Yamaha MT-09

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Hejsan gubbar och gummor..

Är väldigt sugen på att byta upp mig från min KTM 625 som jag har haft i nu 2 år.

Fick snabbt upp ögonen för både MT-09 och MT-07.
Tanken med bytet är att få en mer allround hoj som även funkar till pendling och lite längre körningar. Men även att ha en hoj att växa och utvecklas med.

Någon som har erfarenhet av både 07 och 09 an?

Är mest sugen på 09:an men kan hända att jag blir tvingad att nöja mig med 07:an pga försäkringspremierna.... Förstår mig verkligen inte på dem för 5:öre..... Unga män får inte äga varken bil eller mc så enkelt är det nog tyvärr....

Har du A eller A2 kort? Tänkte på det här med "unga män";) (Mt09 går iofs inte ens att regga som A2).
Yamaha center GBG har både mt07 och mt09 som demohoj. Bästa är ju att provköra för att bilda sig en uppfattning:tummenupp mt07 tycker jag är rolig och busig, men mt09 är lätt värd de 20 mer den kostar:tummenupp
 

JunkYard

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 SMC 06
Har du A eller A2 kort? Tänkte på det här med "unga män";) (Mt09 går iofs inte ens att regga som A2).
Yamaha center GBG har både mt07 och mt09 som demohoj. Bästa är ju att provköra för att bilda sig en uppfattning:tummenupp mt07 tycker jag är rolig och busig, men mt09 är lätt värd de 20 mer den kostar:tummenupp

Fyller 24 om ett par dagar men har ett A2 kort :/ Vet att MT 09 inte går att köra på A2 men tanken är/var att köra upp igen för A kort..... Jag var klantig som tog mitt A2 kort precis när de nya reglerna kom.... Hade jag gjort det 1 år tidigare hade jag ju kunnat ta A direkt.. Nu måste jag göra en ny uppkörning :/

Men om jag ändå inte kan äga/försäkra någon hoj på mig så får vi se hur jag gör.
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Fyller 24 om ett par dagar men har ett A2 kort :/ Vet att MT 09 inte går att köra på A2 men tanken är/var att köra upp igen för A kort..... Jag var klantig som tog mitt A2 kort precis när de nya reglerna kom.... Hade jag gjort det 1 år tidigare hade jag ju kunnat ta A direkt.. Nu måste jag göra en ny uppkörning :/

Men om jag ändå inte kan äga/försäkra någon hoj på mig så får vi se hur jag gör.

Jag gjorde din resa förra året (fyllde 24 under Oktober -2014).
Jag började med kortet i April, hade det i Juni, körde på och gjorde en uppkörning 14 Oktober så jag fick A-kortet. Kan säga att det var värt det, och har du åkt efter att du tog A2-kortet så är en till uppkörning inga problem. I år får jag därmed avnjuta en Street Triple(105hk) <3 istället för Mt-03(45hk) som kördes förra året.
 

JunkYard

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 SMC 06
Jag gjorde din resa förra året (fyllde 24 under Oktober -2014).
Jag började med kortet i April, hade det i Juni, körde på och gjorde en uppkörning 14 Oktober så jag fick A-kortet. Kan säga att det var värt det, och har du åkt efter att du tog A2-kortet så är en till uppkörning inga problem. I år får jag därmed avnjuta en Street Triple(105hk) <3 istället för Mt-03(45hk) som kördes förra året.

Klart jag har kört efter att jag tog kortet ;) Får jag fråga hur du försäkrar din Street Triple? Måste ju vara dyrt som satan? Eller blir det så mycket billigare dagen då man fyller 24?

MT-09 har 115hk så dem ligger ju nära varandra där. Sen tror jag i och för sig att försäkringsbolag ser till kW och inte hk
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Klart jag har kört efter att jag tog kortet ;) Får jag fråga hur du försäkrar din Street Triple? Måste ju vara dyrt som satan? Eller blir det så mycket billigare dagen då man fyller 24?

MT-09 har 115hk så dem ligger ju nära varandra där. Sen tror jag i och för sig att försäkringsbolag ser till kW och inte hk

Vill man var fin... :rolleyes:
Naedå, men ST3 -14 kostar 14800kr på märkesförsäkringen via Länsförsäkringar för mig. En -12 hade kostat 12200kr. Så billigt är det ej, men det blir billigare med åren, vid 30 slår det om hos Läns, då blir det mkt billigare. Efter helgens först tur på den så kan jag säga att det är värt varenda krona, kommer bli en bra sommar :)

Jag kollade också på MT-09 från början, men den billigaste försäkringen jag hittade till den var 18k+.
 

petrho

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2014
Ort
Gävle
Hoj
MT09 Sport Tracker 2015
har en 2015 MT09 sport tracker och ryckigheten är helt borta anser jag! "Gamla" årgångar skall gå att uppgradera ECU:n
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
De uppgraderar väl ECU-n gratismat man hör nästa service? Får man samma mappning som 2015 då?


//K
 

JunkYard

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 SMC 06
Vill man var fin... :rolleyes:
Naedå, men ST3 -14 kostar 14800kr på märkesförsäkringen via Länsförsäkringar för mig. En -12 hade kostat 12200kr. Så billigt är det ej, men det blir billigare med åren, vid 30 slår det om hos Läns, då blir det mkt billigare. Efter helgens först tur på den så kan jag säga att det är värt varenda krona, kommer bli en bra sommar :)

Jag kollade också på MT-09 från början, men den billigaste försäkringen jag hittade till den var 18k+.

De 3 priser som du har som exempel är rena drömpriser för mig, hade inte klagat 1 sekund om jag hittade ett försäkringsbolag som erbjöd mig de priserna för hojarna... Är knappt att jag kan försäkra min KTM 625 för de där...... Antingen gör 1 år oerhört stor skillnad eller så får man inte bo i Göteborg...
 

Red1986

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa z800 -15
Hej hej!

Ville bara pika in att jag tog mitt A-kort förra året (27år) och får pröjsa 17500kr för försäkring hos märkesförsäkring via svedea, bor i utkanten av Göteborg. Kör en kawa z750 -12a och den är på 78kW och 108hk. Sinnessjuka priser, men värt kronan tyvärr hehe. Ha en bra hoj säsong :)
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
De 3 priser som du har som exempel är rena drömpriser för mig, hade inte klagat 1 sekund om jag hittade ett försäkringsbolag som erbjöd mig de priserna för hojarna... Är knappt att jag kan försäkra min KTM 625 för de där...... Antingen gör 1 år oerhört stor skillnad eller så får man inte bo i Göteborg...

Har du testat och skriva in regnumer här? Notera att det är helt olika kalkyler mellan att gå in via länsförsäkringars hemsida och att skriva in en Triumph via deras märkesförsäkring.
http://triumphforsakring.se/
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Har du testat och skriva in regnumer här? Notera att det är helt olika kalkyler mellan att gå in via länsförsäkringars hemsida och att skriva in en Triumph via deras märkesförsäkring.
http://triumphforsakring.se/

Lite tråkigt dock när den vill låtsas att hojen är av fel fabrikat. Har dubbelkollat med transportstyrelsen att det är rätt hoj men nej, den påstår att det är fel. :4skrika
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Lite tråkigt dock när den vill låtsas att hojen är av fel fabrikat. Har dubbelkollat med transportstyrelsen att det är rätt hoj men nej, den påstår att det är fel. :4skrika

Kunde inte se igenom Ironin om det var det så får ursäkta om nästa mening är överflödig :tummenupp
Men det är ju endast Triumph motorcyklar du kan försäkra igenom deras Triumph märksförsäkring (då vi är i en MT-09 tråd får jag förutsätta att du kör det).
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Kunde inte se igenom Ironin om det var det så får ursäkta om nästa mening är överflödig :tummenupp
Men det är ju endast Triumph motorcyklar du kan försäkra igenom deras Triumph märksförsäkring (då vi är i en MT-09 tråd får jag förutsätta att du kör det).

Haha hade inte så bra koll på sammanhanget så det blev mer en generell kommentar när jag ivrigt klickade och testade en triumph-modell. Men visst kan vi säga att jag var ironisk ;)
 

Noos

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2014
Ort
Örebro
Hoj
2004 Suzuki SV1000N, 2014 MT09 Orange
Ett tips för er som monterat en minimalistisk skylthållare bak och tycker att nyckelhålet för sadellåset behöver skyddas:

Silikonhatt

Sitter riktigt bra och skyddar avsevärt bättre än originalskyddet. Går lätt att kapa med kniv.
 

petrho

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2014
Ort
Gävle
Hoj
MT09 Sport Tracker 2015
Någon som har koll på om Street Rally har försvunnit från Svenska marknaden?
Tänkte förmodligen köpa en till våren, var inne på Yamaha Center förra veckan och då sa dom inget om att den ska försvinna.
Men nu finns den inte längre varken på Yamaha motor, eller Yamaha centers hemsida.

Mvh
Magnus

Vet ej skillnaden på Street resp Sport Rally men jag har en Sport Rally som jag köpte till bra pris då vanliga MT09 var slut. Har dock egentligen bara monterat högre sadel och andra fotpinnar från det paketet. (hittar bara Sport på Yamahas hemsida). Annars sjukt nöjd med hojen!
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top