Yamaha MT-09

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Gött =) Hade en Mt-09 lånehoj från Bike i somras med ett Arrows samt mappad, gick som ett skott.. Tracern och MT är väl samma hoj/motor? vad ska jag välja så det blir bra knuff i motorn+ att ljudet inte blir allt för högt?? Vill gärna slippa bli döv =) =) , ska ju ha den till lite långresor ju =)

Låter akran med db i mycket mer än orginal?
 
Last edited:

Jocke_G

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Rönninge
Hoj
MT-09
Titanakran med dBdödaren i ska vara möjlig att få igenom besiktningen iaf. Bara att peta in en katalysator så är den helt enl regelboken. :)
 

Rebbas

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09
Gött =) Hade en Mt-09 lånehoj från Bike i somras med ett Arrows samt mappad, gick som ett skott.. Tracern och MT är väl samma hoj/motor? vad ska jag välja så det blir bra knuff i motorn+ att ljudet inte blir allt för högt?? Vill gärna slippa bli döv =) =) , ska ju ha den till lite långresor ju =)

Låter akran med db i mycket mer än orginal?

Det är nog den MT-09an jag köpte.
Det låter mycket mindre när man har DB-killern i.
 

Noos

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2014
Ort
Örebro
Hoj
2004 Suzuki SV1000N, 2014 MT09 Orange
Passar även på att varna för EM Lineamoto.
Jag beställde ett Akra Carbon där den 5:e januari. Sedan dess har det varit tyst. Svarar inte på mail heller. Lite surt:gråta

Nu dök paketet upp samt ett par ursäktande email... Två dagar innan tvisttiden gick ut på PayPal.
Kan väl inte rekommendera dem om man har bråttom:)
DSC_0046.JPG
Men skönt att det kom till slut. Väljer kanske inte billigaste alternativet nästa gång...
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Gött att det löste sig :)
 

goahead

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Japanare
Någon som har koll på om Street Rally har försvunnit från Svenska marknaden?
Tänkte förmodligen köpa en till våren, var inne på Yamaha Center förra veckan och då sa dom inget om att den ska försvinna.
Men nu finns den inte längre varken på Yamaha motor, eller Yamaha centers hemsida.

Mvh
Magnus
 
Last edited:

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Här Peter MT-09 http://www.blocket.se/vasterbotten/Ohlins_kit_till_Yamaha_MT09_och_MT07_58478086.htm?ca=2&w=1 finns ett dämparkit för -09 an! Funderar själv på att köpa det till våren.

Det där är ormolja, svindyrt kit med knappt märkbar prestandaskillnad. Inga juseringsmöjligheter, och fram ändrar man inget med självaste dämpningen..

Fjädrar och olja kan man byta för max en tusing, och en bakdämpare hittar man på ebay för 2000:- inkl frakt, MAX. Den är då hästlängder bättre än den där Öhlinarn.

Öhlins är duktiga på att ta betalt för ingenting typ..

Det finns ett riktigt kit också, där man uppgraderar allt i gaffeln. Kostar runt 8000:-.

//K
 

hbgpeter

Medlem
Gick med
24 Jul 2005
Ort
HBG
Hoj
Tuono 1100 RR
Har bobbiner, bromsgrepp rizoma, orginal nummerskylt hållare, som nån kan få gratis bor i HBG mvh Peter först till garage får en kvarn eller hur var ordspråket ?
 
Last edited:

marowex

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
TTR 600 -98, Ducati Scrambler Icon -15
Hör upp alla MT09-experter, här kommer några frågor Funderar på att skaffa något nytt att åka på och en ny MT09 (2015) ligger högt upp på min önskelista, anledningen är att den levererar MYCKET körglädje per investerad krona, men också att den är allsidig och användbar till mycket. Till mina frågor:
1. Om jag köper en MT09 årsmodell 2015, är ryckigheten ur världen då? Jag har tolkat det som att problemet är löst eller i alla fall inte lika påtagligt.
2. Hur stora är problemen med den mjuka fjädringen? Kan man justera den till en acceptabel nivå? Jag väger drygt 70 kg. Jag ska mest glida runt i stan med omnejd där jag bor, någon snabbrunda runt Näshultasjön ibland, och pendling till och från jobbet i S-tälje.

Tack på förhand! / Magnus
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Hör upp alla MT09-experter, här kommer några frågor Funderar på att skaffa något nytt att åka på och en ny MT09 (2015) ligger högt upp på min önskelista, anledningen är att den levererar MYCKET körglädje per investerad krona, men också att den är allsidig och användbar till mycket. Till mina frågor:
1. Om jag köper en MT09 årsmodell 2015, är ryckigheten ur världen då? Jag har tolkat det som att problemet är löst eller i alla fall inte lika påtagligt.
2. Hur stora är problemen med den mjuka fjädringen? Kan man justera den till en acceptabel nivå? Jag väger drygt 70 kg. Jag ska mest glida runt i stan med omnejd där jag bor, någon snabbrunda runt Näshultasjön ibland, och pendling till och från jobbet i S-tälje.

Tack på förhand! / Magnus

Äger ingen men kört en.

1. 2015 är uppdaterad med mjukvaran. Enligt tidningar märks det fortfarande av men betydligt mindre än på en -14. På Tracern (en annan MT09 modell) ska den vara mycket mjukare.
2. Fjädringen är absolut inga problem med din vikt om du inte pressar hojen. Kör du intensivt eller bana så märks det men samtidigt är alla hojar en kompromiss, det ska funka till det mesta.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jag har en MT-09 -14 och väger ca 70kg, visst känns den lite mjuk men inget som gör att jag inte rekommenderar ett köp! Jag har bara kört MT-09 mappad med ECUnleashed och jag upplever inga problem med ryckighet. Men av alla man hört berätta om 2015 mappningen så ska den vara mycket bättre än tidigare!
 

Pellehbg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Billesholm samt varannan vecka med lille Olle
Hoj
BMWR 1200 GS Adventure 2018
Hej Marowex.
Jag väger 100 kg o har en MT 09 som jag har justerat fjädringen på så den passar mig o min körning o den gick 155 mil i fjol bara på Ring Knutstorp o Lockarp så det är endast Kurser jag har kört då jag är instruktör.
O jag har ej kört i de långsamma grupperna kan jag säga!!
Det tog ett tag att få in fjädringen men vad skön den är efter det numera!
20141005_143722.jpg
Såhär ser bakdäcket ut efter en körning får ju säga enligt min mening ser det riktigt bra ut o då har jag kört på riktigt bra o fort den dagen.

GreenDragon.
Du glömmer inte att du skall köra en KNIX i år??:banana
 

marowex

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
TTR 600 -98, Ducati Scrambler Icon -15
Tack för era svar! Låter riktigt bra! Får ringa den lokala handlaren och styra upp en provkörning. Känns som det är svårt att hitta en mer prisvärd hoj i den kategorin.

/ Magnus
 

JunkYard

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 SMC 06
Hejsan gubbar och gummor..

Är väldigt sugen på att byta upp mig från min KTM 625 som jag har haft i nu 2 år.

Fick snabbt upp ögonen för både MT-09 och MT-07.
Tanken med bytet är att få en mer allround hoj som även funkar till pendling och lite längre körningar. Men även att ha en hoj att växa och utvecklas med.

Någon som har erfarenhet av både 07 och 09 an?

Är mest sugen på 09:an men kan hända att jag blir tvingad att nöja mig med 07:an pga försäkringspremierna.... Förstår mig verkligen inte på dem för 5:öre..... Unga män får inte äga varken bil eller mc så enkelt är det nog tyvärr....
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top