Zumo 550 VS Zumo 500

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Ta din Zumo som tar 50 rutter i gpsen och du behöver ha 55 rutter med dig så är det ju bara att ha alla 55 på minneskortet och föra över dom till gpsen den dag man använder rutten. Då kanske man kan köpa en Zumo ändå istället för 60csx?:banana

funkar det? max är ju 50 så man kan ju inte ladda in 55 eller menar du att man har rutter lagrade i olika filer och kan välja vilken fil man vill ladda in, jag gissar att den tar rubbet ur en mapp, klarar zumon filhantering så kanske man kan flytta runt filer på SD kortet utan en dator (har ingen hur zumon jobbar)
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Tack det är det jag försökt få vissa att förstå att om det är 10,20,30 rutter som går i gpsen är ovesäntligt bara den har minneskort. :tummenupp
Ta din Zumo som tar 50 rutter i gpsen och du behöver ha 55 rutter med dig så är det ju bara att ha alla 55 på minneskortet och föra över dom till gpsen den dag man använder rutten. Då kanske man kan köpa en Zumo ändå istället för 60csx?:banana

Jag har haft min Zumo ca 1 år nu och använt den 50/50 i bil/mc och den funkar väl okej.

Jag valde Zumon för mångsidigheten och att det följde mycket tillbehör med i förpackningen.

Så här i efterhand så skulle jag hellre valt att köpa två navigatorer. En enkel Nuvi till bilen och en 60csx till hojen.

Varför vill jag då i dagsläget ha en 60csx..

- Den kan visa flera spår samtidigt vilket är bra om man pysslar med offroad.
- Den har bra drifttid.
- Det behövs inget tal då man sitter på hojen.
- Den har bättre mottagning/antenn.
- Den har bättre skärm. Fast mindre.
-? Kommer nog på nåt mer...
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Att begränsa antal rutter man kan lägga in kan vara en del av marknadsföringen. Inte konstigt en tillverkare diversifierar sina produkter, så att de säljer mer. Annars hade de ju bara behövt en produkt som kunde allt?
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Ni pratar lite äpplen o päron här...

På ett SD-kort kan du lagra obegränsat antal rutter. Det enda som bestämmer det är SD-minnets storlek. De sparas där i ett annat format än vad de sparas som i gps'en , nämligen gpx.

I det interna minnet i zumon kan du lagra ca 50 rutter , beroende på längd o "antal punkter" i rutten. MEN....efter att ha fört över rutterna från datorn till gps'en o du har startat gps'en igen , så kommer du att få frågan : "Har hittat ny data , vill du arbeta med den nu ?" Där kommer du att se alla rutter , waypoints , etc du fört över. Markerar du nu alla dina , låt oss säga 50 rutter , o importerar dom till zumon , så kommer du ändå inte att få med mer än 6-8 rutter beroende på längd o antal punkter. Det är en känd "bugg" i zumon , men absolut inget problem. Du kan ändå inte ha mer än en rutt aktiv åt gången.... När den är körd , så slänger du den o importerar nästa. Den finns ju ändå kvar lagrad i zumon , så vill du köra den igen , så är det bara att importera som vanligt:tummenupp .

Samma sak på SD-minnet... du har 2 miljoner rutter lagrade där , sätter i kortet i zumon , importerar 7 st , väljer en av dom o gör den aktiv , åker rutten , slänger den filen , aktiverar nästa... När de 7 är körda o slängda , så importerar du 7 st till. Lätt som en plätt !

Jo....Zumon är en dator ! O en jäkligt finurlig sådan !

EDIT : En finurlig sak som zumon kan göra .....

Jag kör en runda med hojen. Gps'en loggar ALLTID ett spår , oavsett om jag följer en rutt eller bara kör. När jag kommer hem letar jag upp spåret jag kört , gör om det till en rutt med en knapptryckning o väljer att spara den på SD-minnet. När du kommer hit , sätter du in SD-minnet i DIN zumo , importerar o aktiverar....sen är det bara för dig att åka exakt samma runda som jag gjorde. Ser ni möjligheterna ?..... Se för fan till att ha gps'en avstängd om ni kör till älskarinnan , annars kan äkta frun se exakt var du varit !:hihi

:huvet :huvet

Operativet anger ett max antal rutter enheten kan jobba med.
Om du så har 1000 rutter så kan du ändå bara läsa in 10st.

De måste laddas in via mapsource som du har på din dator eller så kan du skapa dessa direkt i din enhet. Max antal är förutbestämt och har inget med lagringsutrymme att göra. En GPS är ingen dator...

Tydligt nog?

https://buy.garmin.com/shop/compare.do?cID=135&compareProduct=15000&compareProduct=414

Edit: Redan nu ser jag att Zumo 660 kan klara 20 rutter... firmwareuppdateringar är bra. Nu fattas bara 30.
 
Last edited:

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Ni pratar lite äpplen o päron här...

På ett SD-kort kan du lagra obegränsat antal rutter. Det enda som bestämmer det är SD-minnets storlek. De sparas där i ett annat format än vad de sparas som i gps'en , nämligen gpx.

I det interna minnet i zumon kan du lagra ca 50 rutter , beroende på längd o "antal punkter" i rutten. MEN....efter att ha fört över rutterna från datorn till gps'en o du har startat gps'en igen , så kommer du att få frågan : "Har hittat ny data , vill du arbeta med den nu ?" Där kommer du att se alla rutter , waypoints , etc du fört över. Markerar du nu alla dina , låt oss säga 50 rutter , o importerar dom till zumon , så kommer du ändå inte att få med mer än 6-8 rutter beroende på längd o antal punkter. Det är en känd "bugg" i zumon , men absolut inget problem. Du kan ändå inte ha mer än en rutt aktiv åt gången.... När den är körd , så slänger du den o importerar nästa. Den finns ju ändå kvar lagrad i zumon , så vill du köra den igen , så är det bara att importera som vanligt:tummenupp .

Samma sak på SD-minnet... du har 2 miljoner rutter lagrade där , sätter i kortet i zumon , importerar 7 st , väljer en av dom o gör den aktiv , åker rutten , slänger den filen , aktiverar nästa... När de 7 är körda o slängda , så importerar du 7 st till. Lätt som en plätt !

Jo....Zumon är en dator ! O en jäkligt finurlig sådan !

EDIT : En finurlig sak som zumon kan göra .....

Jag kör en runda med hojen. Gps'en loggar ALLTID ett spår , oavsett om jag följer en rutt eller bara kör. När jag kommer hem letar jag upp spåret jag kört , gör om det till en rutt med en knapptryckning o väljer att spara den på SD-minnet. När du kommer hit , sätter du in SD-minnet i DIN zumo , importerar o aktiverar....sen är det bara för dig att åka exakt samma runda som jag gjorde. Ser ni möjligheterna ?..... Se för fan till att ha gps'en avstängd om ni kör till älskarinnan , annars kan äkta frun se exakt var du varit !:hihi


Tack:tummenupp
precis det jag menade -är att begränsningen i Gpsen är oväsäntlig så länge som den tar minneskort.:fyllisar
 

Odräglig

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Finland, Turku
Hoj
Daytona 675
Skulle behöva köpa mig en Garmin Zumo 550 & scala q2 i nästa vecka i göteborg.
Vart kan jag vända mig, googlat lite men hittar inte speciellt mycket.
 

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Viffer -98
Tack för svar, problemet är att jag bor i finland & ska hämta en hoj i göteborg.
Vill hitta en affär där jag kan få med mig prylarna från hyllan.
Finns det i göteborgs trakterna?
Gällde alltså scala 2 & zumo 550.


Jaha, då har jag tyvärr ingen aning.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top