Yamaha TRX 850 blir Kurvätarhoj?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Manualen förenklar lite. Tippar du i 3,6 vid byte (ungefär vad som går i innan tanken svämmar över) klarar du utan problem att köra hojen. Gör det, inte bara tomgång. Stanna. Ta av hjälmen och handskarna. Kolla att hojen står i våg och kolla nivån.

Man får i princip alltid justera efter ett byte, jag brukar åka på att fylla på knappt halvlitern varenda gång. Men det är ju inte hela världen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nu kör vi igång.

Har börjat gå igenom hojen för att se att inga konstigheter hittas inför kommande besiktning.
Passar på att göra den körklar samtidigt med byte av filter och vätskor. Ventilkoll är gjort för bara några hundra mil sedan så det lämnades ogjort.

View attachment 475550View attachment 475551
Besiktning betyder ju också obligatorisk återmontering av orginalljuddämparna.
Rekomnenderar att du luftar/blöder den på lilla skruven under vänster avgasrör när du startar upp efter oljebyte.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Manualen förenklar lite. Tippar du i 3,6 vid byte (ungefär vad som går i innan tanken svämmar över) klarar du utan problem att köra hojen. Gör det, inte bara tomgång. Stanna. Ta av hjälmen och handskarna. Kolla att hojen står i våg och kolla nivån.

Man får i princip alltid justera efter ett byte, jag brukar åka på att fylla på knappt halvlitern varenda gång. Men det är ju inte hela världen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Inte bara fylla över skvallerfönstret alltså, utan även hela vägen så påfyllningsröret är fullt?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Inte bara fylla över skvallerfönstret alltså, utan även hela vägen så påfyllningsröret är fullt?
Nej, det behövs inte. Fyll fönstret så är du hemma för en start. Vad jag menade var, kör hojen. Ställ den inte bara på tomgång.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kul att du räddar ännu en 90-talshoj! (y)

TRX är snygga hojar och detta är snyggaste färgen, skulle gärna vilja ha en själv. Gillar att du går grundligt till väga, att allt ska vara nollat och korrekt!
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Sedan besiktningen så har några turer med TRX tagits.

Har även varvat TRX körning med min R6 och reflekterat över skillnader och likheter.
Utöver det självklara med en 2-cyl kontra en 4-cylindrig motor, så är det en hel del andra skillnader hojarna emellan som i alla fall inte jag hade räknat med.

Nr 1 är nog själva känslan. På R6 löper allt ganska mjukt och fint. Växlarna klickar i lätt men distinkt, vilket är tur då man får växla ganska ofta. R6 är ju också 6 växlad.
TRX har en överlag mycket mer mekanisk och tung känsla. Växlarna går i med en lite hårdare känsla. Lika distinkt och bra. Och inte tungt på ett negativt sätt. Utan bara väldigt annorlunda mot vad man kunde tro att två hojar från samma tillverkare, hyffsat nära varandra i årsmodell skulle kunna vara.

Har flera gånger förvånats över hur lugn TRX känns. På kända sträckor där jag vet vilken hastighet R6 brukar hamna på så är upplevelsen att det med TRX går mycket långsammare. Men en titt på hastighetsmätaren visar annat.
Motorgången är den stora boven här. Och möjligtvis den lite högre kåpan.

R6 är helt standard chassi-mässigt, och inga planer finns på att det ska vara ngt annat. Just nu är det ingen tvekan om att R6 är snabbare i böjarna än TRX.
Men då har jag haft R6 i över 10 år och vi har haft mängder av både tid och mil på oss att växa ihop. Det är också en nyare konstruktion och mindre vikt att släpa på.
Får också erkänna att faktumet att TRX står på 10 år gamla däck bidrar till en klar psykologisk negativ effekt när man ska lägga ner den.

Med lite nötande av mil, justeringar och nya däck, samt någon uppdateringshittepå, så borde glappet på kurviga vägar kunna minska rejält eller stängas helt. Eller kan man till och med få TRX att köra om och förbi?
Just denna TRX är som det hintats lite om innan hyffsat riggad för att kunna gå fort i böjarna.
Här nånstans finns kanske ytterligare en målbild...

En helt annan sak som överraskat mig är hur pass högt i varv man ändå måste upp för att TRX ska trivas. Undantaget 1:ans växel så trivs den inte alls under 3000 varv. En hel del försök har gjorts att i låg fart smyga runt 90 graders böjar på 2:ans växel men det är ingen smidig upplevelse. Däremot högre upp i varv så kan man inte annat än att älska hur hastighetsmätaren stiger snabbare än varvräknaren. Och den 5 växlade lådan gör att man inte behöver växla särskilt ofta mellan böjarna.

Syftet med köpet av TRX var att ha en kul kontrast till mina andra hojar. Och det är helt klart uppfyllt!

TRX6.jpeg
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Dags för en fråga till expertisen igen.
Jag hittar inget "off" läge på bensinkranen.
Instruktionsboken säger att man bara ska avlägsna bensinslangen vid lyft av tank.
Sitter orginalkran på hojen så det skulle kunna vara så att vacumstyrningen på ngt sätt får soppan att stanna där den ska vara. Men innan jag får garagegolvet fullt med soppa kan man ju nämna det här. Så slipper man få skäll av frun för att huset luktar gott.

Är det bara att haka av slangen? (ja man kan ju såklart klämma slangen innan lyft. Men hur spännande är det...)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Om du vrider till Pri så rinner det, vid On eller Res rinner det inte.
Pri är för att fylla flottörhusen om de är tomma. Kranen öppnar av undertrycket när du kör på startmotorn men du spar tid och batteri om du vrider till Prime i 5-10 sek eller tills motorn startat. Lätt att glömma kranen när motorn startat. Jag använder bara Pri-läget på våren eller efter att jag tömt förgasarna.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Både pumpen och kranen är vacuumstyrda som nämnts. Om de är fräscha är de stängda så länge inte vacuum från insuget öppnar dem. Därför finns heller inget Off på kranen. Den är alltid av, om inte på Pri eller motorn igång.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Xmax, fick du veta något resultat av ventilkollen när den gjordes? Är lite nyfiken.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Xmax, fick du veta något resultat av ventilkollen när den gjordes? Är lite nyfiken.

Jajja men den är dokumenterad.
Man kollade vid 4200mil och det blev just en koll. Ingen justering av någon ventil behövdes då alla låg väl innom tolerans.
Finns noterat hur dom stod.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Min TDM900 -02 fick en ventilkoll vid 9860 mil. Alla tio ventiler var inom spec.
Normalt tydligen.

Jag vet inte hur det var vid den stora servicen när den förre ägaren lämnade in den. Gissar på inom spec då också.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jajja men den är dokumenterad.
Man kollade vid 4200mil och det blev just en koll. Ingen justering av någon ventil behövdes då alla låg väl innom tolerans.
Finns noterat hur dom stod.
Det säger lite om kvaliteten på moderna hojar. :tummenupp
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Det är bra att kolla iaf.

Jag har servat ett gäng 850-motorer senaste året och har fått lyfta insugkammen på samtliga och justera flera ventiler.

Troligen för att man fuskat med tidigare servicar och att det varit tidiga årgångar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Kanske det är dags för lite uppdatering, samt bakgrunden till att det blev köp av just denna hoj.

Som redan nämnt så har även denna TRX fått den nästan standardmässiga konverteringen till "Blue Dot" bromsok från en senare YZF R modell. Gissningsvis så är dom från en R6 99-02 då bromsgreppet/pump (som även det är bytt) är identiska med det som sitter på min R6 -01.

TRXbr1.jpeg

Föregående ägare nämnde att han tyckte att detta inte var en optimal setup då det började gå lite snabbt. Men jag har på de få mil jag kört den inte lyckats få den att visa några större svagheter. Det kanske visar sig under denna sesång. Föregående ägare är utan tvivel även en mer rutinerad förare så förklaringen kan ligga där med.

För att komplettera bromsbytet så har man också knytit ihop bromspump och ok med stålomspunna slangar. Allt för en go och stum känsla.

TRXbr2.jpeg
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Kanske det är dags för lite uppdatering, samt bakgrunden till att det blev köp av just denna hoj.

Som redan nämnt så har även denna TRX fått den nästan standardmässiga konverteringen till "Blue Dot" bromsok från en senare YZF R modell. Gissningsvis så är dom från en R6 99-02 då bromsgreppet/pump (som även det är bytt) är identiska med det som sitter på min R6 -01.

View attachment 483011

Föregående ägare nämnde att han tyckte att detta inte var en optimal setup då det började gå lite snabbt. Men jag har på de få mil jag kört den inte lyckats få den att visa några större svagheter. Det kanske visar sig under denna sesång. Föregående ägare är utan tvivel även en mer rutinerad förare så förklaringen kan ligga där med.

För att komplettera bromsbytet så har man också knytit ihop bromspump och ok med stålomspunna slangar. Allt för en go och stum känsla.

View attachment 483012
Det har nog mer med valet av belägg att göra, eller om man jämför med eftermarknads Brembopump, eller föredrar stumma bromsar.

Jag och väldigt många andra kör med liknande setup sen 20 år tillbaka, bluespots med tillhörande 14 mm pump. Och jag skulle nog vilja påstå att jag har kört lite halvsnabbt med min TRX tidvis...

Möjligheten att dosera bromskraften är nåt helt annat än originalet. Med vettiga belägg. Fortfarande är det ju originalbromsar från Yamaha dock.
962852229c4f2066f5d4da5b6bfb3ee1.jpg


Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Det har nog mer med valet av belägg att göra, eller om man jämför med eftermarknads Brembopump, eller föredrar stumma bromsar.

Jag och väldigt många andra kör med liknande setup sen 20 år tillbaka, bluespots med tillhörande 14 mm pump. Och jag skulle nog vilja påstå att jag har kört lite halvsnabbt med min TRX tidvis...

Möjligheten att dosera bromskraften är nåt helt annat än originalet. Med vettiga belägg. Fortfarande är det ju originalbromsar från Yamaha dock.
962852229c4f2066f5d4da5b6bfb3ee1.jpg


Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Låter som om du testat ett och annat belägg.
Har du hittat någon favorit?

Denna TRX kommer troligen enbart gå på gata så har du ngt vettigt tips där tas det tacksamt emot.
På mina andra hojar har jag bara testat orginal, EBC samt sintrade DP belägg. DP är favoriten hittills.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Sitter Galfer 1375 bandagsbelägg på nu. Funkar bra för gatbruk, längre bromssträcka än racebeläggen på bana men klart roligare än vanliga dubbelsinter typ EBC HH. Frun tävlade med 1375, räckte hur länge som helst för henne.

På race och bandagar har jag kört EBC GPFAX många år, väldigt lätt att modulera men biter nog lite för tvärt för gatbruk. Köpte ett par DP racing jag med härom året, precis innan jag lade ner banåkat. De var mycket billigare än GPFAX. Tycker nog de funkar men är liksom stumma på nåt sätt.

Brembo SC gillade jag bättre än de vanliga SA när jag körde V4. Tål värme bättre och biter tidigare.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top