Yamaha XJ600 -85 Café Racer

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Tanken och hjulen ser ut som RD350. Har kanske missat det tidigare i tråden, kommer de från en sådan? Jättesnyggt med svart!

:tummenupp

Både tank och hjul är original xj600.

Edit: Säkert lika/samma på många modeller. Fast xj600 hade ju superfula kåpor original så man inte såg hela tanken ens. Tack förresten=)
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Har kört med hojen under några veckor nu, förutom de senaste deprimerande dagarna som varit gråa.
Hoppas kunna bänka/justera förgasare inom någon vecka, den går gött ojämnt just nu, men den går iallafall att köra=)
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Wohoo! Hojen är betydligt mer körbar nu efter att vi ställt in blandskruvarna samt vacuum. Har alltså ännu inte bytt något i förgasarna ännu, men bänkningen skvallrade vad som behöver göras.
Får se när jag får tid att fixa med detta, men hojen går redan märkbart bättre nu än vad den gjorde efter att jag monterade öppna luftfilter och ett slip-on med minimalt motstånd.

Bifogar bänkpapper:

image.jpg

Bör bli en bit över 60hk på bakhjulet när alla munstycken är bytta och allt är finjusterat.

Bifogar några bilder från en skön körning förra veckan:

image.jpg

image.jpg

Här på väg till Tjolöholm Classic Motor för två veckor sedan:

image.jpg

PS. Hojen är ett rullande projekt. Orkar inte meka för mycket sommartid bara!;)
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Fint!
kör du förbi gamlatorget då och då? isåfall har jag sett dig:fyllisar

Kör runt lite här och var lite då och då, trots att jag bott i typ 8 år i Mölndal så vet jag inte vart Gamla torget är..:/ Kungsbacka-bo i grunden och Göteborgare i hjärtat;)
 

HGT

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2012
Ort
Mölndal/Göteborg
Hoj
Ninja zx7r, Gsx-r 600, gr650 tempter
Kör runt lite här och var lite då och då, trots att jag bott i typ 8 år i Mölndal så vet jag inte vart Gamla torget är..:/ Kungsbacka-bo i grunden och Göteborgare i hjärtat;)


Hmm, från Mölndalsbro och upp mot mölnlycke, gamla kråkan/kvarnby heter området :)
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Sådär nu har jag ögat igenom tråden. Finfin hoj blir det juh. Jag skickade efter gaffelbälgar till min kaffemoppe nyss. Ser ut som det skulle kunna passa på din med.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Sådär nu har jag ögat igenom tråden. Finfin hoj blir det juh. Jag skickade efter gaffelbälgar till min kaffemoppe nyss. Ser ut som det skulle kunna passa på din med.

Japp det ska jag fixa till i vår:tummenupp

Har även äntligen beställt den tank som jag ville ha från början, en Benelli Mojave:) Planen är att bygga om hojen helt i vinter och göra det från grunden. Även motorn ska få sig en genomgång/uppfräshning.

image.jpg

Ny bakdel ska jag beställa/bygga vid ett senare tillfälle. Jag vet vilken jag vill ha men har inte hittat några mått på den ännu. Vill få plats med batteriet där i, tror jag.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Riktigt snygg hoj! Är intresserad av vilka inställningar/munstycken du har i förgasarna i o m pod-filtren + ljuddämparn. Ser framemot vinterns modifieringar.:tummenupp
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Riktigt snygg hoj! Är intresserad av vilka inställningar/munstycken du har i förgasarna i o m pod-filtren + ljuddämparn. Ser framemot vinterns modifieringar.:tummenupp

Tjenare!

Ska bygga om min reservdelshoj istället. Då den i princip är komplett. Denna ska jag behålla som den är och fixa lite smågrejer bara. På så vis har jag en hoj att köra i sommar och en i garaget=)

Angående munstycken så har jag inte gjort något än. Ska modda med filter/avgassystem så jag är nöjd med ljudnivå osv innan jag ställer in den. Motorn tar ingen skada då den går aningen för fett runt de varvtal jag oftast kör på.
 

gamfors

Medlem
Gick med
17 Aug 2014
Ort
Nyköping
Hoj
kawasaki z500 -82, z500 -81, z750 -81
Hittade din tråd å läste med entusiasm. Undrar var du köpt elreglaget till blinkersen? Skulle passa mitt kawa bygge perfekt.
Gamfors
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Hittade din tråd å läste med entusiasm. Undrar var du köpt elreglaget till blinkersen? Skulle passa mitt kawa bygge perfekt.
Gamfors

Hittade den på ebay men den var under all kritik! Riktigt plastig och kablarna var sytrådstunna:D

Detta bygge ska bara förfinas något som jag skrev tidigare och ska behållas som brukshoj. Börjat på ett nytt projekt där allt ska modifieras från grunden.

Funderar på sådana här minimalistiska reglage på nya bygget:

image.jpg

image.jpg
 

gamfors

Medlem
Gick med
17 Aug 2014
Ort
Nyköping
Hoj
kawasaki z500 -82, z500 -81, z750 -81
Screenshot_2015-02-06-18-28-47.jpg
Tja! Nu har jag hittat lite reglage en butik på tradera säljer sånna här. Även utan gashandtag. Kostade bara 658 spänn!
hoppas den är lika bra som fin när jag får hem grejerna.
Gamfors:smasha meka på!
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Har äntligen kört hojen till ett garage där jag kan meka. Då jag har ett annat projekt som ska byggas om från grunden kommer denna hoj endast att förbättras lite inför våren.

Några att göra grejer denna månad:
Tillverka ny hållare för tändningslåset
Gömma lite el
Byta blinkers fram till likadana som bak
Nya handtagsgummin och mini backspeglar
Ventilkoll/justering
Vanlig service (olja/filter/tändstift)
DB-killer, på tok för högljudd med i princip raka rör

Samt andra grejer som jag säkert glömt..

Det var riktigt skönt att köra hojen igår! Även om det knappt blev en mil.. Planen är att köra hojen under de fina mars-dagarna och där emellan meka med den. Från och med ca april ska den vara klar för säsongen!:) Längtar!
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
DB-killer monterad och hojen låter något lägre men dovare:tummenupp Den var en screamer innan:D

Fått hem lite material från maskindelen.se nu också så nu ska det skäras, bonkas, svetsas och fixas. Inte jag alltså, utan en schysst polare, jag kommer mest att vara med och titta på när han kommer att skära, bonka och svetsa. Men lite fixa kan jag nog göra:D
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Nu har vi fixat hållare till tändningslås samt täcksidor på hojen. Beställde material från maskindelen.se:tummenupp

Hållare för tändningslås
image.jpg

Täcksidor
image.jpg

image.jpg

image.jpg

Damasker ska köpas in för att trä över gafflarna, någon som har tips? Biltema hade inga i GBG:/
Nu lite småsaker kvar:
Montera backspeglar
Måla tanklock
Fixa till Auspuffen lite
Ventilkoll

Sen får det vara bra med denna hoj då all tid ska läggas på nästa projekt:)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top