Tip tap tip tap tyst det är i huset
Nädå inte alls pendlar bara 100 mil varje vecka just nu tyvärr
Nåväl jag ser ju att somliga läser så får väll uppdatera lite, det går framåt så sakta jag har lyckats lokalisera en 38mm framgaffel från en yamaha yz 1988 en rätvänd gaffel med fäste för bromsok till skivbroms fördelen är att yz gaffeln har samma hjulbult så TT,ns framhjul med hastighets mätare passar bolt on
.
Framgaffel bytet är för att behålla det gamla utseendet på hojen men ändå blir frambromsen ljus år bättre än en 130mm trumma,, för i varje tvär krök som kommer hastigt på så känner jag att jag håller på att hamna i DÖDA
poeters sällskap och där med lämna organisationen bruna randens sällskap för gott
.
Vidare blev alla delar i baknavet färdiga i går så att jag har fått ryckutgämnare från XT tennere i TT,ns aluminium sving fick svarva isär navet på mitten och minska bredden med 20mm, sedan har jag fått flytta lagerlägen och pboxar för att få kedjan i linje med motorn,, nu skall bara en bekant komma och steka samma delarna så jag kan ekra upp hjulet igen.
Har mailat min kam tillverkare och undrat var FN har min nya kan tagit vägen
,, Fick svaret att min kam var inte lagervara utan den custom tillverkas så den skulle skickas nästa vecka
kammen är en kopia på yamaha factory tenere, dom tenere 600 som gick paris dakar på 80-90 talet dom 600 klarade ju ca 200 km i timmen i öken sand och höll bra så detta kändes som ett bra val med mina 786cc. och borde då klara hänga på KTM 690isar
på vägen utan några större bekymmer.
Växel lådan är uppdaterad med ett gäng nya drev som ändrar utväxlingen från cross till landsväg vilket gör att hojen hamnar på fina 2800-3000 rpm i 90 km beroende på bakdrevet. motorn klarar ca 10,000 rpm om det skulle behövas då veven är balenserad och allt annat är smitt nu mera dock lämnar kammen max vrid vid låga 6800 rpm men detta går att justera med primär längden på headder rören innan colektorn och luddämparen.
Har kollar på tändsystem och har konstaterat att XT/tenere/grizzly har 12 volt och ca 300-350 watts generator. yamaha TT600R 1999-2003 har annorlunda system på 200 watt 12 volt.
TT600 har ju som bekant 6 volt men ett jäkla bra ljus för det men eftersom jag skall ha insprut så är ju 12 volt att föredra även om det finns 6 volts insprutning.
XT/tenere/grizzyl har ett jävulskt tungt svänghjul troligen för att få en trevlig motor på vägen.
TT6001983-1999 har ett mycket lättare ""800 gram lättare"" svänghjul dock passar statorn från Xt/tenere från 1984-1999 i TT svänghjul bara man byter till TT,ns pickup.
Belgrada byggde yamaha TT600R 1999-2003 åt yamaha dessa har ett ca 1,2 kg lättare svänghjul mot xt/tenere desutom mycket mindre svänghjul, här åker man dock på att byta generator kåpan, stator, svänghjul och CDI då TT600R har 52 graders förtändning och alla andra xt/tt/tenere/srx 600 har 42 grader.. pickupens position är annorlunda i generator kåpan dessutom fördelen är med TT600R så får man 4 hp och 5 NM på köpet vid ett tändning byte och en bra mycket rappare motor.
Alla dom olika systemen finns hemma för att kunna byta och bromsa och se vad skillnad det är i Hp/Nm mellan systemen.
sedan har jag även ett nytt tändsystem från yamaha raptor 660 som gör att jag kan byta till en probramerbar cdi och det går inte på Xt/TT/tenere/srx tändsystem dock passar xt/grizzly/raptor660 svänghjul rakt på Xt/TT/tenere samma med statorn bara man använder Xt/TTe generator kåpa då bult cirkel skiljer sig åt, vill man ha kick så tar man generator kåpan från XT600S eller Z så slipper man start motorn på ca 1,2 kg.
Som sista fundering är om man skall göra en total makeower singel sving?? honda RVF 400 """"" inte RFV 400"""" går rakt in i ramen och passar över motorn med samma dimention på svingbult,, men RVF har stående dämpare medan TT har lutande dock skulle det göra underverk med att flytta dämparens position då skulle helt plötsligt förgasare och luftburk få betydligt mera utrymme, dock försvinner möjligheten att göra löstagbar bakända på ramen då styrkan i ramen blir för svag.
många möjligheter och mycket jobb.
ower and out