Yamaha R1 2004 rycker vid full gas.

Lumbusmaker

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2022
Hoj
Yamaha R1 2006
Tror inte just det är 98 i sig, utan att det är få som tankar 98, tror tappen hade fått en påfyllning o då har bottenslam i cisternen lösts upp och åkt med till kawans tank.

Filtret såg ut som om det var lera i det o när jag sköljde tanken såg bensinen ut som skitigt tvättvatten, preem hävdade att ingen annan hade klagat så felet var ej deras utan mitt.
låter inte kul, jag får kolla i tanken och se om det är filtret. Bara så konstigt att det inte händer i varje växel eller hela tiden.

ahh nej har aldrig tankat på preem, tankar alltid på Cirkel K och oftast på samma Cirkel K och samma pump för det är typ den ända som finns med 98a nära mig.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Sökning av intermittenta fel är varken kul eller lätt, men börja med att leta upp en verkstadsmanual på något av världens alla R1-forum. Då kan du i alla fall mäta upp sensorer som stödgivare och växellägesgivare.

Personligen skulle jag börja felsökningen i anslutning till den flashade ECU’n. De symptom du beskriver är nämligen typiska för en Power Commander med glappande kontakter, vilket på sätt och vis är att likställa med en krånglande ECU. Intermittenta fel är också ett typiskt symptom på att något inte står rätt till med ECU’n, långt innan den packar ihop för gott.

Baserat på det du skriver skulle jag nog nästan utesluta mekaniska fel och även problem med bränsletillförseln. Sådana problem är sällan intermittenta, eller isolerade till vissa växlar.
 

Lumbusmaker

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2022
Hoj
Yamaha R1 2006
Sökning av intermittenta fel är varken kul eller lätt, men börja med att leta upp en verkstadsmanual på något av världens alla R1-forum. Då kan du i alla fall mäta upp sensorer som stödgivare och växellägesgivare.

Personligen skulle jag börja felsökningen i anslutning till den flashade ECU’n. De symptom du beskriver är nämligen typiska för en Power Commander med glappande kontakter, vilket på sätt och vis är att likställa med en krånglande ECU. Intermittenta fel är också ett typiskt symptom på att något inte står rätt till med ECU’n, långt innan den packar ihop för gott.

Baserat på det du skriver skulle jag nog nästan utesluta mekaniska fel och även problem med bränsletillförseln. Sådana problem är sällan intermittenta, eller isolerade till vissa växlar.
Tack för all info, jag kommer kolla på detta under helgen och om jag inte kan fixa det själv får jag ta det med min mekaniker när dom kommer tillbaka från semestern.

Igår när jag var ute så hände detta även i tredje växeln, verkar som det händer när jag tycker upp den i höga varv och växlar, höga varv, växlar osv.
Däremot om jag ligger i säg 4ans växel på 5 tusen varm och sen full gasar så uppstår inte problemet när jag kommer upp i topp varv
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top