Yzf R1 M

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Ni som har erfarenheter av bägge crossplanemodellerna (nu när ni fått känna på den nya modellen ett tag) - Skulle vara kul om ni delar med er av lite för och nackdelar med den nya jämfört med den gamla.

Är den ljusår bättre eller ?

bara genom & provköra nya R1 på yamahacenter, så kunde jag utan tveka, säga att den är bättre
mer power, bättre chassie, mer "räjsig" , käns mer lättkörd (som en r6)

min gamla 2009 var ett ånglok utan förare i jämförelse
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
View attachment 421714

Det är kul när man börjar förstå att det GÅR åka 10 km/h fortare än vad man ens trodde var möjligt bara för ett år sedan. Så här såg mina ostar ut efter senaste bandagen med seva-racing på gåsen. 2,4 varmt bak (sportsmart2:eek:r) och 2,1 varmt fram

Det där ser ju sååå härligt ut!
Kanske att jag kommer lite närmare insikten om högre kurvhastighet efter lite snack med Colin:confused: i Brno.....

- - - Updated - - -

Så. Resrutten planerad :lol

Då ses vi i Brno på måndag. :)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Dainese D-air priser i USA:

- Misano Suit featuring D|air Technology: $2,499.00
– Extended Two Year Warranty/Unlimited Re-arming: $299.00
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ni som har erfarenheter av bägge crossplanemodellerna (nu när ni fått känna på den nya modellen ett tag) - Skulle vara kul om ni delar med er av lite för och nackdelar med den nya jämfört med den gamla.

Är den ljusår bättre eller ?

Mycket lättare, märks i varje riktningsbyte, även vid gatkörning.
Upplevs som mindre, kortare och smalare.
Mer balanserad, inte längre all vikt på framhjulet.
Något mer ansträngd körställning (sadel och fotpinnar högre samt längre till styret).
Mindre effekt i mellanregistret.
Enormt mycket mer effekt på höga varv.
Samma ryckiga gasrespons på fulleffektläget.
Komfortablare originalfjädring, både på basmodell och M-modell.
Bättre originalruta.
Mer lättmekad med racingmässiga kåpinfästningar.

Bättre som gathoj...? Tveksamt.
Roligare som gathoj...? Tveklöst.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Något mer ansträngd körställning (sadel och fotpinnar högre samt längre till styret).

Hur lång är du då?
Är själv 1.89 och tycker styret sitter för närma på min 12:a.
Upplevde den nya som bekvämare då styret satt längre fram på denna fick jag för mig.
Det var dock bara en provsittning i butik.

Går den nya motorn lika mjukt o fint?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
187 cm. Körställningen är faktiskt inte så extrem som jag trodde den skulle vara, den funkar faktiskt helt OK. Intrycket är dock helt klart att de flyttat föraren bakåt och uppåt jämfört med föregående modell.

Originalmappningen av ride-by-wire systemet är lika usel som den varit sedan 2007, särskilt i fulleffektläget. Stört omöjligt att smyga på gas utan ryck, lika omöjligt att gå av gas utan ryck. Dock inget som stör i de tre andra effektlägena och egentligen inte ett problem då tre av fyra effektlägen ska ge full effekt bara man gasar (det enda som ändras mellan effektlägena är ju spjällens reaktion utifrån gashandtagets input).

Den nya motorn har en lite råare gång. Mitt intryck är mer mekansikt ljud. Kanske på grund av vipparmarna. Kanske för att allt har mycket mindre godstjocklekar jämfört med förra modellen. Aggressivare insugsljud typ ZX10 och MV F4. Kanske luftintagets design. Kanske kamaxlarnas överlapp.

Den nya motorn har helt klart mindre effekt i området 4000-8000 rpm. Alla mina tre sista hojar (RSV4, GSX-R1000 och 2012 R1) drog hårdare vid dessa varvtal. Ovan 8000 rpm ändras karaktären totalt. Mycket mer effekt än någon av dessa. Påminner ganska mycket om ZX10:ans karaktär plus crossplane. Måste köras på varv, ungefär som en R6:a.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Försöker ladda ner Brno i mobilen jag fick. Såklart var det en Android 4.1.2 och man måste ha minst 4.4.

Har lånat en mobil nu som e 4.4. Hoppas jag hinner få rätt på möget. Hade varit bättre att använda iPhone. Android är verkligen skit i jämförelse.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    994.9 KB · Visningar: 80
  • image.jpg
    image.jpg
    1.6 MB · Visningar: 78
  • image.jpg
    image.jpg
    1.3 MB · Visningar: 80

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Såklart började det regna nu. Regnkläderna åker med. Tar en jäkla plats bara.

Den tyska firman ville inte bänka min hoj. Fick svar precis. Fan va tradiga de är. Tänkte trimma hojen hos dem för 50.000kr.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    1.6 MB · Visningar: 109

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
WOHOO det verkar funka :banana
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    1.6 MB · Visningar: 90

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Underbart.
Bilden på lösenordet till CCUn är borta och nu måste jag ner och ta av väskan och skruva av cutsen.

Nu önskar man att man har endast ETT garage med alla fordonen i. Detta kommer ta över en timme att få fram lösenordet. 23:00 nu. Pallar inte mer.

Tur jag fick till allting på sista dagen.......
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Nix. Inget funkar.
Får köpa ny platta i Berlin då.
Försökte ladda in dem som ett sista försök i ARC Welder på Google Chrome, men de funkade inte där.

Ska köra om 6 timmar :4skrika
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    37.6 KB · Visningar: 111

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Vaknade sjuk efter 2 timmars sömn/vila. Inte alls sugen på att dra. Inget packat, ingenting. Traskade iväg och hämtade hojen.
Körde hem. La mig i soffan. Gav upp, tänkte strunta i det.
Kollade avståndet till Trelleborg. Klockan var 06:45. Båten gick 08:00.
Räknade lite snabbt på att det boooooorde gå om man kör 07:00 och håller minst 150.

Jag kom iväg 07:03.

Var siste man att köra på.
Ligger uppe vid nödutgången nu. Där kan man vara lite ostört. Fy FAN vad slut jag e redan.

Blir ny surfplatta i Berlin.

Ses i Brno.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Ta det nu väldigt lugnt på autobahn! Pausa ofta. Kör inte om Du är sjuk!

Ses i Brno.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Kommer inte fram om jag inte kör. Bara till att snyta sig.

Vaknade helt väck i Berlin nu. Tänkte köra 08:30. Blir väl 10:30 nu.
Ganska jobbigt utan GPS på hoj.
Vägarna är under all kritik, utom just Autobahn. Ingenting är öppet på en söndag som hemma(tänkte köpa Galaxy Tab5 och verktyg). Kaffet smakar skit. Men bensinen och maten täcker upp för allt det där.

Kör strax till Prag. Saknar min bil....
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
SATAN vad det regnar just nu. Passerat Dresden. Kört lite fel titt som tätt, men närmar mig. ~3 timmar till sen borde jag nå Prag.

Nån som kan leta upp en verkstad som man kan besöka i Prag? Inget som hänt, men bra att hålla koll, tvätta rent, smörja upp och spänna.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    884.9 KB · Visningar: 119
  • image.jpg
    image.jpg
    1.6 MB · Visningar: 99

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Härligt att du delar av dig av lite osminkad verklighet Mavve - Håll ut bara, belöningen kommer :fakta
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Nån som kan leta upp en verkstad som man kan besöka i Prag? Inget som hänt, men bra att hålla koll, tvätta rent, smörja upp och spänna.

Här är länk till mc firmor i Prag

http://www.tipmoto.com/moto-firmy/vypis/servis-a-sluzby-motorky-motoservis/?kraj=Praha&znacka=yamaha

Motocykl - Motorcykel
dílna - verkstad

direktlänkar till yamaha-verkstäder i Prag med vägbeskrivning, telefonnummer och länk till deras hemsidor samt emailadress

http://www.tipmoto.com/moto-firmy/detail/543-1-k2-moto-s-r-o-praha.html
http://www.tipmoto.com/moto-firmy/detail/1211-0-y-moto-praha-s-r-o.html
http://www.tipmoto.com/moto-firmy/detail/1550-0-prestige-moto-s-r-o.html
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top