Yamaha MT-09

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Nån som har erfarenhet av att putsa grenröret lite? Fläckigt av diverse skvätt fråm vägen.
Tydligen ska det vara någon nano coating på, så det är kanske dumt om man putsar bort detta.
 

new order

Ny medlem
Gick med
31 May 2016
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha MT-09 -16
Rätt ny på forumet, med A-körkort sedan en månad, och ny Mt-09 sedan någon vecka. Reagerade på att kedjan var otroligt spänd på min hoj när jag hämtade ut den, och kände mig tvungen att slacka på den lite. Tyckte inte det kändes ok att köra med sådan spänd kedja. Som det sagts här så upplevde jag kedjan så spänd att den hindrade bakfjädringen att arbeta som den skulle. I övrigt så är jag supernöjd med Yamman. Trevlig hoj och lättkörd också. Kanske lite för mycket för en noob som mig, men jag kör med förstånd och en försiktig gashand... åtminstone för det mesta!:)
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Polaren ska köpa hoj så han ville jag skulle prova den iofs en xsr 900 men det ska vara samma chassi som mt-09 sa återförsäljaren. Vid 200km/h så börja hela hojen att vobbla och toppfarten var 224 km/h. Är det därför dom har strypt ner den för att chassit är så dåligt ? Är det fler som har upplevt vobbel ? I mitt tycke så är det märkligt att Yamaha släpper ut en hoj med så dåligt chassi
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Ska man ligga uppe vid 200km/h ska man titta efter annat. Om man ska köra fort är 160km/h är tillräckligt för mig. Accelerationen och vrid är vad jag är ute efter.
 
Last edited:

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Polaren ska köpa hoj så han ville jag skulle prova den iofs en xsr 900 men det ska vara samma chassi som mt-09 sa återförsäljaren. Vid 200km/h så börja hela hojen att vobbla och toppfarten var 224 km/h. Är det därför dom har strypt ner den för att chassit är så dåligt ? Är det fler som har upplevt vobbel ? I mitt tycke så är det märkligt att Yamaha släpper ut en hoj med så dåligt chassi

Har inte märkt av nåt vobbel när jag testat toppfarten, men kör inte nån längre sträcka i dom hastighterna
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Polaren ska köpa hoj så han ville jag skulle prova den iofs en xsr 900 men det ska vara samma chassi som mt-09 sa återförsäljaren. Vid 200km/h så börja hela hojen att vobbla och toppfarten var 224 km/h. Är det därför dom har strypt ner den för att chassit är så dåligt ? Är det fler som har upplevt vobbel ? I mitt tycke så är det märkligt att Yamaha släpper ut en hoj med så dåligt chassi

Blev "tvingad" till en provkörning när jag väntade på delar och det var precis det bestående minnet av den, svampig när man gasade lite. Jävligt busig och kul men Inget att pressa eller köra fort med, lite eftermarknadsprylar i gaffel och bak skulle nog råda bot på det. Hojstackarn var överallt när jag skulle om en buss, vart nästan spännande! :D Men jävligt kul motor! :tummenupp
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Jag körde på Ring knutstorp, gick hur bra som helst. Väldigt lättkörd och den tog mig dit jag ville. Kör också mycket kurviga vägar på landet. Man får nog tokköra om man ska märka dramatiska beteenden. Men jag är bara en glad amatör och ingen pro-driver som ni andra så vad vet jag ;)

För 85.000 kr får man mycket ny hoj tycker jag iallafall.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Polaren ska köpa hoj så han ville jag skulle prova den iofs en xsr 900 men det ska vara samma chassi som mt-09 sa återförsäljaren. Vid 200km/h så börja hela hojen att vobbla och toppfarten var 224 km/h. Är det därför dom har strypt ner den för att chassit är så dåligt ? Är det fler som har upplevt vobbel ? I mitt tycke så är det märkligt att Yamaha släpper ut en hoj med så dåligt chassi
Kollade du fjädringen nåt innan du åkte?
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Polaren ska köpa hoj så han ville jag skulle prova den iofs en xsr 900 men det ska vara samma chassi som mt-09 sa återförsäljaren. Vid 200km/h så börja hela hojen att vobbla och toppfarten var 224 km/h. Är det därför dom har strypt ner den för att chassit är så dåligt ? Är det fler som har upplevt vobbel ? I mitt tycke så är det märkligt att Yamaha släpper ut en hoj med så dåligt chassi

Har aldrig upplevt det sen jag skaffade hojen. Har ändå haft längre stintor uppemot de hastigheterna, samt har nuddat den elektroniska spärren flera gånger.

Dock så har jag i år bytt fjädrar fram och bak och nu känns hojen definitivt stabilare. Men inget wobbel eller så innan heller, bytet har framförallt hjälpt med kurvtagning o.s.v.
 

new order

Ny medlem
Gick med
31 May 2016
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha MT-09 -16
Tycker att min mt är hur stabil som helst. Ingen maxfart test ännu. Men hur stabil som helst i högre farter. Tycker jag som noob.
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Är det någon större chans att komma över ett beg avgassystem? Är det blocket, facebook, ebay man ska hålla koll?

Tänker mig att många byter helsystem, men antar att de flesta låter original ligga hemma i hyllan?

Planen var att skaffa ett extra och kapa det för att montera en annan ljuddämpare (för att slippa köpa helsystem och slippa kapa i originalet).
 

graniskungen

www.umcc.nu
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Úmeå
Hoj
Rgv250-89 såld,xj600-92såld,fzs600-03inlöst, suzuki gsf 650-09 såld MT-09
Stoppa in db killer så borde du klara dig
 

Versys38

Medlem
Gick med
27 Jul 2007
Ort
svalöv
Hoj
MT-09 2016
Hej nybliven ägare till mt-09 fin maskin med gott ljud (ixil) har beställt diverse tillbehör till den...En fråga till zafiro kan man få kolla på din nya sadel?? Vi bor nästan grannar..Ha en bra kväll och kör så det ryker....MICKE
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Hej nybliven ägare till mt-09 fin maskin med gott ljud (ixil) har beställt diverse tillbehör till den...En fråga till zafiro kan man få kolla på din nya sadel?? Vi bor nästan grannar..Ha en bra kväll och kör så det ryker....MICKE

Hej.
Inga problem. Det ska vi väl kunna lösa :)
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Hej nybliven ägare till mt-09 fin maskin med gott ljud (ixil) har beställt diverse tillbehör till den...En fråga till zafiro kan man få kolla på din nya sadel?? Vi bor nästan grannar..Ha en bra kväll och kör så det ryker....MICKE

Du har fått PM tillbaka men fick fan ingen bekräftelse på att det skickades så jag hoppas det kom fram ändå.

- - - Updated - - -

Har precis lagt handpenning på ny hoj, och ska därför sälja min kära MT-09. Någon som är sugen?

https://www.blocket.se/kronoberg/Yamaha_MT_09_mappad__quickshifter__toppskick_68148455.htm?ma=1

Får man fråga vad du köpt istället och varför du ska byta hoj? :)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top