Yamaha rd 350 / R5 (Laddningsproblem)

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
Hejsan! Jag har en yamaha r5 från 1972. Samma som rd 350.
Köpte hojjen med trasig laddning, och nu efter mycket felsökning så är i alla fall allt rätt kopplat, tidigare ägaren hade kopplat regulatorn lite galet.
hur som helst Laddningen fungerar nu men inte automatisk, dvs petar jag på ena bläcket på relät för hand så laddar generatorn ca 18 volt så länge jag håller det intryckt vilket är helt normalt när man tvingar på ström dock så vill den inte fungera automatisk.

Hade tänkt byta ut regulatorn då jag tror det är i den felet ligger, Mitt problem är att jag hittar ingen liknande modell, På denna hoj är ett kol kopplat till regulatorn och det andra jordat vilket alla jag pratat med säger är mycket olvanligt.

Någon som kan tipsa om vart man kan hitta en sådan? allra helst en nyare modell med elektronisk laddströmsreglering?

Mvh Johan :)
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Har du mätt regulator och konstaterat att den är trasig?

Kanske tidigare ägare har bockat justeringen i relät åt skogen?

Enl. elschemat för en R5 ser det ut som liknande koppling som bilar hade innan man började integrera laddrelät med kolhållaren dvs. runt -70.

Det finns regulatorer till bilar som är transistorbaserade men om en sådan skulle fungera rakt av det vete katten
Inkoppling är inte riktigt den samma som på din cykel men det skulle gå att prova.
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
Det verkar vara nåt galet med reläet tycker jag iaf. Det är 2 elektromagneter i relät, den ena dras när man slåt till tändningen. på den andra justerar man laddströmmen enligt min service manual med bygeln som hindrar plattan från att fjädra bort för långt från magneten, böjer man ut den så borde väl strömmen öka då magneten i teorin behöver högra spänning för att kunna dra åt sig plattan när den är lite längre bort.
Det lustiga är nu så att generatorn börjar ladda först när plattan har kontakt med magneten, ska det inte vara tvärt om igentligen?
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
När spolen är helt dragen är fältlindningen kortsluten till jord och då ska den inte ladda, är du säker på att det är rätt relä som sitter där?

Eftersom den var felkopplad så kanske tidigare ägare försökt byta ut den.

Enl. min manual så ska det bara vara en spole i laddrelät (om manualen stämmer).

Så här ser kopplingen ut i manualen jag har och en bild av regulatorn.

Laddar upp manualen hit: http://dl.dropbox.com/u/5418730/DS7-72_RD250-73_R5C-72_RD350-73.pdf
 

Bifogat

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    63.7 KB · Visningar: 88
  • Namnlös2.jpg
    Namnlös2.jpg
    24.6 KB · Visningar: 61

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
När jag fick se bilden du laddade upp på hur relät ser ut kom ja o tänka på att man kan ju kolla lite på ebay o se hur dom ska se ut, alla reläer som säljs där till r5/rd ser ut exakt som på den bilden! Och relät som ja har är helt annorlunda så det måste helt enkelt vara så att snubben sen tidigare som kopplat runt laddsystemet nåt hejdlöst även har bytt ut relät till ett helt annat.
Har nu beställt ett original relä från ebay iaf så får hoppas att det ska funka.

Jätte tack för hjälpen :)
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top