Yamaha XT 600 E-tråden

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vart inne o kollat på denna hoj som snabbast här om dagen! Tänkte skaffa nått att leka med i vinter! Rent prismässigt vad skulle ni ge/bjuda på denna eller en liknade maskin? Själv har jag satt max 10 skr papp för min leksak.. Får se om det går att göra nått på just denna:tummenupp

http://www.blocket.se/alvsborg/Yamaha_XT_600_44075448.htm?ca=16&w=2
Runt 10-15 papp är väl ganska normalt. Fast denna är ju hos en handlare så lite mera än 10 papp får man nog räkna där.
Jag tycker du kan gå in, kolla på den, fråga lite om ventiljustering, servicebok och allt omkring sen pruta hårt och säga att du har pengarna med dig och affär kan göras direkt.

Modellen i sig är helt ok, lite som en Volvo 240 knallar och går tills någon slår ihjäl den.
Ventiljustering är enkel att göra själv. Öppna lucka och skruva lite på ventilerna (inga schims här).

Den du länkade till har kick och ingen elstart. Kan vara lite jobbigt innan man fått in snitsen.
Men den stora fördelen med kick-modellen (XT600K) är att den är bra mycket lättare än modellen med elstart.
160 kg (kick) vs. 177 kg (elstart)
 

Explorer58

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
Sertão
Jag har en XTZ660 Tenere 1995 med trasig sadelklädsel. Jag har hittat en firma som säljer sadelöverdrag, men inte till exakt min modell. Är det någon som vet om det är samma sadel på min hoj som på någon av följande modeller:
TT 600 84-92 och XT 600 Tenere 85-90
TT 600 84-92 och XT 600 Tenere 85-90
XT 600 87-89
XT 600 87-89
XT 600 90-95
XT 600 96-03
XT 600 96-03
 

fredrik_wt

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
ATV
Lyfter denna tråd lite då jag köpt en gammal XT fr 92 med elstart. Den är blå och lätt solblekt på sina ställen. Ska fixa till plasten. Funderar dock på att uppdatera utseendet med lite moderna framskärm o ev lyckta om det finns nåt som kan passa med rimliga modifieringar. Ang skärm, någon som bytt till annat som kan lägga upp med bild? Det äldre som ligger i tråden har fallit ur....

Bak på min sitter som en liten vinge, där borde det väl funger att sätta ett toppboxfäste eller behövs en pakethållare först? Har bara hittat hållare för dryga tusingen från andra länder - känns väl dyrt. Någon som har tips där?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Nån som vet om plasten från nyare hojar passar på min -90:a? Den nuvarande plasten är sprucken och tråkig, tänkte byta men hittar bara plast till -95 och nyare.
 

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Ronneby
Hoj
1997 TL1000S
Nån som vet om plasten från nyare hojar passar på min -90:a? Den nuvarande plasten är sprucken och tråkig, tänkte byta men hittar bara plast till -95 och nyare.

Kolla upp hur ramen skiljer sig från din modell och 4PT 96-2002.
Såfall kanske tanken passar rakt av, och då kan du ju ha modernare look.
Men tror det kan vara ett långskott..

ska kolla upp det lite närmare själv.

edit:
Det funkar, men du måste byta ALLA grejer såsom, Tanken,sätet,bakskärm, och sidoskärmar.

Sen var det ett mindre svetsjobb som behövs under sätet innan tanken, se denna länk, han uppdaterade sin 90a, till 96, vet dock inte om han hade sitt gamla säte eller om det funkar BOLT ON med en nyare DITO.
http://www.horizonsunlimited.com/hubb/yamaha-tech/xt-600e-model-differences-other-49168
 
Last edited:

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Ronneby
Hoj
1997 TL1000S
ska byta olja i mina gafflar.

Ni som aldrig bytt kan läsa lite här.

Olja 10w
478ml~517ml så ca 5dl blir bra
155mm luftgap

Mätningen sker med fullt utdragen gaffel och justeras genom att trycka ihop gaffeln, skruva på toppmuttern när gapet är rätt.

Hur gör man då, jo följande:
börja med att ställa upp hojjen på MC-lyft är att föredra., alt pallbockar.

Skruva av toppmuttern på gaffeln

sätt en oljespilldunk under gaffelbenet

nere på sidan av gaffelbenet är en stjärnskruv, skruva ut och låt oljan rinna ut

på vänster gaffelben lossar du bromsoket samt hastighetswiren, OBS lossa ej på bromsröret samt tryck inte på handbromsen när oket är av

Gör samma procedur med att tappa ur oljan som i den första gaffeln

plocka sedan av gaffelbenen från styrkronan, lossa bultar och dra ut benen neråt.

gör en gaffel i taget är enklast och lättast om man är två stycken om man inte är mekvan

plocka bort dammskydd och ev köp nya om de är spruckna

torka noga av alla delar med trasa, samt gaffel fjädern

pumpa manuellt ut de sista dropparna ur gaffeln

skruva tillbaka skruven längst nere på gaffeln

ner med fjädern igen

fyll på med olja 10w ca 5dl

mät sedan ner i gaffeln med ex tummstock eller svansen på ett skjutmått

tryck ihop gaffeln tills det är 155mm luft från gaffel ner till oljan

(det är här det är bra att vara 2 personer)

skruva dit locket igen på gaffeln och vips så har du rätt lufttryck samt olja.

montering sker i omvänd ordning

och glöm ej att fetta in hjulbulten LITE...

Den som inte är så noga kan nog byta olja med gafflarna på plats:

tappa ur oljan

ner med nya oljan

försöka få rätt luftmängd

och på med locket igen, och som jag kallar det en Fält renovering.


Att tänka på, din vikt och körsätt så finns det lite olika saker man prova,
ex samma mäng olja och luft fast 15w olja som är tjockare och blir lite hårdare dämpning.
tex för mest landsvägs åka ala super moto känsla.

Du kan även ändra med mängen lufttryck i dämparen, men det är mycket svårt att laborera med och risken att göra bort sig är stor.

Man kan också köpa nya hårdare fjädrar från ex Wirth på Ebay för blygsamma 700kr, och du har 2 olika setups att labba med, med Yamahas rek om olja och lufttryck
dvs 10w olja ca 5dl och 155mm luft.

HUR vet jag att mina gafflar är dåliga?

JO nr 1 oljan kan vara grå och dassig, dvs det kommer kondens i gafflarna som gör att oljan tappar viskositet.
nr 2 Gafflarna bottnar alldeles för lätt, niger för mycket under inbromsning och alt du känner ingen kontroll när det svänger.
 

Kariya

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2013
Ort
Arvika
Hoj
Yamaha XT600e
Prisförslag på Yamaha Xt600e

Hej!

Nu är det så att min pappa äger en Yamaha Xt600e -02 som gått ungefär 600mil, alltid varit förvarad i garage och är i princip nyskick.

Vad skulle ett rimligt pris vara att begära för hans cykel?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Lättast är att titta på Blocket bland andra likadana hojar eller gå in på modellspecifika forumet för XT och fråga där.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Skulle behövas en värderingstråd
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Värderingstråd? :confused:
Prova köp och sälj! :7peta


Om och om igen kommer liknande inlägg, ett tydligt sätt att komma för bi regeln om att det är förbjudet att annonsera i det vanliga forumet.:fakta
 
Last edited:

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky
Hoj
Blackbird
Har problem med min XT600 -98.
Antingen så laddar den inte eller så tar batteriet inte emot laddning.
Startmotorn orkar inte dra runt. Trots turer på upp mot 15 mil.
Nu har jag gett batteriet full laddning med en CTEK.
Då startar den lätt!!! Även när jag rullar igång den startar den lätt!

Är det någon som vet om kända problem?
Eller hur jag kan börja felsöka?
 

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky
Hoj
Blackbird
Jag väljer att svara själv på mitt inlägg. Det kanske hjälper någon med liknande problem.
Efter samtal med Mascotmotor i Nässjö så blev det byte av batteri och laddningsregulator.
Batteriet var från Biltema. Det var tydligen roten till allt ont.

Stort tack till Mascotmotor för tips och råd samt leverans av vissa delar!
 

Schill91

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2014
Ort
Nässjö
Hoj
Yamaha XVS650
Hejsan! :)

Jag håller på att ta MC-kort (A2) och undrar ifall en Yamaha XT600e 90-95 original går som A2 eller A. Alltså 35 kw eller förhållande mellan tjänstevikt och effekt som inte överstiger 0,2 kw/kg. Jag har försökt att titta runt lite och hittar i princip detta http://www.mbike.com/yamaha/xt600e/1990 där det står att motorn har en effekt på 33.2 kW.

Det är så att jag har tänkt att köpa denna motorcykel för att övningsköra/ha som MC när jag tagit mitt MC-kort. Nu när jag bara är 22 och ska fylla 23 så är jag inte tillåten att varken övningsköra med eller ta tung MC. Så jag vore jättetacksam ifall ni som har lite mer koll kunde ge mig en klarare uppfattning ifall denna MC går igenom på en A2 begränsning. Jag ser jättemycket fram emot just den här hojen och det skulle vara tråkigt om det visar sig att den är olovlig som en A2a när jag väl köpt den.

Jag vet inte exakt vilken årsmodell det är men den är någonstans mellan 90-95 modellen med elstart. Det borde med andra ord vara samma motor i alla dessa.

Tack på förhand! :)

(Jag skrev in regnumret på Trafikverket och fick fram att det är en -92a. 175kg Tjänstevikt och en effekt på 33.2kW. Enligt mig borde detta vara ett klockrent exempel på en A2 berättigad MC. Men om ni vet något annat eller bara kan ge mig ett klartecken ändå vore det skönt)
 
Last edited:

Fias_cortina

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Piaggio Ciao
Hej!!
Jag är sugen på en XT600E, och vet att den är klassad som en mellan-hoj. Eftersom att jag inte heller har fyllt 24 ännu (är 21) så vill jag ta mellankortet. Nu undrar jag lite varför det bara finns 5 st XT600E på blocket just nu (i hela Sverige) är den populär eller är det så att den inte är det :p Alltså jag menar, det brukar alltid finnas ett helt gäng olika hojar som dyker upp på blocket när man söker på modellerna. Men som sagt inte för XT600E. Är den svårsåld? För om jag vill sälja den sen så vill jag ju kunna få den såld. Känns onödigt att köpa något som man sen inte kan sälja, när man vill byta upp sig mot en annan. Är egentligen sugen på en ktm, men tänkte starta med en XT600E som första hoj. Tacksam för svar! :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu undrar jag lite varför det bara finns 5 st XT600E på blocket just nu (i hela Sverige) är den populär eller är det så att den inte är det :p
Inge vidare populär, men ägarna tenderar ändå hålla hårt på dem.
De har väl med tillförlitligheten att göra.
Förutom Honda Transalp så kommer XT600:an vara den hoj som överlever mänskligheten när vi väl går under.

Är den svårsåld?
Allt är beroende på pris. Har du rätt pris på en XT600:a så går den på dagen. Vill du ha tillbaka pengarna på det du gav och gärna lite mera så är den svårsåld.
 

Fias_cortina

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Piaggio Ciao
Inge vidare populär, men ägarna tenderar ändå hålla hårt på dem.
De har väl med tillförlitligheten att göra.
Förutom Honda Transalp så kommer XT600:an vara den hoj som överlever mänskligheten när vi väl går under.


Allt är beroende på pris. Har du rätt pris på en XT600:a så går den på dagen. Vill du ha tillbaka pengarna på det du gav och gärna lite mera så är den svårsåld.

Okej, då är jag med! Aah det är med andra ord en bra hoj? Rekommenderad? Nu undrar jag en till grej, man får ju räkna med att köpa nya delar/reservdelar. Finns det mycket sådant begagnat, eller är det att köpa nya prylar som gäller? Hur ligger priserna på reservdelar jämförelse med andra hojar, (ex ktm) är det i samma prisklass, eller ligger XT600E något billigare?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En XT600 är en lite tråkigare hoj än KTM, men...och detta är ett ganska stort men...den är även bra mycket mera tillförlitlig. Man slipper plocka isär den stup i kvarten. :rolleyes:
Du kan lätt ha roligt på en XT och är det en förstahoj så är den bra.
Dels är den billigare att försäkra och den är mindre stöldbegärlig.

Delar köpes enklast genom E-bay eller utländskt företag. T.ex. Wemoto.
Finns inte mycket pimpgrejer till XT:n. KTM har ju en helt annan eftermarknad.
Priserna ligger under KTM priser, men å andra sidan är det fan inte mycket delar man behöver.
Olja, oljefilter & luftfilter är väl det som behövs.
Sen nått enstaka däck eller drivpaket med några års mellanrum.
 

Fias_cortina

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Piaggio Ciao
En XT600 är en lite tråkigare hoj än KTM, men...och detta är ett ganska stort men...den är även bra mycket mera tillförlitlig. Man slipper plocka isär den stup i kvarten. :rolleyes:
Du kan lätt ha roligt på en XT och är det en förstahoj så är den bra.
Dels är den billigare att försäkra och den är mindre stöldbegärlig.

Delar köpes enklast genom E-bay eller utländskt företag. T.ex. Wemoto.
Finns inte mycket pimpgrejer till XT:n. KTM har ju en helt annan eftermarknad.
Priserna ligger under KTM priser, men å andra sidan är det fan inte mycket delar man behöver.
Olja, oljefilter & luftfilter är väl det som behövs.
Sen nått enstaka däck eller drivpaket med några års mellanrum.

Ja jo, jag förstår att det inte riktigt går att jämföra med en ktm. Det låter bra, läste på lite om XT:n och det verkar vara en bra hoj. Iallafall till å börja med. "Drivkällan i XT600E är en ganska gammal och beprövad konstruktion. Motorn anses vara ytterst pålitlig". Vill gärna ha något "lättmekat" som första hoj, och ett plus som du sa är ju att det inte är mycket delar man behöver. Ska hålla lite utkik efter den på blocket då och då.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top