Yta för privat övningskörning utan handledare?

Thomnils014

Medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Ytterby
Hoj
2009 Kawasaki ZX10-R
Någon som vet var man kan övningsköra privat utan handledare? Något inhängnat område eller liknande?
Jag går i körskola men hade velat köra lite själv också.
Jag har en handledare, men han kanske inte vill sitta och se på i 8 timmar när jag tränar krypkörning och lite konbana.. ?
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
ingen aning vart du bor( hittar ej något ställe som heter yttetby på hitta.se eller eniro:p) kan du ta dig till falköping finns ju endel ställen men annars vet i fan.

tycker dock vilken parkering som hellst borde funka dock som är av en större modell efter si sådär 8 - 9 på kvällen.

annars brukar det finnas halvt gammla öde industriområden lite här och där som en kan ta och ställa upp några koner och öva på
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Kör du utan handledare så räknas det som olovlig körning.
Skall du köra på "manövergård" (stor parkering) så skall det vara under uppsikt av handledaren...

Sen om du väljer att köra ändå är upp till dig, men kan vara bra att känna till reglerna.
 

Thomnils014

Medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Ytterby
Hoj
2009 Kawasaki ZX10-R
Kör du utan handledare så räknas det som olovlig körning.
Skall du köra på "manövergård" (stor parkering) så skall det vara under uppsikt av handledaren...

Sen om du väljer att köra ändå är upp till dig, men kan vara bra att känna till reglerna.

Jo men frågan gällde ju om det finns något inhägnat e.dyl. så det inte blir olovlig körning...
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
som sagt kan du ta dig till falköping kan jag lösa det men annars kan ja nog bara rekomendera att fråga nån gammal bekant om dom känner till något gammalt fabriksområde som inte är aktivt. åker förbi ett par stycken lite då och då i skaraborg när ja är ute och övningskör.

brukar vara en eller 2 som är ute och övar med koner på endel ställen. vet ett ställe en bit ifrån falköping typ borta vid stenstorp som även jag sett större grupper köra. säkert trafikskola releterat som även ja har åkt till på kvällen och rullat runt lite på.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jo men frågan gällde ju om det finns något inhägnat e.dyl. så det inte blir olovlig körning...

Frugan kör på en parkering i utkanten av biskopsgården som ligger öde. Inte en bil vi sett där på kvällar eller helger men dagtid under arbetstid står det lite bilar i närheten så hon undviker att vara där då. Vet inte om det hjälper men pma mig om du vill veta mer exakt eller så.

Det är inte inhängnat runt om alls utan bara åt 3 håll kan man säga. Fullt öppet åt det tredje hållet.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Tänk på att bara för att ett område är inhängnat betyder det inte "Inhängnat område". Det är en luddig regel. Tex uppfyller motorbanor ofta kraven. En parkering i stan med staket runt gör det inte.

Dock, kan ju Pålisen ha viss förståelse för verksamheten om den inte stör och någon och bedrivs på ett "säkert" sätt.
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
En klart smidigare variant är att du lånar eller köper en moped/scooter och så övningskör du med den när du inte har handledare tillgänglig.
Jag skulle säga att det ger minst lika mycket.
 

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Svart FZ1-S
Jag körde på baksidan av coop i bäckebol på kvällarna.

Även om det inte är helt lagligt då det inte är inhängnat så får man ändå räkna på vad oddsen är att snuten dyker upp just där OCH är tillräckligt rötna för att se det som olovlig körning.

De flesta varuhusen har ju liknande ytor på baksidan.
 

Thomnils014

Medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Ytterby
Hoj
2009 Kawasaki ZX10-R
Undra vad som händer om man åker dit?
Jag har hört olika bud. Visst är det olovlig körning, men jag har hört att det är mildare at köra MC om man i alla fall har B-kort än om man inte har något kort alls.
Frågan är om B kortet ryker och om de drar lämpet så det blit länge innan man får A-kortet?
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Har ju varit en hel del som övat konbana mellan E6 och rondellen vid MAxi/MCDonalds men detta område är kanske uppgrävt i dagsläget.
Det ligger väl en parkering eller liknande där den borttagna bensinmacken låg som man kan vara på.
 

Robert.Z

carlsberg probably the best beer in the
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Sveriges framsida GBG
Hoj
Yamaha XT660X 2013
Jag tror inte Polisen bryr sig så mycket om du kör krypkörning och väljer en yta där inga bilar eller människor är så mycket typ ett industriområde eller en parkering. Problemet är hur man ska ta sig ditt bara ;)

Jag hade en tanke att putta hojen till ett närliggande område men gav upp ganska snabbt så jag åkte ditt i stället :).
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Om du hittar ett inhägnat område så se till o ha en bra förklaring till hur du tar dig dit o hem om Polisen skulle dyka upp.

Bra att vara förberedd tänkte jag.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hörde med mitt försäkringsbolag vad som gäller och enligt dem gäller inte försäkringen om man övningskör utan handledare, oavsett om det är på inhägnat område eller ej. Kan vara värt att tänka på, om man skulle vurpa.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jo men frågan gällde ju om det finns något inhägnat e.dyl. så det inte blir olovlig körning...
Vad var det som var otydligt i Carnivore's svar? Kör du utan handledare är det olovlig körning. Punkt. Såvida du inte kör roadracing på bana såklart, men då är det inte heller övningskörning.

Om det sen finns nån lämplig plats att utöva detta för att träna, är en annan sak. Där finns det ju en del tips åxå verkar det.
 

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z...E%D6vningsomr%E5de%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E




Där övar mölndals trafikskolor. Finns utrymme för alla övningar där.
Utan handledare kanske inte så bra men. Du får fixa en fin picknick korg med massa gott och en mjuk go filt, en laptop med mobiltbredband så han/hon håller sig sysselsatt.. lol
Och här kör alla personer som övar inför bilkörkortet. Stor parkering som sällan används fullt ut.
Däremot kanske det inte bör köras utan handledare där.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
8 timmar orkar du nog inte... Ta med en solstol åt handledaren din och kör några timmar åt gången istället :)
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top