Yamaha Ténéré 700

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Någon som har tips för hur jag kan skydda väskan från värmen från avgasröret?
Jag chansade att det skulle hålla men senaste resan så brände jag hål i väskan och tyvärr mitt uppblåsbara liggunderlag.

skulle vilja ha tips på något material jag kan tejpa på väskan just där det blir varmt. Staniolpapper men det lär ju gå sönder efter en kort stund. Eltejp lär smälta, kanske aluminiumtejp?
 

Bifogat

  • 0CB1CCD6-17BB-464A-9CF9-708E9935AEAF.jpeg
    0CB1CCD6-17BB-464A-9CF9-708E9935AEAF.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 20

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Någon som har tips för hur jag kan skydda väskan från värmen från avgasröret?
Jag chansade att det skulle hålla men senaste resan så brände jag hål i väskan och tyvärr mitt uppblåsbara liggunderlag.

skulle vilja ha tips på något material jag kan tejpa på väskan just där det blir varmt. Staniolpapper men det lär ju gå sönder efter en kort stund. Eltejp lär smälta, kanske aluminiumtejp?
En sån och saxa ned?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Går det att sätta nåt på dämparen som håller borta väskan som tex denna https://moskomoto.eu/products/exhaust-heat-shield?_pos=1&_sid=176761f70&_ss=r eller denna https://www.xlmoto.se/product/giant...xp_dpX9rl_0bOa6DhdzngDho_7QIGDzBoC5FUQAvD_BwE

Har gjort ett eget värmeskydd till KLR:en. Gjorde det av rostfri plåt som jag isolerat invändigt med sån där självhäftande isolering som brukar användas till kåpor och sånt.
Det där var ingen dum ide. Fråga. Är hur man fäster den på dämparen bara…
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag köpte en MX701 Carbon direkt när den kom ut. Jag är sjukt nöjd med allt förutom att spaken till solvisiret kan kärva ibland och behöver en dos silikonspray då och då. I övrigt tyst, bekväm, välventilerad och snygg (tycker jag..). View attachment 487940
Fick min nu och den passade perfekt!
Oj vilket lyft i kvalite mot min tidigare! Den är såååå mycket skönare!
Jag hade haft uppehåll i 10 år når jag köpte förra hjälmen så jag hade nog glömt hur en bra hjälm ska kännas. Supernygg var den också, mycket mer slim också. Ska bli kul att testa!

Förresten, vilka goggles kör du med?
 
Last edited:

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Fick min nu och den passade perfekt!
Oj vilket lyft i kvalite mot min tidigare! Den är såååå mycket skönare!
Jag hade haft uppehåll i 10 år når jag köpte förra hjälmen så jag hade nog glömt hur en bra hjälm ska kännas. Supernygg var den också, mycket mer slim också. Ska bli kul att testa!

Förresten, vilka goggles kör du med?
Kul att höra! Tog du också kolfibervarianten? Jag är inne på andra året och är som sagt supernöjd.

Jag har Oakley Airbrake och trivs gott. Har 5-7st jag varvar mellan.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kul att höra! Tog du också kolfibervarianten? Jag är inne på andra året och är som sagt supernöjd.

Jag har Oakley Airbrake och trivs gott. Har 5-7st jag varvar mellan.
Tog den vanliga varianten. Svårt att hitta storlek S överlag på nätet så fick bli den att börja med. Ska fixa ett par brillor och crosströja så är man kittad sen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det där var ingen dum ide. Fråga. Är hur man fäster den på dämparen bara…

Som sagts tidigare man fäster dom med en stor slangklämma.

Att tänka på i detta fallet är att med denna typ av värmeskydd får du en luftspalt mellan ljuddämparen och väskan vilket borde vara fördelaktigt mot att bara lägga på isolering av nå slag. Är ganska säker på att man får ha ganska mycket isolering om man uppnå samma "isolering" som en 10-15 mm luftspalt gör, speciellt om man också får luften att flöda mellan dämparen och värmeskyddet.

Som sagt på min egna variant isolerade jag också på insidan för att få mer värmeskydd och utsida blir då lätt ljummen. Har ett Mosko skydd som följde med väskan jag köpte men har inte testat det då mitt egna funkar bra.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det värsta med att åka TET i Norge är att man efter två dagar vill åka igen… längre, mer ut i vildmarken. Har äntligen köpt ett vätskesystem som ska bli kul att testa också. Tog den på 2L.

Något som är kul är att utmana sig att åka med så liten packning som möjligt. För resor på 2-3 dagar kommer jag kunna klara mig med två saddlebags och en ryggsäck. Då får jag med tält och allt.

Just nu kikar jag på en sovsäck med liten formfactor. Men de är väldigt dyra, kan inte motivera 4k för att den ska ta mindre plats när jag också har en bra.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
?IMG_3062.jpegIMG_3063.jpegIMG_3064.jpegDu behöver ingen 4” sovsäck 340:- kostar den jag har nu (sommarhalvåret)och funkar prima med underställ och ett airmat lite tar ingen plats ,sadelväskor ska räcka gott får plats med trangiaköket med brännare o gas plus packning lätt i dom ryggsäck bör du undvika om du kan
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
?View attachment 488097View attachment 488098View attachment 488099Du behöver ingen 4” sovsäck 340:- kostar den jag har nu (sommarhalvåret)och funkar prima med underställ och ett airmat lite tar ingen plats ,sadelväskor ska räcka gott får plats med trangiaköket med brännare o gas plus packning lätt i dom ryggsäck bör du undvika om du kan
Snyggt! Har du märke och modell till sovsäcken? Jag har en biltema som är mindre och tror faktiskt jag tar den för min lite varmare urberg som kommer bli perfekt i höst / vår.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Bergans superlight haft den typ 5+år och med underställ funkar den prima från början av maj till september ungefär i tält verkar vara reahysteri på sånt nu men outnorth sålde för 340 för ett tag sen o 499 verkar den finnas för när man söker lite lätt men handlarna lär väl vilja tömma lagren på säsongsvaror strax
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag är skyldig Tenere 700 en ursäkt. Den har inte alls så mycket turbulens och dålig aerodynamik. Testade nya hjälmen igår och det var helt tyst när inte kastvindarna kom då det var storm när jag körde.

Nästan lite så jag skäms, hur kunde jag inte misstänka min hjälm?!?!

Jaja, nu blickar vi framåt mot flera TET och asfaltsvägar i låg decibel. Hehe
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Meine damen und herren. Då blev man av med oskulden. Första gången jag lär mig åka bakhjul! Riktigt kul är det. Följde denna jedi-master.

Med rallysadeln är det bara hoppa bak lite och sendan preload och gas på det så är vi i luften. Har bara kört på ettan men misstänker att detta går att göra med tvåans växel med. :)

 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top