Yzr 500 rd

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Hej igen.

Jag har precis monterat i växellådan igen för 2a gången. Igår monterade jag i den samt oljepump, div smådrev. När jag sedan vred på axeln till kopplingskorgen så stod kullagret still och axeln roterade. Kan aldrig va bra tänkte jag och tog ur allt igen. Inre lagerbanan snurrade för lätt på axeln. Nytt lager på momentum och på med låsvätska. Och nu verkar det fungera... Nu har man passerat 40 år och till min stora förtjusning så har jag inte blivit för stor för hojar ännu:tummenupp
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Hej igen.

Jag har precis monterat i växellådan igen för 2a gången. Igår monterade jag i den samt oljepump, div smådrev. När jag sedan vred på axeln till kopplingskorgen så stod kullagret still och axeln roterade. Kan aldrig va bra tänkte jag och tog ur allt igen. Inre lagerbanan snurrade för lätt på axeln. Nytt lager på momentum och på med låsvätska. Och nu verkar det fungera... Nu har man passerat 40 år och till min stora förtjusning så har jag inte blivit för stor för hojar ännu:tummenupp

Gratulerar till f-dagen (eller inte).

För stor för hojar blir man aldrig. Intresset bara "mognar" en smula :rolleyes:
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Här kommer bilder på motorn som den ser ut nu. Vevarna ska i nästa månad när de kommer nyrenoverade. Sen blir det ny koppling med starkare kopplingsfjädrar (EBC). Cylindrar och toppar ska sen åtgärdas för lite mer effekt... Men samtidigt är jag väldigt sugen att få den på hjul så jag behöver en lämplig framgaffel samt fälgar från Aprilia mille 5 ekrade.
 

Bifogat

  • Sep-11 003.jpg
    Sep-11 003.jpg
    175.4 KB · Visningar: 329
  • Sep-11 004.jpg
    Sep-11 004.jpg
    165.9 KB · Visningar: 345

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Här kommer bilder på motorn som den ser ut nu. Vevarna ska i nästa månad när de kommer nyrenoverade. Sen blir det ny koppling med starkare kopplingsfjädrar (EBC). Cylindrar och toppar ska sen åtgärdas för lite mer effekt... Men samtidigt är jag väldigt sugen att få den på hjul så jag behöver en lämplig framgaffel samt fälgar från Aprilia mille 5 ekrade.

Ser härligt ut!

Var nu noga med gaffel, bromsar, hjul osv. så hojen blir så grym den förtjänar! Tråla ebay efter hjul mm, brukar finnas udda bak-och framhjul av vassare kaliber än Millehjul för småpengar om man har lite tålamod. Jag har en 5-ekrad PVM framfälg i nyskick som är mycket lätt till övers, ZX10R-modell. Motsvarande bakhjul dyker upp då och då...
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Hej!
Dags för en uppdatering. Jag har varit i garaget och kollat delar jag köpt idag. Åkte upp till Ådalens bildemontering i morse, de har en hel del MC där, massor av sporthojar bla ett antal Yamaha R6. Jag har köpt gaffel och fälgar, kylare, styre, bromsar mm från en R6a så nu börjar det likna nåt. Mycket fina delar och bästa tänkbara service där. Det var rena julafton att få kolla runt bla delarna. Stort tack till Sven för bra hjälp.:tummenupp Senare i veckan ska jag upp till min kompis på EMV som ska kolla om han kan hjälpa mig med att tillverka bla ny svingaxel. Sen bär det av till svartvik för att kolla om de kan pulverlacka ramen, fotpinnar mm. Jag hoppas att vevaxlarna är klara snart så att jag kan sätta ihop motorn. De ska va klar denna månad. Nu är det sängdags igen men det går framåt. PS, Jag är fortfarande sugen på Apriliafälgar då de liknar orginalet mer.... vi får se.
 

Bifogat

  • delar 500 007.jpg
    delar 500 007.jpg
    201.6 KB · Visningar: 447
  • delar 500 006.jpg
    delar 500 006.jpg
    189.4 KB · Visningar: 499

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Ska du verkligen lacka ramen? Dölja teknik-porren...
Kan du mäta hur tjocka dom nerdre motorfästena är? Ca 8 mm?
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ska du verkligen lacka ramen? Dölja teknik-porren...
Kan du mäta hur tjocka dom nerdre motorfästena är? Ca 8 mm?

instämmer, lacka inte.
och ja, mät, ja fan bygg en jigg...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det vore inget annat än hädelse att pulverlacka den där ramen. Ajja bajja! Pulverklarlack kan jag gå med på men inget annat! Vackert svets- och maskinarbete ska alltid få synas!

Nä fram med Autosol:et och lite trassel och börja gnugga! :)
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Pulverlack blir det. Finns inte en YZR från den tiden som inte har svart ram...
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
En sak oroar mig. Kåpglas. Var får jag tag i ett sånt till YZR kåpan? Nån som vet.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
En sak oroar mig. Kåpglas. Var får jag tag i ett sånt till YZR kåpan? Nån som vet.

Tror inte den som NK racing har passar till din toppkåpa. Din är en modell nyare och glaset har en rundare profil.
Dubsey och Wolfgang på RZ/RD-forumet har ju fått tag på passande kåpglas, så kolla med dem.

Annars får jag förhopningsvis hem ett glas om ett tag, men det bör vara av NK-racing typ. Kan mäta lite på det åt dig om du inte får napp någon annanstans ifrån.
Tyvärr har jag inte kvar kåpsetet från -99:n som jag hade hemma förra sommaren.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
finns flera YZR500 med blank ram och banansving (OW C1 med treekradefälgar som enl mig är skitsnygg)iof är den års 1990


Tommy36 vilken av ramarna har du är det 88-92 ramen lr???
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
finns flera YZR500 med blank ram och banansving (OW C1 med treekradefälgar som enl mig är skitsnygg)iof är den års 1990


Tommy36 vilken av ramarna har du är det 88-92 ramen lr???

Den ram jag har är 98-02. Då var ALLA YZR ramar svarta och det kommer denna att bli ochså.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top