Yamaha fzr 1000 som första hoj/streetfighterbygge

Wippz

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Ort
Nora
Hoj
Suzuki Gsx-R 1000 K2
Det sitter kanske redan vettiga däck på den du skall kika på.
Ville mest göra dig uppmärksam på att det kan vara en idé att kika lite extra på däckprofiler när det är dags att byta däck.


Okey Tack! jag ska tänka på det :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En alldeles utmärkt första hoj. Ge dock fan i att fighta den. Snart är alla gamla klassiker tveksamma streetfighterbyggen...
 

Wippz

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Ort
Nora
Hoj
Suzuki Gsx-R 1000 K2
En alldeles utmärkt första hoj. Ge dock fan i att fighta den. Snart är alla gamla klassiker tveksamma streetfighterbyggen...


Ok låter bra :)
Fighter är bara en fundering jag har då jag sett några riktigt snygga :)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
En av mina första hojar var en FZR 1000, en maffig, smått klassisk muskelhoj som var tekniskt avancerad för sin tid. Gör dock inte om misstaget att köpa den första årsmodellen (87/88), det var ingen bra motorcykel. Listan på fel och barnsjukdomar, vissa riktigt allvarliga, var så lång att efterföljaren (89) får betraktas som en helt ny hoj. Från 91 gjordes mest mindre uppdateringar men en sak som verkar hängt med under alla år är en glupande oljetörst.

Annars är det motorn som är grejen med FZR 1000. Visst går den att svänga med men vare sig fjädring eller bromsar är i paritet med motorn. Rakt fram gör inte det så mycket men vägar brukar ju svänga förr eller senare.....:fakta

Tyvärr hamnade den och lillebror FZ750 oundvikligen i skuggan av Suzukis monumentala framgångar med gsxr 750 (kom 85) och gsxr 1100 (kom 86). Det gör inte hojen sämre iofs men den har inte samma kultstatus som tidiga gsxr 750/1100. Gillar du den här typen av hoj så kan gsxr 1100 vara ett alternativ men räkna med att priserna är något högre.

Och precis som med gsxr 750/1100 är svårigheten idag är att hitta ett fint, välskött ex. Satsa på att hitta ett ex som så mycket original som det går. Originalkåpor är tex väldigt svårt att få tag i och guld värda. Att göra fajter av den visar bara på dålig smak och att man permanent sänker värdet.

Har du inte koll på modellen, läs på och ta hjälp när du hittar ett ex. Att köpa en 25 år gammal sportis med typ 15 gasglada (varav hälften hellre gasade än servade...) ägare innan dig kräver viss nogrannhet. Ett fint ex (med originalkåpor) är fortfarande mycket hoj per krona medan det motsatta kan utvecklas till ett rullande renoveringsobjekt. Inte så kul...

Allt är ju en fråga om tycke, smak och vad du ska använda hojen till. Som rookie med fajtertankar skulle jag nog även kika på en lättare hoj, tex en 600.
 
Last edited:

Wippz

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Ort
Nora
Hoj
Suzuki Gsx-R 1000 K2
En av mina första hojar var en FZR 1000, en maffig, smått klassisk muskelhoj som var tekniskt avancerad för sin tid. Gör dock inte om misstaget att köpa den första årsmodellen (87/88), det var ingen bra motorcykel. Listan på fel och barnsjukdomar, vissa riktigt allvarliga, var så lång att efterföljaren (89) får betraktas som en helt ny hoj. Från 91 gjordes mest mindre uppdateringar men en sak som verkar hängt med under alla år är en glupande oljetörst.

Annars är det motorn som är grejen med FZR 1000. Visst går den att svänga med men vare sig fjädring eller bromsar är i paritet med motorn. Rakt fram gör inte det så mycket men vägar brukar ju svänga förr eller senare.....:fakta

Tyvärr hamnade den och lillebror FZ750 oundvikligen i skuggan av Suzukis monumentala framgångar med gsxr 750 (kom 85) och gsxr 1100 (kom 86). Det gör inte hojen sämre iofs men den har inte samma kultstatus som tidiga gsxr 750/1100. Gillar du den här typen av hoj så kan gsxr 1100 vara ett alternativ men räkna med att priserna är något högre.

Och precis som med gsxr 750/1100 är svårigheten idag är att hitta ett fint, välskött ex. Satsa på att hitta ett ex som så mycket original som det går. Originalkåpor är tex väldigt svårt att få tag i och guld värda. Att göra fajter av den visar bara på dålig smak och att man permanent sänker värdet.

Har du inte koll på modellen, läs på och ta hjälp när du hittar ett ex. Att köpa en 25 år gammal sportis med typ 15 gasglada (varav hälften hellre gasade än servade...) ägare innan dig kräver viss nogrannhet. Ett fint ex (med originalkåpor) är fortfarande mycket hoj per krona medan det motsatta kan utvecklas till ett rullande renoveringsobjekt. Inte så kul...

Allt är ju en fråga om tycke, smak och vad du ska använda hojen till. Som rookie med fajtertankar skulle jag nog även kika på en lättare hoj, tex en 600.



Om det blir en fzr1000 så blir det ingen äldre än -91
den jag funderar på att kolla på har lackade kåper, tror dok att det är orginal.
Den verkar vara i bra skick och ser riktigt fin ut på bilderna.

Ja jag kollar även lite på gsxr :)
Men det finns så många olika att välja på! :)
vilken hoj är den bästa till en rookie orginal eller fighter


Tack för bra info :)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Om det blir en fzr1000 så blir det ingen äldre än -91
den jag funderar på att kolla på har lackade kåper, tror dok att det är orginal.
Den verkar vara i bra skick och ser riktigt fin ut på bilderna.

Ja jag kollar även lite på gsxr :)
Men det finns så många olika att välja på! :)
vilken hoj är den bästa till en rookie orginal eller fighter


Tack för bra info :)

Kikade lite på Blocket precis, verkar ju finns några fzr 1000 som ser rätt ok ut. Men som sagt, precis som när det gäller gsxr 1100 gäller det att kolla och känna och lyssna så man inte köper något lik. Att det finns fler gsxr är inte så konstigt, den såldes i betydligt fler ex (1991 var den Sveriges mest sålda hoj).

Vad som är rätt för dig är svårt att svara på. Vad ska du ha hojen till? Begreppet "fighter" fanns ju inte när de här hojarna byggdes, det var ju rejshojarnas glansperiod. Tyskarna var iofs tidiga med att sätta kapen i gsxr och 9 av 10 ser verkligen för jävliga ut (kolla på tyska ebay tex, vimlar av såna missfoster) men det är klart: en svampig originalhoj kan ju vara en riktigt otrevlig upplevelse i jämförelse med en fajter som någon uppgraderat fjädring, bromsar mm på. Motorn är ju fortfarande en riktigt klubba, både på fzr och gsxr.

Mitt råd: ha is i magen och läs på om de modeller du gillar. Om en månad är det vår i luften och då kommer det att finnas massor med hojar till salu -och provköra:tummenupp
 

Wippz

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Ort
Nora
Hoj
Suzuki Gsx-R 1000 K2
Kikade lite på Blocket precis, verkar ju finns några fzr 1000 som ser rätt ok ut. Men som sagt, precis som när det gäller gsxr 1100 gäller det att kolla och känna och lyssna så man inte köper något lik. Att det finns fler gsxr är inte så konstigt, den såldes i betydligt fler ex (1991 var den Sveriges mest sålda hoj).

Vad som är rätt för dig är svårt att svara på. Vad ska du ha hojen till? Begreppet "fighter" fanns ju inte när de här hojarna byggdes, det var ju rejshojarnas glansperiod. Tyskarna var iofs tidiga med att sätta kapen i gsxr och 9 av 10 ser verkligen för jävliga ut (kolla på tyska ebay tex, vimlar av såna missfoster) men det är klart: en svampig originalhoj kan ju vara en riktigt otrevlig upplevelse i jämförelse med en fajter som någon uppgraderat fjädring, bromsar mm på. Motorn är ju fortfarande en riktigt klubba, både på fzr och gsxr.

Mitt råd: ha is i magen och läs på om de modeller du gillar. Om en månad är det vår i luften och då kommer det att finnas massor med hojar till salu -och provköra:tummenupp


Ja det det finns en hel del på blocket :)
haha ja man ser ju ganska många riktigt fula fighters :D

Men ja ska försöka ha lite is i magen men det kliar satan i fingrarna o vill ha begär :)
Så ja får läsa på mycket om dom som verkar vara trevliga och roliga hojar.

Riktigt bra sida med trevliga medlemmar och info måste ja säga :)
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top