Z-motor, Yamaha Center GBG lokalen till salu.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Nästan lite överraskad över detta - ganska stor butik som funnits länge - vart kommer detta sluta?

Går ju heller inte överdrivet bra för Honda mc center några stenkast ifrån... kommer vi i slutändan bara se Johans mc eller Bike Trollhättan i Göteborg? Dessa affärer har ju flera märken när det gäller nya motorcyklar, så de tar ju lätt över tex Ahlqvist plats, eller Yamaha centers plats.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Kan vara att de äger sin fastighet och nu vill hyra in sig istället.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Att Bike Göteborg fick lov av Yamaha o sälja Yamaha i samma stad kanske kan vara en ledtråd?
Jag menar, Z-motor kanske inte gjort så bra ifrån sig försäljningsmässigt på mc sidan?
De kanske skall skala ner verksamheten o satsa på andra märken/båtar?
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Så dålig service som det var på stället, är jag inte förvånad att dom avslutar mc delen, om det nu är så.

Ingen förlust, enligt mig.
 
Last edited:

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Så dålig service som det var på stället, är jag inte förvånad att dom avslutar mc delen, om det nu är så.

Ingen förlust, enligt mig.

Håller med. Ett av dom ställerna man ångrar att man besökte. Speciellt reservdelspersonalen var ju under all kritik.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Det är svettigt i mcbranschen, Z-motor har gjort förlust i 5 år, bara de tre senaste är förlusten 5 miljoner. Klart besvärlig sits. Mycket tråkigt tycker jag och absolut en stor nackdel för oss med hojintresse. Hoppas att de inte försvinner... det börjar bli tomt.... i hojstaden Göteborg! Var ska blivande knuttar ta vägen, var är inkörsporten för dem.... de säljer för stora pengar så många positva kunder har de ju. Det är jobbigt att jobba med försäljning när det är svårt att få debit och kredit att gå ihop. Ibland kanske man mister skärpan och tappar sitt goda säljarhumör. Har alltid tyckt att Yamahacenter haft en fin butik..... och tycker jag fått ett bra bemötande där.

Ahlqvist har lyckats bättre och inte förlorat några pengar, en mindre slant förra året.

Tiderna förändras, hoppas mcbranschen finner en lösning, butiker och verkstäder behövs...... Toyman :(

Undrar hur det går för mcmässan i Göteborg 2014, ställa ut där är ju dyrt. Kommer MCimportörerna att satsa?
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Att Bike Göteborg fick lov av Yamaha o sälja Yamaha i samma stad kanske kan vara en ledtråd?
Jag menar, Z-motor kanske inte gjort så bra ifrån sig försäljningsmässigt på mc sidan?
De kanske skall skala ner verksamheten o satsa på andra märken/båtar?

Hej! Ja man undrar ju lätt vad är det som händer nu. Nya lokaler, sälja fastigheten men vara kvar hel eller delvis.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har haft väldigt lite med dem att göra. Men det lilla vi korsat vägarna har de varit riktigt bra och löst ett knixigt problem för mig (deras verkstad). Jag gillar dem.

Däremot har jag inte förstått deras MC avdelning med kläder etc. Har vart där några gånger och bara vänt igen.

Ställde faktiskt frågan till dem häromdagen om de skall flytta (hade ett ärende in dit för tösens moped). Den som lever får se var svaret.. :confused:

Har inget negativt att säga om dem förutom att de inte ville bänka min MC under säsong. "vi tar inga förgasar hojar nu" kom igen i höst.. Å andra sidan har de ju rätt långt till samma nivå som RN. Men de har ju lite olika affär vilket kanske är bidragande.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Som det är just nu är det nog båtarna som hotar sänka skeppet, så att säga...
Båtbranschen i stort är närmare att kapsejsa än vad mc-branschen är att vurpa.

Zäta-motor söker nya, mindre lokaler - och skulle teoretiskt kunna kapitalisera på ett fett överskott när dom säljer. Men då gäller det att man kan sälja till det föreslagna priset...
Annars skapar man bara osäkerhet kring företaget och negativ uppmärksamhet, utan att få loss dom pengar man behöver.
 
Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Har haft väldigt lite med dem att göra. Men det lilla vi korsat vägarna har de varit riktigt bra och löst ett knixigt problem för mig (deras verkstad). Jag gillar dem.

Däremot har jag inte förstått deras MC avdelning med kläder etc. Har vart där några gånger och bara vänt igen.

Ställde faktiskt frågan till dem häromdagen om de skall flytta (hade ett ärende in dit för tösens moped). Den som lever får se var svaret.. :confused:

Har inget negativt att säga om dem förutom att de inte ville bänka min MC under säsong. "vi tar inga förgasar hojar nu" kom igen i höst.. Å andra sidan har de ju rätt långt till samma nivå som RN. Men de har ju lite olika affär vilket kanske är bidragande.
Får man undra varför man vill bänka en 20 år gammal hoj? Själv har jag aldrig kännt behov av att bänka en hoj, men det är ju jag.....
Annars är mina erfarenheter av ovan nämnda firma goda! Hoppas det går bra för dem.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Får man undra varför man vill bänka en 20 år gammal hoj? Själv har jag aldrig kännt behov av att bänka en hoj, men det är ju jag.....
Annars är mina erfarenheter av ovan nämnda firma goda! Hoppas det går bra för dem.

Hade då precis slängt gamla förgasarbryggan och ville bara ha bekräftat att RS bryggan var hyfsat rätt sas. Men ser din poäng. Hela moppen är kanske inte ens värd vad bänkningen kostar:dummer

Jag råkar gilla mina gamla grejor. Och tillhör dem som, så länge jag äger dem, försöker få till det mesta by the book sas. Inte alltid jag lyckas dock...:huvet
 

Kneedrag

Guest
Hoppas det löser sig för yamahacenter!

Brukar ta en heldag min familj och åka förbi alla stora mc-firmor i gbg. Har alltid varit trevligt att besöka yamahacenter.
Köpt lite smågrejer olja och så från dem.
Båtar kollar jag dock inte alls!
 

dainesebiker

Medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
Yamaha XT660X -11
Detta är vad Vd Rolf Unsgaard skrivit på deras facebooks sida.





"Viktig information till alla våra Kunder
Gällande att vi har våra fastigheter är till salu.

Det stämmer att jag har valt att lägga ut våra fastigheter till försäljning.
Att jag tagit detta beslut beror på att det har varit ett antal år av vikande försäljning, (detta gäller givetvis inte enbart i vår bransch, utan det gäller de flesta branscher), vilket har medfört att det har varit svårt att få lönsamhet i rörelsen.
Där av har jag varit tvingad att se över våra kostnader, för att kunna fortsätta att driva företaget vidare.

Jag kan lugna alla med att vi kommer enbart att sälja våra fastigheter, företaget kommer att fortsätta, men vi kommer att anpassa oss i andra lokaler.
Vid en eventuell försäljning så kommer vi att tidigast att kunna flytta till sommaren 2014.

Vart vi kommer att flytta kan jag inte berätta just nu, men jag kommer att informera er alla löpande om vad som händer.

Hoppas att detta ger lugnande besked till alla våra vänner.

Rolf Unsgaard
VD
Yamaha Center Zäta – Motor AB"
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Något nytt? Ryktet går att de inte svarar i telefon.

Det pågår en flyttrea där så det är rätt så mycket folk mest hela tiden, sen har det strulat ett tag nu med telefonen, haft folk på plats som försökt lösa det. Tror det blir ett nytt system från och med flytten. De (eller vi kanske jag ska säga då jag jobbar extra där) ska öppna upp på det nya stället i juli. Blir granne med Toyota som FSN skrivit.

Välkomna förbi imorn för en kaffe, jobbar imorn;)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det pågår en flyttrea där så det är rätt så mycket folk mest hela tiden, sen har det strulat ett tag nu med telefonen, haft folk på plats som försökt lösa det. Tror det blir ett nytt system från och med flytten. De (eller vi kanske jag ska säga då jag jobbar extra där) ska öppna upp på det nya stället i juli. Blir granne med Toyota som FSN skrivit.

Välkomna förbi imorn för en kaffe, jobbar imorn;)

Kanske blir en tripp. :)
Vet du ifall det finns bensinfilter och komplett bränsleslang till yamaha f80 på gammelbuster hemma?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Kanske blir en tripp. :)
Vet du ifall det finns bensinfilter och komplett bränsleslang till yamaha f80 på gammelbuster hemma?

Jobbar med kläder och tillbehör så jag vet inte vad som brukar och inte brukar finnas inne i reservdelsväg, iallafall inte när det gäller båtgrejer. Bäst är nog att ringa;):D eller svänga förbi om du vill ha svar=)
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top