Yamaha R6 -02, hjälp angående möjligt elproblem!?

Yamhha

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2021
Hoj
Yamaha r6, 2002
Hej!
Jag postar ett inlägg och hoppas på att någon kunnig kan hjälpa mig :D Gäller en Yamaha r6 -02.

Idag när jag kom till garaget så var batteriet i hojen urladdat, jag hade inte kört på ett par veckor och tänkte att det berodde på det. Jag drog igång den med starthjälp och den startade fint. När jag dragit iväg så märkte jag att hastighetsmätaren visade tokigt, jag körde i uppskattningsvis mellan 30-40 km/h men mätaren visade 115 och varvtalsmätaren fungerade inte heller. Efter 5 minuter så började hojen hosta och sedan dog den och jag fick köra in till sidan av vägen och när jag stannat så var elen helt död igen. Kollade om det fanns soppa och det gjorde det, jag sprang igång hojen och fick liv i den. Körde 5 minuter till och sedan hände samma sak igen. Jag sprang igång den igen och började köra hemmåt. 5 minuter senare dog den igen och jag fick ringa en bärgare.

Vad kan detta bero på?? Batteriet är helt nästan helt nytt, typ 1 månad gammalt bara.

Tips tack!! :D
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
troligtvis laddar den inte
12,6v - 12,8v är ett bra batteri
kolla med multimeter när hojen är igång, visar den mindre, laddar hojen inte batteriet
 

Yamhha

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2021
Hoj
Yamaha r6, 2002
#2 Yes, tänkte kolla med multimeter imorgon, hade ingen med mig idag.
Kan det vara generatorn som behöver bytas? Förstår att det är svårt att svara på men vill ha så mycket tips som möjligt till imorgon när jag ska börja felsöka :)
 

Yamhha

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2021
Hoj
Yamaha r6, 2002
#2 Och kan hastighetsmätaren påverkas av att batteriet inte laddar? Alltså visa fel hastighet?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det är inte helt ovanligt att likriktaren går sönder på dessa då de har en lite vek konstruktion. Ofta bränns kontakten sönder med kortslutning som följd. Om man har lite tur kan man ibland rädda det genom att bara byta kontakt men oftast får man byta hela likriktaren(rectifier). Man kan då köpa en likadan som ofta fungerar helt utmärkt i många år eller uppgradera till en modernare s.k Shinden likriktare. Denna håller bättre och ger mer kräm till generatorn rent generellt. Jag har gjort denna uppgradering på flera Yamaha men jag ska ärligt säga att jag inte märkte nån skillnad mot tidigare när den gamla fungerade.
Men detta felet är mycket vanligare än att själva generatorn går sönder.

Hastighetsmätare går inte på en vajer utan via en sensor. Så ja, den kan få knäppen om hojen inte får den ström som den vill ha.
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Ett tips är att börja med att ladda upp batteriet. Det brukar vara så att elektroniken på dem inte är gillar att jobba på spänning från bara generatorn på låga varv utan behöver den stabila tillförseln från batteriet. Är ju en rätt lätt grej att börja med innan du börjar byta delar.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Hej!
Jag postar ett inlägg och hoppas på att någon kunnig kan hjälpa mig :D Gäller en Yamaha r6 -02.

Idag när jag kom till garaget så var batteriet i hojen urladdat, jag hade inte kört på ett par veckor och tänkte att det berodde på det. Jag drog igång den med starthjälp och den startade fint. När jag dragit iväg så märkte jag att hastighetsmätaren visade tokigt, jag körde i uppskattningsvis mellan 30-40 km/h men mätaren visade 115 och varvtalsmätaren fungerade inte heller. Efter 5 minuter så började hojen hosta och sedan dog den och jag fick köra in till sidan av vägen och när jag stannat så var elen helt död igen. Kollade om det fanns soppa och det gjorde det, jag sprang igång hojen och fick liv i den. Körde 5 minuter till och sedan hände samma sak igen. Jag sprang igång den igen och började köra hemmåt. 5 minuter senare dog den igen och jag fick ringa en bärgare.

Vad kan detta bero på?? Batteriet är helt nästan helt nytt, typ 1 månad gammalt bara.

Tips tack!! :D
Kolla så att polerna på batteriet är ordentligt ditskruvade. Är det dålig kontakt så kan detta också hända.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det kan ju vara soppapumpen som har gått sönder också. Åtminstone R1 av ungefär den årsmodellen kunde visa felkoder genom att varvräknaren hoppade omkring till olika värden. Och har du ingen soppapump så kan hojen säkert gå i 5 minuter av självdropp från tanken, sen får du soppatorsk. Medan du svär och försöker starta så rinner det mer soppa, och hojen går 5 minuter till, osv...
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top