Sen gör man sig lite kreativ med svets och rörbitar från biltema så att originalburken passar på ditt Akrapovic-system. Vips kan du byta ljuddämpare mellan bana och gata på en kvart. Vanligt i rejs-sammanhang...

Så teoretiskt sätt skulle jag kunna bara byta till mitt orginalsystem, frågan är om den skulle gå som en påse nötter. För mitt akra är poppnittat.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Så teoretiskt sätt skulle jag kunna bara byta till mitt orginalsystem, frågan är om den skulle gå som en påse nötter. För mitt akra är poppnittat.

Vadå popnitat?

Du åker med akras krökar och i sista skarven slöjdar du något så att original slutburk passar. Då kan du smidigt byta slutburk efter bullernivå. Den kommer att gå utmärkt även med original slutbutk och din mappning.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Vadå popnitat?

Du åker med akras krökar och i sista skarven slöjdar du något så att original slutburk passar. Då kan du smidigt byta slutburk efter bullernivå. Den kommer att gå utmärkt även med original slutbutk och din mappning.

Funkar inte så bra på flertalet moderna hojar. Då det ofta är mellan grenrör och ljuddämpare som katalysatorn sitter. Denna dämpar mycket ljud. På en r606-13 så är det mer dämpning i en eftermarknadsljuddämpare än i originalet. Det är katen som tar ljudet. Hur det är på 10an vet jag inte.

Köp en autotuning till pc5an så är problemet löst.

//O
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top