Yuasa batteri från Amazon?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Tjena.

Är det någon som beställt MC-batteri från Amazon som kan vittna om ifall det är originalprylar eller kinakopior? Skulle behöva ett nytt batteri till min KTM inför säsongen och har hittat ett Yuasa YTZ14S för 910:- vilket är tillräckligt billigt för att jag ska bli misstänksam.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Spontant tycker jag 1082kr inkl frakt låter lite väl bra för nystartade småsäljare. När jag plöjt igenom butiker efter det lägsta priset hittar jag nedanstående:

1367kr inkl frakt från boonstraparts.com
1462kr inkl frakt från mcvaruhuset.se
1580kr inkl frakt från voltpower.se
1583kr inkl frakt från batterionline.se
1590kr inkl frakt från xl-moto.se

Personligen skulle jag mycket hellre lägga 275kr extra och köpa från boonstra, har god erfarenhet av dem.

Om jag var sugen på att chansa så skulle jag hellre göra det via ebay. Lägre priser och mycket fler recensioner. Precis som på Amazon verkar Italien vara billigaste EU-landet för batterier.
1055kr inkl frakt från ebay.it

Tjena.

Är det någon som beställt MC-batteri från Amazon som kan vittna om ifall det är originalprylar eller kinakopior? Skulle behöva ett nytt batteri till min KTM inför säsongen och har hittat ett Yuasa YTZ14S för 910:- vilket är tillräckligt billigt för att jag ska bli misstänksam.
Har inte handlat själv, men vill flagga för att säljaren du tittar på har inte mycket recensioner, så risken för kinakopior är hög säger jag.

Med det sagt så är inte prissättningen på Amazon (eller ebay) omöjlig.

Boonstra tar 1157kr exkl frakt för batteriet. Boonstra har 10% dealer discount, förutsatt att det gäller nya batterier och inte bara beg reservdelar skulle priset då hamna på 1052kr.

Flera av butikerna som listas på Amazon är Italienska och nystartade. Den Italienska momsen ligger på 10%, tänker om amazon-butikerna råkat göra fel och satt den för hela EU. Med Italiensk moms skulle det rabatterade boonstra-priset landa på 926kr + frakt.

Att amazonsäljare gjort fel med momsen är inte helt ovanligt. Men om det skulle hända dig så kommer Amazon tvinga säljaren att stå för eventuella extraavgifter, det faller inte på dig som kund. För ebay vet jag inte hur det fungerar.
De generella eu-reglerna är att småsäljare (<10k euro utanför gränserna per år), kan använda momssatsen för det landet som de utgår från.

1647348955229.png

Kollar man på övriga butiker som håller samma prissättning under tusenlappen så ser det inte fantastiskt ut. "Just lanserat" är återkommande här.
1647349223187.png
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Skulle behöva ett nytt batteri till min KTM inför säsongen
Batterilagret i Örebro har tyvärr slut på den modellen men lär kunna få hem det till dagen efter eller så. Varta-batterierna jag köpt till några av hojarna har klarat sig väldigt mycket bättre än Biltema-batterierna. Calbarks kanske har något hemma?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Batterilagret i Örebro har tyvärr slut på den modellen men lär kunna få hem det till dagen efter eller så. Varta-batterierna jag köpt till några av hojarna har klarat sig väldigt mycket bättre än Biltema-batterierna. Calbarks kanske har något hemma?
Jag har inte bråttom, så jag kan vänta på en leverans. Har kört Varta i någon hoj tidigare och det funkade iofs bra, men tänkte köra på Yuasa nu då det är vad som sitter original.
Biltema-batteri funkar säkert på vissa hojar, men jag skulle aldrig få för mig att montera det i en stor twin.

Vi får se, eventuellt kanske jag handlar av shoppen som Sniglom tipsade om. Eller så testar jag Amazon bara för att stilla nyfikenheten.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Carlbarks kanske har ett Yuasa YTZ14S på hyllan? God gärning att handla lokalt.
Så skulle det kunna vara. Ska ta en sväng förbi och höra med dem. Min magkänsla säger dock att det är tveksamt, men det skadar inte att fråga.

Hur länge ska ett batteri överleva "på hyllan" innan det blir dåligt? Jag har faktiskt ett batteri av rätt modell som legat på hyllan i garaget sedan jag köpte det för 5-6 år sedan till en hoj som jag hann sälja innan jag bytte batteri. När jag packade upp det i höstas så ville det inte bli uppladdat högre än till drygt 11V. Jag testade att köra "Recond"-funktionen med laddaren ett par gånger, men det ville ändå inte bli fullt uppladdat.
Det har alltså aldrig ens varit uppackat ur kartongen innan och höstas och har därmed aldrig suttit monterat i något fordon.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Så skulle det kunna vara. Ska ta en sväng förbi och höra med dem. Min magkänsla säger dock att det är tveksamt, men det skadar inte att fråga.

Hur länge ska ett batteri överleva "på hyllan" innan det blir dåligt? Jag har faktiskt ett batteri av rätt modell som legat på hyllan i garaget sedan jag köpte det för 5-6 år sedan till en hoj som jag hann sälja innan jag bytte batteri. När jag packade upp det i höstas så ville det inte bli uppladdat högre än till drygt 11V. Jag testade att köra "Recond"-funktionen med laddaren ett par gånger, men det ville ändå inte bli fullt uppladdat.
Det har alltså aldrig ens varit uppackat ur kartongen innan och höstas och har därmed aldrig suttit monterat i något fordon.
Risken är att det varit väldigt urladdat under en lång tid. Då är det skrot. Du kan testa med en gammal dumladdare. Funkar inte det så släng.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Äsch, det får gå på återvinningen. Jag hade ändå nästan glömt bort att jag hade det på hyllan.
Det man inte har i huvudet får man ha i plånboken.
Du kan om du vill pol-vända batteriet, då använder du andra sidan av blyplattorna som inte är sulferade.

Koppla en 12V lampa (typ en H4, H7 vad du nu har liggandes, 55w eller liknade, högre gör inget) på batteriet över natten för att ladda ur det helt. Sen kopplar du från ett annat batteri (bilen t'ex) + till lampan och sen till - på ditt yuasa. Minus på bilbatteriet till + på yuasa.

Detta då en batteriladdare oftast inte kan ladda ett helt urladdat batteri, speciellt inte bakänges så då laddar du med ett annat batteri och lampan begränsar ladd-strömmen, efter ett par timmar kan du plocka bort allt och sätta på din vanliga laddare, men då såklart koppla plus på minus och minus på plus :)

Då får du liv i ditt gamla batteri, men plus är nu minus och minus är plus, när jag gjort liknande har jag målat med röd sprayfärg på minus så jag inte ska glömma bort att det är polvänt och råka koppla in det baklänges
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har handlat från mdsbattery. Tog en vecka från beställning till jag kunde hämta på posten, koppla till laddare och sätta in i hojen när det var laddat.
(Kopplar alltid nytt batteri till laddare innan montage i hojen.)

Men det var före Brexit.
Kanske det här ?
eller det här ?
Tydligt Yuasa har två linjer numera, billiga ytx och dyrare ytz.
Eller är YTZ samma prestanda med mindre vikt ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du kan om du vill pol-vända batteriet, då använder du andra sidan av blyplattorna som inte är sulferade.
Då får du liv i ditt gamla batteri, men plus är nu minus och minus är plus, när jag gjort liknande har jag målat med röd sprayfärg på minus så jag inte ska glömma bort att det är polvänt och råka koppla in det baklänges
Alla hojar har inte kabellängd som tillåter montage av polvänt batteri.
Men polvänt batteri kommer det på SV650S, Sprint RS och GSX1300R bli behov av kabelförlängare. Och på SV650S var det nog för trångt.....för kabelförlängare......
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Du kan om du vill pol-vända batteriet, då använder du andra sidan av blyplattorna som inte är sulferade.

Koppla en 12V lampa (typ en H4, H7 vad du nu har liggandes, 55w eller liknade, högre gör inget) på batteriet över natten för att ladda ur det helt. Sen kopplar du från ett annat batteri (bilen t'ex) + till lampan och sen till - på ditt yuasa. Minus på bilbatteriet till + på yuasa.

Detta då en batteriladdare oftast inte kan ladda ett helt urladdat batteri, speciellt inte bakänges så då laddar du med ett annat batteri och lampan begränsar ladd-strömmen, efter ett par timmar kan du plocka bort allt och sätta på din vanliga laddare, men då såklart koppla plus på minus och minus på plus :)

Då får du liv i ditt gamla batteri, men plus är nu minus och minus är plus, när jag gjort liknande har jag målat med röd sprayfärg på minus så jag inte ska glömma bort att det är polvänt och råka koppla in det baklänges
Alla hojar har inte kabellängd som tillåter montage av polvänt batteri.
Men polvänt batteri kommer det på SV650S, Sprint RS och GSX1300R bli behov av kabelförlängare. Och på SV650S var det nog för trångt.....för kabelförlängare......
Precis så. Blir polerna omvända så måste jag förlänga eller dra om kablarna och det är inte riktigt värt det.
Har handlat från mdsbattery. Tog en vecka från beställning till jag kunde hämta på posten, koppla till laddare och sätta in i hojen när det var laddat.
(Kopplar alltid nytt batteri till laddare innan montage i hojen.)

Men det var före Brexit.
Kanske det här ?
eller det här ?
Tydligt Yuasa har två linjer numera, billiga ytx och dyrare ytz.
Eller är YTZ samma prestanda med mindre vikt ?

Olika fysiska mått på YTX och YTZ, så ett YTX får inte plats. Har beställt från mdsbattery tidigare, men nu efter brexit finns det nog andra handlare som är bättre.
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top