Yamaha lÀgger ned tillverkningen av R1 och R1M

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

"Yamaha Motor Group, have taken the decision not to develop an EU5+ version of the R1 or R1M instead focussing on other mid-term business and product strategies that will provide future opportunities."

😭
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
:död Ja det var vĂ€l det vĂ€ntade med utvecklingen som hĂ„ller pĂ„ -att det var bĂ€ttre förr Ă€r ju givet nu 👎
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast pÄklÀdd och behÀrskad
Inte förvÄnande, men vÀldigt sorgligt. NÀr det hÀr forumet en gÄng startade var vÀl ingen annan hoj sÄ förknippad med begreppet sporthoj som just R1.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vet inte vad EU5+ innebÀr men jag bettar 10 liter alkylatbensin pÄ att det Àr vÀrldens trÄkigaste mÀnniskor som bestÀmt att det ska gÀlla.
De borde köra hoj ist sÄ att smilbanden kommer till anvÀndning.
 

MartinB

Absolut skitlÄngsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
AlingsÄs
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Sjukt ledsamt att lÀsa (rubriken pÄ).
I ljuset av detta förstÄr jag inte affÀrscaset i MotoGP mÄste jag ÀndÄ sÀga. Hysterisk förfining av ett maskineri de uppenbarligen inte ser nÄgon framtid i.
 

roffe_s

nu med skÀgg men Ànnu utan vÀst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
PiteÄ
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
tror det Àr Euro5-kraven som i praktiken hÄller pÄ att knÀcka nacken pÄ SH-segmentet. Att bara tillverka för tÀvlingsbanan blir svÄrt att rÀkna hem och bilar Àr som bekant mer förlÄtande nÀr det gÀller att slÀpa runt pÄ allsköns utrustning för avgasrening.

Jag Àr lite förvÄnad ÀndÄ - inom FIM förefaller man stenhÄrt satsa pÄ icke fossila förbrÀnningsmotorer för de högsta klasserna i framtiden. Beslut om att lÀgga ned utveckling och tillverkning av produktionsracingmaskinerna ger ju intrycket att tillverkarna inte riktigt vÄgar tro och hoppas pÄ det konceptet...?
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
DĂ€r det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Finns bara ett omrĂ„de som man SKA skylla pĂ„ för Sporthojsdöden och det Ă€r FörsĂ€kringsbolagen som prisat bort hela det segmentet, i alla fall i Sverige, och för det förtjĂ€nar dom en utslagen framtand eller tvĂ„. Avgaskraven verkar ju BMW, Yamaha, Honda klara för Supersporthojar sĂ„ det klarar sĂ€kert Yamaha ocksĂ„ men sĂ€ljer man knappt nĂ„got Ă€r det ju ingen idĂ©. Är vĂ€l en tidsfrĂ„ga innan dom andra följer efter.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Sjukt ledsamt att lÀsa (rubriken pÄ).
I ljuset av detta förstÄr jag inte affÀrscaset i MotoGP mÄste jag ÀndÄ sÀga. Hysterisk förfining av ett maskineri de uppenbarligen inte ser nÄgon framtid i.
Kopplingen mellan F1 och bilförsÀljning Àr vÀl ytterst tveksam. Prototypracing tror jag lever vidare, med stort intresse. De som borde vara mer oroade Àr vÀl WSBK. Samtidigt verkar ju Ducati ha vissa varianter av V4-motorn som klarar Euro5+ sÄ det gÄr beviseligen.

FrÄn bilsidan kan jag intyga att kostnaden för emissionsstegen ökat exponentiellt och EU6 och EU7 (kommande) lÀr definitivt inte gynna motorer med hög prestanda.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast pÄklÀdd och behÀrskad
Tror det Àr knepigt att bara peka pÄ en faktor, nÀr det snarare Àr en kombination av omstÀndigheter som pÄverkar. Vet inte hur det Àr i just det hÀr fallet, men en tanke Àr att Yamaha kanske stod inför beslut om investering i nÀsta generation R1och kom fram till att det inte skulle rÀcka med en vidareutveckling av dagens motorgeneration utan skulle krÀva stora investeringar i ett nytt motorkoncept för att klara kraven. Givet potentiella försÀljningssiffror sÄg de det dÄ som ett ekonomiskt bÀttre beslut att satsa de R&D-pengarna pÄ andra produkter istÀllet.

Antra tillverkare kan mycket vÀl ha förutsÀttningar (exempelvis att de redan investerat i ny motorgeneration eller ÀndÄ har ett koncept som enklare kan anpassas till kraven) som gör att de inte fattar ett beslut i samma riktning, i alla fall inte just nu. Men de pÄverkas förstÄs av de större trenderna som inte direkt talar för denna hojtyps överlevnad.

TÀnkte just pÄ WSBK. Kanske blir Ärets sÀsong dÀrmed ett sÀtt för sÄvÀl Rea som Yamaha att pensionera sig med den Àran innan de bÄda drar sig ur klassen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En illa dold hemlighet inom branschen, men fortfarande förbannat trÄkigt nÀr det blir verklighet.

Sett till försÀljningssiffror Àr jag inte ett dugg förvÄnad. R1 under dess glansdagar under mitten av 2000-talet sÄlde tydligen 20.000-30.000 hojar av varje Ärsmodell. Början och mitten 2010-tal var försÀljningen nere i nÄgot enstaka tusental per Är. Efter 2020 talar vi om knappt hundra hojar per Är - world wide...Ingen ekonom i vÀrlden vill fortsÀtta att hÀlla pengar ner i ett sÄdant svart hÄl, sÀrskilt inte nÀr en euro 5+ laglig motor kommer att krÀva ytterligare resurser.

Jag förutspÄr tyvÀrr en lÄng och plÄgsam död för "mainstreamdelen" av detta segment. De som möjligtvis överlever Àr utgÄvor med exklusiv utrustning som i princip handbyggs. Eller rena trackdayhojar utan regskylt.

Jag Àr lite förvÄnad ÀndÄ - inom FIM förefaller man stenhÄrt satsa pÄ icke fossila förbrÀnningsmotorer för de högsta klasserna i framtiden. Beslut om att lÀgga ned utveckling och tillverkning av produktionsracingmaskinerna ger ju intrycket att tillverkarna inte riktigt vÄgar tro och hoppas pÄ det konceptet...?

Jag tror inte att tillverkarna har nÄgot större förtroende för FIM's genuint okunniga politiker. Det rÀcker med att titta pÄ FIM's första utkast till det framtida brÀnslereglementet i MotoGP sÄ förstÄr man att de knappast började sin karriÀr med fyraÄrigt tekniskt gymnasium...
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
En illa dold hemlighet inom branschen, men fortfarande förbannat trÄkigt nÀr det blir verklighet.

Sett till försÀljningssiffror Àr jag inte ett dugg förvÄnad. R1 under dess glansdagar under mitten av 2000-talet sÄlde tydligen 20.000-30.000 hojar av varje Ärsmodell. Början och mitten 2010-tal var försÀljningen nere i nÄgot enstaka tusental per Är. Efter 2020 talar vi om knappt hundra hojar per Är - world wide...Ingen ekonom i vÀrlden vill fortsÀtta att hÀlla pengar ner i ett sÄdant svart hÄl, sÀrskilt inte nÀr en euro 5+ laglig motor kommer att krÀva ytterligare resurser.

Jag förutspÄr tyvÀrr en lÄng och plÄgsam död för "mainstreamdelen" av detta segment. De som möjligtvis överlever Àr utgÄvor med exklusiv utrustning som i princip handbyggs. Eller rena trackdayhojar utan regskylt.



Jag tror inte att tillverkarna har nÄgot större förtroende för FIM's genuint okunniga politiker. Det rÀcker med att titta pÄ FIM's första utkast till det framtida brÀnslereglementet i MotoGP sÄ förstÄr man att de knappast började sin karriÀr med fyraÄrigt tekniskt gymnasium...
FIM Àr generellt rÀtt egenkÀra i sina egna tankar. Industrin jobbar vÀl mer inom FEMA (EU) och IMMA (UN ECE). Jag har haft lite att göra med FIM inom bilindustrin och de Àr bÄde stöddiga och mindre mottagliga för feedback.
 

roffe_s

nu med skÀgg men Ànnu utan vÀst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
PiteÄ
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
En illa dold hemlighet inom branschen, men fortfarande förbannat trĂ„kigt nĂ€r det blir verklighet

Mmm, visst Ă€r det sĂ€kert kul att ha en flaggskeppsmodell, men sĂ€ljer den inte sÄ 
Jag tror inte att tillverkarna har nÄgot större förtroende för FIM's genuint okunniga politiker. Det rÀcker med att titta pÄ FIM's första utkast till det framtida brÀnslereglementet i MotoGP sÄ förstÄr man att de knappast började sin karriÀr med fyraÄrigt tekniskt gymnasium...
Det Àr ju illa, riktigt illa, om det Àr sÄ. Jag inbillade mig personligen att FIM satt med rÀtt tÀta kontakter med tillverkarna innan de kom ut med sÄ strategiskt viktiga dokument som framtida brÀnslereglementen..??
FIM Àr generellt rÀtt egenkÀra i sina egna tankar. Industrin jobbar vÀl mer inom FEMA (EU) och IMMA (UN ECE). Jag har haft lite att göra med FIM inom bilindustrin och de Àr bÄde stöddiga och mindre mottagliga för feedback.
IMMA Àr ju tillverkarnas egen organisation, ungefÀr som McRF fungerar hÀr i gamla Svedala. FEMA ser jag mer som motorcyklisternas egen organisation, typ SMC hÀr i Sverige eller NMCU i Norge.

Jag trodde det var FIA som spelade pĂ„ racingarenan nĂ€r det gĂ€ller fyra hjul, Ă€r FIM verkligen aktiv Ă€ven dĂ€r? Jag uppfattar annars FIM och FIA som ”systerorganisationer” dĂ€r FIM hanterar MC och FIA bilarna men kan ju vara helt fel ute
?


Finns bara ett omrĂ„de som man SKA skylla pĂ„ för Sporthojsdöden och det Ă€r FörsĂ€kringsbolagen som prisat bort hela det segmentet, i alla fall i Sverige, och för det förtjĂ€nar dom en utslagen framtand eller tvĂ„. Avgaskraven verkar ju BMW, Yamaha, Honda klara för Supersporthojar sĂ„ det klarar sĂ€kert Yamaha ocksĂ„ men sĂ€ljer man knappt nĂ„got Ă€r det ju ingen idĂ©. Är vĂ€l en tidsfrĂ„ga innan dom andra följer efter.
Mmm, tyvÀrr var det nog vi som körde SH pÄ den tiden som sjÀlva visade upp och Àskade ersÀttning för sÄ mÄnga "utslagna framtÀnder" att vi till slut dödade affÀren.

I alla fall funkade det dÄligt nÀr SH utgjorde 5-10% av hojbestÄndet men mer Àn 50% av de som var inblandade i dödsolyckor nÀr det begav sig och millenniet var ungt. Jag fick i alla fall nÄgon gÄng ta del av ett försÀkringsbolags kostnader för skador och invaliditet i olika segment och minns att siffrorna för SH var skrÀmmande usla. Vi talade mÄnga miljoner minus - lÄngt fler Àn hela intÀktssidan (kombinationen av ung förare, invaliditet och livrÀnta blir i lÀngden finansiellt förödande).

SĂ„ visst Ă€r det synd att det blev sĂ„ illa att premierna i praktiken helt dödade SH pĂ„ allmĂ€n vĂ€g. Som hojförare kan vi dock inte svĂ€ra oss helt fria, som kollektiv Ă€r vi inte helt oskyldiga till den utvecklingen

 
Last edited:

Plast

SmÄvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag har haft kÀnslan av att Yamaha typ har "gett upp".
Dem har inga mopeder lÀngre samt att skotertillverkningen ocksÄ Àr nerlagd nu.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt StÄhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med tvÄ hjul som jag hittar...
Jag har haft kÀnslan av att Yamaha typ har "gett upp".
Dem har inga mopeder lÀngre samt att skotertillverkningen ocksÄ Àr nerlagd nu.
De satsar pÄ cyklar... :)

 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu Àr Allt om MC pÄ et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spÀnnande vÀrlden av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj Àr det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 Ärs Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

HÀrlig uppslutning pÄ kortegen i SydnÀrke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top