Z900 inköp (hjälp)

Ostronet77

Medlem
Gick med
14 Jul 2023
Hoj
Kawasaki
Tjena alla mc fantaster.
Ska iväg i helgen och kolla på en z900 2019 års modell med 1250 mil på mätaren 1 ägare.

full servad enligt spec med stämplar Pedantiskt skött enligt bilder och ord.
Men hojen har bytt halva avgassystemet.
Original grenrör och med Arrow slipon och decat från Swedish race parts. Lambdasond monterad på decat. Är original luftburk/filter. Frågade ägaren om den är mappad men han sa nej för att den går hur fint som helst. När jag själv nu ska provköra den och allt från tomgång till maxvarv går och känns bra är allt lungt då? Tänker om det är skadligt för motorn om man ej mappar om hojen efter sådana ändringar. Man har ju läst om allt från motstånd i avgassystem till det ena och det andra. Får såklart med alla original delar.

min första hoj så man vill vara extra försiktig

Mvh.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är inget problem. Visst kan det vara bra att mappa den så den inte går för snålt, men det är inte ovanligt att folk kör med öppnare avgas utan att mappa om.
Men du ska se till att få med originalavgasrör, så du inte behöver betala dyrt för originaldelar i framtiden om du behöver återställa.
 

Ostronet77

Medlem
Gick med
14 Jul 2023
Hoj
Kawasaki
Det är inget problem. Visst kan det vara bra att mappa den så den inte går för snålt, men det är inte ovanligt att folk kör med öppnare avgas utan att mappa om.
Men du ska se till att få med originalavgasrör, så du inte behöver betala dyrt för originaldelar i framtiden om du behöver återställa.
Nej precis . Alla original delar följer självklart med. Men möter inte den här lambda värdena så den ställer in rätt mängd luft/bränsle?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nej, hojar har inte sådana finesser som regel.
Har inte alla motorer lambdasond numera, i och med allt hårdare avgaskrav?
Vet inte var brytpunkten går, men en hoj från 2019 har definitivt en lambdasond, rätta mig om jag har fel?
Däremot blir regleringen långsammare och svajigare när den ska reglera på lambda istället för att ha "rätt grundmapp" från början.
När jag hade en KTM SD1290 (en mörk tid i mitt liv) så läste jag Motorrads tester av eftermarknadssystem, och alla utom ett gav lägre effekt än originalsystemet - intressant.
Däremot håller jag med om att det inte är någon fara att köra med ett annat avgassystem än original utan att mappa om den.
Någon kanske har andra erfrenheter, men jag har inte upplevt, eller hört, någon som har fått problem av detta.
 

Ostronet77

Medlem
Gick med
14 Jul 2023
Hoj
Kawasaki
Har inte alla motorer lambdasond numera, i och med allt hårdare avgaskrav?
Vet inte var brytpunkten går, men en hoj från 2019 har definitivt en lambdasond, rätta mig om jag har fel?
Däremot blir regleringen långsammare och svajigare när den ska reglera på lambda istället för att ha "rätt grundmapp" från början.
När jag hade en KTM SD1290 (en mörk tid i mitt liv) så läste jag Motorrads tester av eftermarknadssystem, och alla utom ett gav lägre effekt än originalsystemet - intressant.
Däremot håller jag med om att det inte är någon fara att köra med ett annat avgassystem än original utan att mappa om den.
Någon kanske har andra erfrenheter, men jag har inte upplevt, eller hört, någon som har fått problem av detta.
Tänker att om hojen skulle få några få hk mindre pga annan cat/ljuddämpare så märker jag inte det ändå… men bara motorn i sig mår bra och inte förstörs så är jag lugn
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Luft å buller. Enligt ett gammalt djungelordspråk på sporthoj är det ingen fara å bara byta ett alternativ.
Filter eller dämp.
Om det är sant fråga fantomen
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top