Yamaha MT-09

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
konstigt min var inne för samma sak rasslade klagade dom sa att jag skulle komma in ,då slutade det rassla så klart,men dom kunde spänna den sa dom,samt kommer det igen att jag hör att den rasslar så är det bara komma in så byter dom den fick jag till svar, är en årsmodell 14 men inte hört något rassel mer från den.

om det är kamkedjan så rasslar det bara vid uppstart någon sekund. om den rasslar dra in kopplingen och hör om det slutar. va ett jäkla liv på min när kopplingen va utsläppt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
om det är kamkedjan så rasslar det bara vid uppstart någon sekund. om den rasslar dra in kopplingen och hör om det slutar. va ett jäkla liv på min när kopplingen va utsläppt


Skickat från min iPhone med Tapatalk

alltså ljudet kom från kopplin/växellåda inte kedjespännaren. som sagt är det kedjespännaren är det oftast bara precis vid uppstart.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
ok rasslade hela tiden ett tag ,körde runt hörde rasslet länge ,kan vara som du säger att det var från koppling
har iallafall slutat rassla ,vet att nån har haft problem med koppling med så man får se upp har garanti till 19 iallafall så ska byta kamkedje sträckare innan garantin går ut, samt klaga på koppling se vad dom gör åt det .
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
ok rasslade hela tiden ett tag ,körde runt hörde rasslet länge ,kan vara som du säger att det var från koppling
har iallafall slutat rassla ,vet att nån har haft problem med koppling med så man får se upp har garanti till 19 iallafall så ska byta kamkedje sträckare innan garantin går ut, samt klaga på koppling se vad dom gör åt det .

har kört flera stycken och alla har låtit likadant med kopplingen utsläppt (ducati torrkoppling light) så jag tror inte att just det rasslet är något fel. om ditt kommer och går rekomenderar jag dig att försöka få till en film när/om det kommer tillbaks. försök även notera om det är omgivande faktorer som spelar in, (temperatur ute, motortemp, varvtal mmmmm) blir så mycket lättare för verkstan att provocera fram ett ev fel med så mycket info som möjligt just vid sporadiska missljud.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

måsskit

Med lem
Gick med
28 Mar 2013
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT09 (såld), Yamaha XT660X (såld)
konstigt min var inne för samma sak rasslade klagade dom sa att jag skulle komma in ,då slutade det rassla så klart,men dom kunde spänna den sa dom,samt kommer det igen att jag hör att den rasslar så är det bara komma in så byter dom den fick jag till svar, är en årsmodell 14 men inte hört något rassel mer från den.
Tack för svaret! Tycker det är så det ska gå till som i ditt fall :) Carlbarks i Kumla var det jag var på ifall någon skulle undra.
 

Kexfabriken

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Boras
Hoj
Yamaha XV750 -82 // MT-09 -16
Rasslar från min med (2016) bad dom kolla på det vid första servicen och de sa att det inte var något att bry sig om... men visst fan tänker man på det ibland för låter ju mer än man vill
 

måsskit

Med lem
Gick med
28 Mar 2013
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT09 (såld), Yamaha XT660X (såld)
Rasslar från min med (2016) bad dom kolla på det vid första servicen och de sa att det inte var något att bry sig om... men visst fan tänker man på det ibland för låter ju mer än man vill
Ja man kan ju inte låta bli att bli något oroad, ska bli skönt att få på ett öppet avgasrör så man slipper höra skiten
:tungan
 

Ironcastle

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2008
Ort
Tullinge
Hoj
-15 MT-09 Street Tracker
5mm, är detta det "slack" som skall vara upp och ned på kedjan?

Har du något bra tips på hur jag mäter detta?

Jag bad dem kolla på service i fjol, de sa att det var bra (utan att mäta), men jag tror det är säker 3cm slack på min hoj.

//K

Ledsen för tidernas senaste svar...
Hur som helst; ja, det är slacket som avses. Mät det lämpligen med en tumstock. Vik ut lämplig längd på tumstocken och håll den intill kedjan. Ta ett stöd till hjälp så du kan hålla den helt stilla. Lyft kedjan med andra handen så att du sträcker ut slacket. Läs av. 5mm ska det vara. Ej över 25 står det i instruktionsboken vill jag minnas.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det är ju till hälften en MT-09 i alla fall...

18835763_1437635316275018_8038443592497239602_n.jpg

Bara vänta på extragrejjerna då som gör att det blir en Abarth nu. Förhoppningsvis under nästa vecka... väntan är lång...
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Dags att kliva på MT-09 tåget! Åkte o köpte en med kodnamnet "Night Fluo" idag.. (Leverans på fredag!)
Tillbehör: Jag valde endast att slänga på en mindre regskyltshållare som monteras på samma position vid svingen.

Avvaktar med att montera på helsystem till 100-mila servicen som ska göras i juli då jag inte är säker på vilket system som ska väljas. Har någon erfarenhet av följande system?

https://www.nilssonsmc.se/produkt/Akrapovic-Racing-Line-Carbon-MT-09-Helsystem

Och det finns ju även, men diffar en ordentlig slant:

https://www.nilssonsmc.se/produkt/A...r-900-15--XSR-900-16--Inklusive-Kat-ersattare
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
racing line kan du inte besikta med och har ett rått ljud. Den andra kan du besikta med och har ett mulligt ljud.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag har Carbon-modellen och tycker det låter mysigt. Har fått uppfattningen att Carbon låter lite mörkare, dessutom billigare.
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
racing line kan du inte besikta med och har ett rått ljud. Den andra kan du besikta med och har ett mulligt ljud.

Hmm. Båda är av typen racing line, är det katalysatorn som är anledningen till att det går bra?

- - - Updated - - -

Jag har Carbon-modellen och tycker det låter mysigt. Har fått uppfattningen att Carbon låter lite mörkare, dessutom billigare.

Trevligt! Vart handlade du?
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hmm. Båda är av typen racing line, är det katalysatorn som är anledningen till att det går bra?

Avsaknaden av katalysatorn gör att dom är no-no för gällande avgaskrav och därmed besiktning. Tror ljudnivån kan vara en faktor också.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Hmm. Båda är av typen racing line, är det katalysatorn som är anledningen till att det går bra?

- - - Updated - - -



Trevligt! Vart handlade du?
Ett klipp på blocket.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hmm. Båda är av typen racing line, är det katalysatorn som är anledningen till att det går bra?

En vän till mig jobbar som utvecklare på Bilprovningen och han säger att från och med 2017 års modell kommer man inte att kunna besikta med annat än originalavgassystem. Det är pga den nya EU reglerna för miljö och fordon som inträtt så börjar man från 2017 med mätningen av avgasernas innehåll förutom ljud.
Så, det spelar alltså ingen roll vilket system man väljer, man får skruva på original inför besiktningen iallafall... :)

...om det inte finns något homogeniserat såsom Akra för KTM och BMW. Då får man med ett ECE-intyg så man kan besikta med dessa. Förutsättningen är katalysator och db-killer of course... :)
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top