Ytterfil och innerfil

Ytterfilen på en motorväg är...


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Gick med
17 Feb 2014
Ort
Edsviken, Sollentuna
Hoj
CM400T
Ja, det är en bra fil. Speciellt om man är bonnläpp. :brinnerup

Kom söderifrån. Skulle ta Essingeleden norrut. Hade en flight att passa på Arlanda. Ligger i den där tomma fina filen och allmänt filosoferar. Gissa vem som hamnade vid Globen? :huvet :huvet :huvet

Var i helvete körde du då? Lyckas du köra av på södra länken har du nämnligen INTE kört i högerfilen .... mittfilsrunkat lite ? :)
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Var i helvete körde du då? Lyckas du köra av på södra länken har du nämnligen INTE kört i högerfilen .... mittfilsrunkat lite ? :)

Nej då. Det var många år sedan och tre filer på E4:an blev fyra filer. Två gick upp på Essingeleden och två försvann mot Globen. Hade jag legad i mittfilen hade det varit lätt att välja, men det var inte i den filen jag var. :glömdet
Efter den fadäsen lärde jag mig att ungefär där jag passerade en skylt som det stod Midsommarkransen (?) på så skulle jag ligga i mittfilen. Säkrast så. :gnissla

Nu år det ju ganska många år sedan jag lämnade Nyköping, så jag har inte närmat mig Stockholm från det hållet på väldigt länge. Bonnläpp... :rodnar
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
seriöst.. YTTERFILEN är den yttersta filen sett från bilens färdriktning som leder mot mötande trafik på exempel vanlig landsväg. jesus
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Lustigt är ju enligt vissa att man kör om på yttern, fast på den inre filen.:va
 

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Vill ingen tala om körfält istället för "filer"?

Grundplacering , höger körfält. Att söka sig så långt till höger som möjligt i de befintliga körfälten kallas för att söka sig till grundplacering. Detta ger flera vinster för trafikflytet, bland annat genom underlättande av omkörning för bakomvarande, inte minst för att går hand i hand med resten av reglementet (trafikens grundregler). Det förhållningssätt som kallas god trafikanda uttryckt i vad som kallas för Trafikens grundregler. De är inte som beteenderegler eller fasta anvisningar - konkreta föreskrifter som råder på olika ställen - utan snarare vad man skulle kunna kalla riktlinjer kring vad som ska genomsyra trafikanternas körning och uppträdande sinsemellan.

... sen har vi vänster körfält, reversibelt körfält, additionskörfält..
Ett körfält är en del av en körbana på en väg*
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vill ingen tala om körfält istället för "filer"?

Grundplacering , höger körfält. Att söka sig så långt till höger som möjligt i de befintliga körfälten kallas för att söka sig till grundplacering. Detta ger flera vinster för trafikflytet, bland annat genom underlättande av omkörning för bakomvarande, inte minst för att går hand i hand med resten av reglementet (trafikens grundregler). Det förhållningssätt som kallas god trafikanda uttryckt i vad som kallas för Trafikens grundregler. De är inte som beteenderegler eller fasta anvisningar - konkreta föreskrifter som råder på olika ställen - utan snarare vad man skulle kunna kalla riktlinjer kring vad som ska genomsyra trafikanternas körning och uppträdande sinsemellan.

... sen har vi vänster körfält, reversibelt körfält, additionskörfält..
Ett körfält är en del av en körbana på en väg*

Jaja, men peka då på vilket av körfälten som är det inre.:7peta
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Ja, det är en bra fil. Speciellt om man är bonnläpp. :brinnerup

Kom söderifrån. Skulle ta Essingeleden norrut. Hade en flight att passa på Arlanda. Ligger i den där tomma fina filen och allmänt filosoferar. Gissa vem som hamnade vid Globen? :huvet :huvet :huvet
Du missade att han skrev från vänster till höger. Om du kommer söderifrån och hamnar vid Globen då har du legat i den vänstra filen ner i tunnlarna.
 

Per_strand

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Märsta
Hoj
Honda CBX 750F -84
Jag tycker att en numrering av körfälten är bäst. Har hört det i Road wars eller liknande polisprogram från UK. Då är körfältet längst ut till höger (i högertrafik) number one lane och sedan är nästa körfält number 2 lane osv. Omöjligt att ta miste på vad som menas om man bara är med på från vilket håll man börjar räkna. =)
 

Calle_C

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2012
Ort
Luleå
Hoj
En naken Bandit 1250, Yamaha TR1 bobber -83
Image.aspx


Mellanfil? :arsele

vänsterfil.png

Vänsterfil? :3freak
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top