Yamaha TTR600 Svårstartad? Vad gör jag för fel?

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GasGas 300 EC -05
God afton, mcfolk!

Idag (egentligen igår) är en för mig helig dag. Igår köpte jag min allra första MOTORCYKEL.

Kan knappt förstå att det är sant, underbart. Verkligen.

Det är en ttr600 som gått 1500 mil. Motardhjul och slipon medföljde offroadhjulen och originaldämparen.

För den nyfikne så finns annonsen ännu för beskådning på:
http://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_TTR_600_Motard___offroad_22629238.htm?ca=23_3&w=3

Blev positivt överraskad av dess effekt. Väntade mig en tråkig hoj med lite effekt efter att ha läst kommentarerar här på SH. Räcker med effekt för mig än så länge iaf, definitivt.


Nu till saken:

Jag har läst här på sporthoj att TTRs och XRs ska vara väldigt svårstartade för den okunnige.

Säljaren höll på att mecka med kompläge och grejer en hel stund när han skulle starta hojen. Jag räknade såklart med att ha mången problem med kickandet ett tag.



Men inte! Den startar fint, har inga problem att starta hojen, varm eller kall. Hade strul första 3 starterna, men tror det berodde på choken, och att soppan verkade vara slut. Nu startar den superlätt i alla lägen, iaf när jag kickar :D

Tur? Naturbegåvning?

Ni med kick, hur har ni det? Problem? Taktik? Vad ska man undvika, tänka på etc?


Just ja, kicken fäller ut sig under färd. Kan det var att kicken sitter för långt "bak" på den som kicken sitter fast i, som går in i motorn? Säljaren påstod detta, eftersom han hade skruvat av den strax innan den såldes.


Vet väl inte riktigt vad jag vill med detta inlägget.. men nu har jag också motorcykel :yoparty:yoparty

Måns
 
Last edited:

schang

Enduro, motard, grus!
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Täby Kyrkby
Hoj
KTM 400 EXC -07, 525 EXC -06
Tjena Måns,

Grattis till första hojen! :tummenupp Det är alltid något speciellt...

TTRen är en mycket trevlig hoj; jag hade en under en lång tid.

TTRerna KAN vara riktigt jävliga att starta. Jag kommer ihåg en gång utanför jobbet när jag stod och kickade i 45 minuter utan att det hände något. Sedan hoppade den igång hur lätt som helst... :huvet Och när jag hade lagt den upp och ner i ett dike en varm sommardag var det också lögn i h-e att starta den. Men för det mesta gick det bra. Min erfarenhet är att den är lätt att starta när den är kall och normalt varm, när den är halvvarm och väldigt varm så är det svårt. Du lär märka hur din funkar... :D

Ett tips om den strular är att kolla att autodekompvajern är rätt justerad, det gör en stor skillnad i motståndet i kicken och gör det mycket lättare att starta den.

Jag brukade oftast leta kompläget och sedan kicka till, men det var inte alltid nödvändigt om autodekompvajern är rätt justerad.

Jag kollade på bilden i annonsen och japp, kicken är monterad för långt bak. Det är nog inte hela förklaringen. Det sitter en mekanism (en liten kula) som skall hålla i kicken så att den inte fäller ut sig och den blir sliten med tiden. Min var sliten vilket gjorde att kicken skramlade rätt bra. Men om du flyttar fram kicken på axeln så fäller den inte ut sig iaf.

Lycka till!
/Håkan
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Enklaste och billigaste och mest svettbesparande är att koppla bort autodecomen helt,,Häckta av vijern :näsblod Då får man inte alls igång den (nästan) Men man köper sig ett cyckelhantag på biltema med vijer och skruvar fast på styret och drar viren till autodecompes arm som sitter på ventilkåpan. Då har man helt plötsligt en oldskol motor som är snorlätt att hitta rätt toppläge,, bara att trycka ner kicken tills det tar tvärstopp och där trycka in cycelhantaget/manuella decompen))) och precis passera TCD läget. Trampa till där och motorn startar direkt,,,.inge autodecompskit som sölar ner starten och inte en kickning i onödan behövs. Hammnar man i mellanvarmläget så luftar man bara ur motorn ca 5 snabba kick med decompen intryck och full gas,,,och ställer sedan in TDC start läget och jag garanterar att den startar på första kicken.

Autodecomp är till för att alla människor som inte kan lära sig rätt oldskolstartteknik ska få igång dom till slut...Dom flesta maskiner har ju både autodecomp och manuell så då är det inga bekymmer. Underligt nog har inte TT det????? På tjuriga TT som hamnat i mellanvarm svårstartat läget kan man med hjälp av en kompis manuellt med fingrarna vrida decomarmen och lufta ur:tummenupp
 

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GasGas 300 EC -05
Tack för era svar

Ska undersöka kicken lite närmare senare idag, om det kan sluta regna.


När det gäller kickandet så låter jag det vara. Just nu har jag inga problem, känns lite fel att hålla på att pilla där om det funkar över förväntan. Om den blir svårstartad så blir det väl ventilkoll, och wirejustering, och sedan kanske din lösning, Boost.

Måns
 

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GasGas 300 EC -05
Kicken satt så långt fram det gick utan att det låg och tuggade på kåpan.

Hojen har blivit sjukt svårstartad på sistone. Inte fått igång den alls på två dagar. Igår så upptäckte vi att wiren till dekompen hade gått av.

Blev en manuell dekomp á la boost3


Det du skriver om att lufta ur den med fullgas och dekompien öppen, är det med soppakranen avstängd? Fyller man inte hela cylindern med bensin om man har den påslagen?
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Enda problemen är om du surar ner den vilket oftast händer mig när hojjen är halv-varm.
Annars startar den alltid ganska lätt.
(Med undantag då dekompvejern var av...)

Angående effekten så räcker den bra till grusåka och liknande, som motard kommer du nog att tröttna däremot...

Grattis till köpet dock!:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kicken satt så långt fram det gick utan att det låg och tuggade på kåpan.

Hojen har blivit sjukt svårstartad på sistone. Inte fått igång den alls på två dagar. Igår så upptäckte vi att wiren till dekompen hade gått av.

Blev en manuell dekomp á la boost3


Det du skriver om att lufta ur den med fullgas och dekompien öppen, är det med soppakranen avstängd? Fyller man inte hela cylindern med bensin om man har den påslagen?

Lysande..

Jo du luftar ur med soppakran på.. (om inte du har kickat i 20 minuter!!)

Nä det kommer inte in mycket till soppa då och varför dom inte vill starta beror offta på ånglås....Det bildas måln i förgasare /insug av poffande i insug som hindra bar blandning på soppan. genom att hålla full rulle sopar man in denna geggs och ut i avgaset. (minst 3-6 kick ) Jag brukar lufta ur om dom inte startar på 3 kick,,,,,För då har man garanterat ett guggamåln i fuggen:gnissla

När man har manuell decomp endast gäller att man ställer kolven i rätt utgångsläge för start. DVS så lite efter TDC som möjligt och i rätt varv,,,dvs efter det tvärstumm TDC läget (varanat varv)

Ta hjälp av decompen för att komma över det tröga TDC
 

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GasGas 300 EC -05
Vi satte på manuell dekomp igår, men fick inte igång den riktigt. Imorse när jag stack ut så slog jag på tändningen, öppnade bensinkranen, drog ut choken, kickade fram till TDC (heter det så? Vad står det för?), dekompade mig precis förbi och startade den på första kicken.


Ska ut och köra nu, hörs senare! :)
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top