Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Se där ja!

Själv åkte jag hela förra sässongen utan bakbroms ;)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Se där ja!

Själv åkte jag hela förra sässongen utan bakbroms ;)

Ja varför inte... enda gången jag använder bakbromsen på trajjan är när jag vill "polera" bort lite ful rost från bromsskivan... ;)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tror ni att det skulle var svårt att konvertera en bakfälg från en xv750 med kardan till en fälg med passande DREV istället? Sökt lite på nätet men inte hittat några exempel på sådana konverteringar...
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Låter knepigt, fälgarna brukar skilja markant mellan kardan och kedja.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tror ni att det skulle var svårt att konvertera en bakfälg från en xv750 med kardan till en fälg med passande DREV istället? Sökt lite på nätet men inte hittat några exempel på sådana konverteringar...

Att konvertera om en kardanhoj till drev är inte speciellt svårt. I de allra flesta fall (om kardanen sitter på vänstersidan) så handlar det bara om att byta några drev på utgående axel (växellådan).

Däremot tror jag det kan vara värre med att bygga om en kardanbakfälg. Navet ser helt annars ut på kardan motför kedja.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Att konvertera om en kardanhoj till drev är inte speciellt svårt. I de allra flesta fall (om kardanen sitter på vänstersidan) så handlar det bara om att byta några drev på utgående axel (växellådan).

Däremot tror jag det kan vara värre med att bygga om en kardanbakfälg. Navet ser helt annars ut på kardan motför kedja.

Jo, du & Panzaa har nog rätt i att det inte är alltför lätt...

Hittade en byggtråd med samma inspirationskälla & där dom ska få till en bakfälg med kardan till framfälg med bromsskiva... Hmm... lite komplicerat dock.

Kanske kan göra något liknande fast byta ut bromsskivan mot ett drev? Jag får öppna befintlig bakfälg och kolla hur infästningarna för drevet ser ut i detalj... Har aldrig kollat så noga mer än att jag har bytt drev på andra cyklar...

Eventuella funderingar mottages gladeligen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fälg som kom på posten... :D

Storleken skulle sitta som en smäck bak men vet i f-n om jag orkar konvertera från bromstrumma till bromskiva bak...

Jag har gjort det. Lät en firma svarva bort yttertrumman och sparade mittdelen, på den träddes en av samma firma svarvad "strut" eller vad man ska kalla det. Den träddes på centrum med perfekt passning och säkrades med infällda insexskruvar ( kan ju svetsas ) och lämnade en plan fläns att skruva skivan på.

Total kostnad runt 1.000,- och verkar fungera.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jag har gjort det. Lät en firma svarva bort yttertrumman och sparade mittdelen, på den träddes en av samma firma svarvad "strut" eller vad man ska kalla det. Den träddes på centrum med perfekt passning och säkrades med infällda insexskruvar ( kan ju svetsas ) och lämnade en plan fläns att skruva skivan på.

Total kostnad runt 1.000,- och verkar fungera.

Ah tackar för tipset men det problemet har jag inte... Inköpt bakfälg har fäste för bromsskiva, förutsatt att fälgen passar rakt av så är det "bara" bromsok mm som behövs. :) (Observera att fälgen är felvänd på bilden med drevsidan vänd mot kameran.)

Jaja, får se om jag får använding av fälgen eller ej.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Spacklar & slipar cutsen när jag hinner, tar tid... Hur som, funderar på hur jag ska få en hållbar kant där pilen pekar??

Nu är kanten endast avklippt relativt tunn polyester/glasfiber, troligen (?) kommer det att uppstå sprickor i framtida lack om jag inte förstärker den "spröda" kanten på något sätt? Funderar på att spackla en lite stödkant på insidan med glasfiberspackel... Verkar segt... Borde kanske plasta en "bockning" av kanten, än segare... :gnissla

Tips/funderingar någon? :tummenupp

(gammal/dålig bild på cuts, orkade inte ta en ny just nu)
 

Bifogat

  • Dsc00168_kant.jpg
    Dsc00168_kant.jpg
    232.8 KB · Visningar: 203
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Spacklar & slipar...

Spacklade och det verkar funka... men cutsen börjar väga bly av allt spackel :gnissla Hur som det blir good enough iaf.

Funderar på att (bygga) en enkelt löstagbar cuts så att jag kan ha lite förvaring därunder. Häkta fast den framtill med ett par "krokar" och sen någon typ av snabblås längre bak, sistnämnda återstår att lösa...
 
Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Spacklade och det verkar funka... men cutsen börjar väga bly av allt spackel :gnissla Hur som det blir good enough iaf.

Funderar på att en enkelt löstagbar cuts så att jag kan ha lite förvaring därunder. Häkta fast den framtill med ett par "krokar" och sen någon typ av snabblås längre bak, sistnämnda återstår att lösa...

Alltid skönt att få med sig badbrallorna:tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Medans jag med (låånga) jämna mellanrum spacklar och slipar på cutsen så funderar jag på att beställa en hastighetsmätare...

Kanske:
1) Smith-kopia, ca 80-90mm i diameter...
x) Minimätare, 48mm...
2) Enfield-mätare med indikatorer, kanske något mindre än ettan...

Lutar åt x) pga storleken men dom andra är ju rätt goa retro-mätare och billiga(re) dessutom...

Åsikter?
 

Bifogat

  • a1.jpg
    a1.jpg
    80.8 KB · Visningar: 128
  • ax.jpg
    ax.jpg
    8.3 KB · Visningar: 992
  • a2.jpg
    a2.jpg
    70.9 KB · Visningar: 120
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
f-n, gillar inte riktigt linjerna som blivit... :huvet

möjligen blir det bättre med lite lack med det ser trist ut. funderar på om sadeln är för livlös och rak, kanske borde var platt och krökt som på den gröne... eventuellt minska storleken på cutsen ovh vinkla upp den... vet i f-n... får börja pilla på något annat medans bakdelen "mognar"...

tips / åsikter om återgärder för att få baken lite snyggare?

(btw, liten mätare ska beställas...)
 

Bifogat

  • DSC00186.jpg
    DSC00186.jpg
    226.9 KB · Visningar: 249
  • Image2.jpg
    Image2.jpg
    131.1 KB · Visningar: 236
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag tycker ju helt klart att böjen på bakramens övre ramrör är avgörande för helhetsintrycket när hojen är så pass naken som den är. När tank och allt har så pass runda former måste man försöka integrera det på andra ställen också.

Ta min hoj som exempel. Ram i fyrkantsrör, fyrkantig look, mycket sneda vinklar och så vidare. Jag har försökt bygga vidare på det så gott det går och jag gillar linjerna jag fått skarpt.

Jag tycker du ska prova bygga en annan bakram, eller i alla fall prova dig fram och se hur det skulle tänkas se ut. Har du tillgång till svets så är det ju fort att böja några rör över knät och punkta ihop dom.

Kutsen kan du ju alltid frissa till på ett eller annat sätt, men börja med att få sadeln / sitsen rätt först så att du är nöjd med den. Risk att det blir tokigt om du börjar i fel ända.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jag tycker ju ...Risk att det blir tokigt om du börjar i fel ända.

Tackar! :tummenupp

Tror att jag börjar med att bryta/knäcka den raka linjen som sadel + röret under sadeln utgör... Suck, inte så sugen då det innebär en hel del jobb för batterikorg mm men det är ingen ide att fortsätta med ett upplägg som inte känns 100. :va

Angående svets. Ett av dom största problemen med detta bygge, har egentligen inte förutsättningarna idag för ett bygge, saknar svets, varmgarage, tid, div verktyg mm. But if there's a will there's a way :D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kutsen verkar ha ett eget linjespel.
Du kan inte prova dig fram med att följa olika existerande linjer?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Kutsen verkar ha ett eget linjespel.
Du kan inte prova dig fram med att följa olika existerande linjer?

Både och... syns inte så bra på bild med vitt spackel men kutsen är en avgjutning av nedre del / slutet på tanken.

Men undre kant på cutsen är spikrak och det kanske får åtgärdas men det är inte helt lätt att få till något vettigt som passar... :gnissla
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Börjar se riktigt gött ut, håller dock med om att du borde försöka vinkla upp häcken lite.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
inte alls dum ,:tummenupp och med tanke på avsaknad garage m,m så e jag impad :tummenupp

Tack tack :) Lite knas att ta sig an ett bygge med sådana förutsättningar men tycker man att det är tillräckligt kul så går det, men det går lååångsamt...:död

Börjar se riktigt gött ut, håller dock med om att du borde försöka vinkla upp häcken lite.

Yupp... ska prova lite mindre modifieringar först innan jag gör några radikala ändringar... Det är bara att ta på sig vinterjackan och ta sig tid att gå ut i kallgaraget igen :D Postar ett par bilder då för lite kommentarer.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top