Yamaha XJ6-Tråden

myrann

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Skurup
Hoj
2009 Yamaha XJ6-N, 2008 Honda CRF250R
Ett tips bara, läste på SMCs hemsida att riksdagen sagt nej till motionen ang att få ha reflexen på regplåten. Kan ge 500 spänn i böter...
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2010/11&bet=T243

Jaha, där ser man.. Tack för tipset!
Jag kör min 25kw strypt, men funderar på att att införskaffa ett IXIL system, kommer hojjen gå olovligt då? Kommer det finnas en så pass markant effektökning på en 25kw'are så att den inte längre är 25kw?
 
Last edited:

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
Hej! Ny XJ6-ägare här! Köpte hojen i Linköping (38 mil) och körde hem den med en polare, vi turades om att köra bil och hoj. Det gick som tåget! Den är helt original... Nu är man sugen på att dels rensa bakdel och dels eventuellt fixa nya backspeglar.

Helsystem hade ju varit trevligt men frågan är om det blir STOR skillnad? Lyssnar man på youtube låter det inte så värst, men mikrofonerna kanske inte klarar av att ta upp ljudet ordentligt? Nåja, det blir ett senare projekt i alla fall. Vill helst inte bara byta till helsystem utan powercommander och bänkning, då jag hört att det kan skada hojen?
 

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
-
Hoj
XSR900
Hej! Ny XJ6-ägare här! Köpte hojen i Linköping (38 mil) och körde hem den med en polare, vi turades om att köra bil och hoj. Det gick som tåget! Den är helt original... Nu är man sugen på att dels rensa bakdel och dels eventuellt fixa nya backspeglar.

Helsystem hade ju varit trevligt men frågan är om det blir STOR skillnad? Lyssnar man på youtube låter det inte så värst, men mikrofonerna kanske inte klarar av att ta upp ljudet ordentligt? Nåja, det blir ett senare projekt i alla fall. Vill helst inte bara byta till helsystem utan powercommander och bänkning, då jag hört att det kan skada hojen?


Grattis till en fin hoj först och främst! I övrigt kan jag säga att ja, det blir STOR skillnad.
 

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
Grattis till en fin hoj först och främst! I övrigt kan jag säga att ja, det blir STOR skillnad.

Tack! OK, hade hoppats på det :) Helsystemen är ju faktiskt inte överdrivet dyra, har du ett och vad blev totalkostnaden med montering osv i såfall? Har du bänkat och mappat din?
 

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
-
Hoj
XSR900
Oj, vad landade det på nu då.. runt 5000:- vill jag minnas.. Ett SC Project som jag är helnöjd med. Jag kör utan dB-killer och den låter som en väldigt aggressiv och högljudd bålgeting. Jag är övertygad om att alla poliser inte uppskattar det, men jag bor inte i någon storstad och polisen här är inte av det nitiska slaget. Varken bänkad eller mappad. Men som tidigare påpekats i tråden så förekommer inte avgasknallar särskilt ofta (inte mer än vad som skedde med original).. i övrigt inga missljud, flammor, eller så! Jag är inte särskilt orolig :)
 

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
Får kolla in lite olika system! Om man tänkte montera kraschpuckar på hojen, var fäster man dem då isåfall? Är det här där jag tänker mig att det är?

puckar.jpg
 

Tox

Superior
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Svenljunga
Hoj
KTM 690 SMC R
C-tek är bra! Men själv kör jag med Optimate 4. Den sköter allt åt dig utan att du behöver fundera på ampere, boost osv.. bara att slänga på den på batteriet över vintern och plocka av den till våren. Den fixar det själv med hjälp av en "hjärna" som sitter i den som kör diagnostik på ditt batteri kontenuerligt.
 
Last edited:

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Efter snart en säsong med hojen..

..funderar jag på att satsa på en fz8 till våren. Någon annan med liknande tankar? :)

Det känns som ett naturligt "kliv upp".
 

XJ6

Hellre en XJ6 än ingen alls!
Gick med
22 Feb 2011
Ort
Mönsterås
Hoj
Yamaha XJ6 Diversion ABS
..funderar jag på att satsa på en fz8 till våren. Någon annan med liknande tankar? :)

Det känns som ett naturligt "kliv upp".

Själv har jag den planen, att efter 2-3 år byta till det "självklara valet", en FZ8. Men först ska jag njuta av denna underbara hoj, har åkt 500 mil sedan den köptes ny i mars i år. :)
 

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Själv har jag den planen, att efter 2-3 år byta till det "självklara valet", en FZ8. Men först ska jag njuta av denna underbara hoj, har åkt 500 mil sedan den köptes ny i mars i år. :)

Samma som mig då, har kört ca 600 mil sedan den var ny i april.

Visst, den är sjukt bekväm.. men man "växer ifrån" 600cc rätt snabbt, iaf jag. Hoppades på att det skulle ta längre tid.

Fast med fz8:an så får man ju med allt det underbara med xj6:an. :tummenupp
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top