Va?! Skruvmejsel?! Oj då! Och 10.000 volt!
Jag ska visa med bilder hur jag menade.
Tändstiftet har en pluspol och en minuspol. Minuspolen kallas också för jord i det här fallet. Faktum är att hela motorcykelns chassi och motor, metalldelarna helt enkelt, är minuspol, eller jord.
Här är tändstiftets poler:
Den vita isolatorn isolerar alltså mellan de bägge polerna.
Ström går genom stiften genom att dess minuspol, gängorna alltså, skruvas fast i cylindern och på så sätt via chassit blir sammankopplat med batteriets minuspol. Jordat alltså. Pluspolen hör ihop med tändhatten och tändkabeln och tändspolens sekundärlindning. I sekundärlindningen transformeras spänningen upp till så hiskeligt höga volt att strömmen hoppar genom tomma luften mellan plus och minus på tändstiftet.
Denna gnista tar kortaste vägen. Eftersom isolatorn isolerar mellan pluspolen och den gängade delen av tändstiftet, blir den kortaste sträckan för gnistan att hoppa följande:
Testet jag beskrev går alltså ut på att skruva ut tändststiftet ur cylindern, montera tillbaks det på tändhatten (pluspol) och lägg an den gängade delen av tändstiftet mot motorn (minuspol). Då är tändstiftet lika elektriskt anslutet som när det sitter där det ska.
Håll tändstiftet mot motorn alltså!
Sen trycker du på start och observerar gnistans kvalitet och frekvens.