Yamaha FZ6 2006 : Bränslepump eller annat fel? Hjälp.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Stift 1 - hatt 1, stift 2 - hatt 2, precis!
Skulle det visa sig saknas gnista på någon så kan man prova vidare genom att byta fram och tillbaka.
Byt tändhatt = funkar? Ja, då kanske den tändhatten var kass.
Byt tändhatt = funkar ändå inte? Ja, då kanske stiftet är dåligt. Prova då ett av de andra stiften med den hatten.
osv osv...
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Symptomen pekar på att det är bensin eller gnista.

Om du vet att du får bensin hela vägen fram så är det med stor sannolikhet gnistan.

Är det gnistan = Antingen stift eller tändspole.

Tändspolar kan man ofta kolla genom att Ohma dem; mät med multimeter.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Okej. Du verkar ju ha problem med pumpen. Att det "plötsligt" uppstod talar ju för det också. Kan du inte också prova att till exempel ha bensin i en kanna/dunk/tratt och koppla till bensinslangen så du får fritt flöde under en längre stund så att säga? Går den fint hela tiden då kan du ju nästan utesluta att det skulle vara något annat än pumpen. Passa också gärna på i så fall att känna på grenrören att de blir lika varma allihop = går lika bra på alla fyra.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Okej. Du verkar ju ha problem med pumpen. Att det "plötsligt" uppstod talar ju för det också. Kan du inte också prova att till exempel ha bensin i en kanna/dunk/tratt och koppla till bensinslangen så du får fritt flöde under en längre stund så att säga? Går den fint hela tiden då kan du ju nästan utesluta att det skulle vara något annat än pumpen. Passa också gärna på i så fall att känna på grenrören att de blir lika varma allihop = går lika bra på alla fyra.

- - - Updated - - -

Okej. Du verkar ju ha problem med pumpen. Att det "plötsligt" uppstod talar ju för det också. Kan du inte också prova att till exempel ha bensin i en kanna/dunk/tratt och koppla till bensinslangen så du får fritt flöde under en längre stund så att säga? Går den fint hela tiden då kan du ju nästan utesluta att det skulle vara något annat än pumpen. Passa också gärna på i så fall att känna på grenrören att de blir lika varma allihop = går lika bra på alla fyra.

finns de något smidigt sätt att göra det utan att bränna sig? eller skall ja bara göra de när den e kall och sedan se att de blir varma ?

Jag skall testa din metod med bensin kanna
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R

Det låter som att den bara går på två cylindrar, varvid tändspolen för ena paret tändstift troligen har dött. En tändspole bör kosta ~200 SEK i Sverige, i Polen troligen billigare. Ett enkelt test av detta är att dra ut hatten på ena paret tändstift och göra exakt samma sak som du gjorde i videon igen.

Så varför startar den då när du häller bensin rakt i? Kan vara för att andelen bensin är mindre när du häller i än när du kör med insprut, varvid gnistan orkar tända.

Jag kan ha fel naturligtvis, men eftersom tändspolar är billiga och enkla att kolla föreslår jag en check. Ta åtminstonne ut spolarna och ohma dem, sen kollar du i en verkstadshandbok vad motståndet ska ligga på.

Sen är det väll dags att kolla insprutet!
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det låter som att den bara går på två cylindrar, varvid tändspolen för ena paret tändstift troligen har dött. En tändspole bör kosta ~200 SEK i Sverige, i Polen troligen billigare. Ett enkelt test av detta är att dra ut hatten på ena paret tändstift och göra exakt samma sak som du gjorde i videon igen.

Så varför startar den då när du häller bensin rakt i? Kan vara för att andelen bensin är mindre när du häller i än när du kör med insprut, varvid gnistan orkar tända.

Jag kan ha fel naturligtvis, men eftersom tändspolar är billiga och enkla att kolla föreslår jag en check. Ta åtminstonne ut spolarna och ohma dem, sen kollar du i en verkstadshandbok vad motståndet ska ligga på.

Sen är det väll dags att kolla insprutet!

Måste få tillägga en sak nu som jag lyckades kolla idag. Anslöt en däcktrycks påfyllare (med manometer) som jag gjorde om lite, så den inte var ansluten till tryckluft och bara mätte trycket den fick ifrån bensinslangen. så kort o gott. jag anslöt slangen ifrån tanken rakt in i mätaren. den visar 0.7bar när den avstängd. när jag slår på tändningen och pumpen startar så visar den 1.5bar (dvs 0.8bar ökning). vid fuel railen (alltså i bränslebryggan???) så skall trycket vara 2.5bar. och då antar jag att de är när hojen är igång och går som vanligt.

Frågan då:
är det normalt att trycket är lägre eller skall de ge 2.5bar Direkt ifrån bränslepumpen när den sätts på?
tackar för svar ang bensin frågan
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Det låter som att den bara går på två cylindrar
Det lilla jag kunde höra (uppkopplad via långsam mobil) tyckte jag också att det lät lite så.

Summa summarum hittills:
*Har du gjort gnistprovet på alla fyra än?
*Grenrörstestet: så lite som du får igång henne kan jag inte tänka mig att de hinner bli mer än fes-ljumna. Starta hojen, kämpa för att hålla igång den så länge du kan, känn under tiden på grenrören. Det lär ta åtminstone nån halv minut innan de blir brännheta. Redan varma? Slå då lätt med handen och undan igen snabbt-som-fan. Då bränner du dig inte. Och märker ju om de är heta som fan. Vad du kan slå fast med detta testet är ifall hon går på alla cylindrar, vilket både jag och orecic som sagt tycker det låter tveksamt att hon gör.
*Gör också en ohm-mätning på tändspolarna, som mannen ovan säger. Av med tändhattarna från stiften, behåll hattarna på kablarna, mät resistans mellan hatt 1-4 samt 2-3. Då får du fram resistansen på den så kallade sekundärlindningen. Mät även plus- och minuspol på respektive tändspole. Då får du fram resistansen på primärlindningen.
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Vidare, om du mäter upp 1.5bars tryck vid bensinslangens ände, och du har uppgift på att det vid fuel-rail (alltså bensinslangens ände) ska vara 2.5 bar, då har du ju en pump som inte trycker som den ska.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Vidare, om du mäter upp 1.5bars tryck vid bensinslangens ände, och du har uppgift på att det vid fuel-rail (alltså bensinslangens ände) ska vara 2.5 bar, då har du ju en pump som inte trycker som den ska.

var o rengjorde ikväll vid pump o sånt. har ej multimeter så kunde ej mäta. hur som. de var en del skit vid filtret jag tog bort. tvättade de mesta men de gav inget resultat förutom att jag inte fick de tätt när jag satte ihop de efteråt, så nu läcker någonstans vid bultarna som sätter fast pump-enheten, hur som. bara några cl kvar i tanken (kanske 2dl då da…) det blir morgondagens problem. nu e jag trött. skall fixa en multimeter sedan mäta allt du säger där. Jag gjorde gnist test.

*man ser ingen gnista ifrån stiften i säg.
*tar jag en skurvmejsel (med gummi handtag) så kommer de gnista från ca 1.5-2cm avstånd. samt närmare. Alla stift gav likvärdig gnista
*Ej kännt på grenrör, de blev bensinpump kväll.

hur som. Jag hittade på nätet vad alla ohm värden kring pumpen skall vara. bör jag mäta upp de eller kan man nästan komma fram till att de är pumpens fel av någon anledning?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Va?! Skruvmejsel?! Oj då! Och 10.000 volt!:skrämd

Jag ska visa med bilder hur jag menade.
Tändstiftet har en pluspol och en minuspol. Minuspolen kallas också för jord i det här fallet. Faktum är att hela motorcykelns chassi och motor, metalldelarna helt enkelt, är minuspol, eller jord.
Här är tändstiftets poler:
gnista 1.jpg
Den vita isolatorn isolerar alltså mellan de bägge polerna.
Ström går genom stiften genom att dess minuspol, gängorna alltså, skruvas fast i cylindern och på så sätt via chassit blir sammankopplat med batteriets minuspol. Jordat alltså. Pluspolen hör ihop med tändhatten och tändkabeln och tändspolens sekundärlindning. I sekundärlindningen transformeras spänningen upp till så hiskeligt höga volt att strömmen hoppar genom tomma luften mellan plus och minus på tändstiftet.


Denna gnista tar kortaste vägen. Eftersom isolatorn isolerar mellan pluspolen och den gängade delen av tändstiftet, blir den kortaste sträckan för gnistan att hoppa följande:
gnista 2.jpg

Testet jag beskrev går alltså ut på att skruva ut tändststiftet ur cylindern, montera tillbaks det på tändhatten (pluspol) och lägg an den gängade delen av tändstiftet mot motorn (minuspol). Då är tändstiftet lika elektriskt anslutet som när det sitter där det ska. Håll tändstiftet mot motorn alltså!

Sen trycker du på start och observerar gnistans kvalitet och frekvens.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Och att gnistorna kommer i exakta frekvenser beror på att det sitter en litet roterande hjul vid motorns högre nedre sida, sammankopplat med motorns vevaxel. Detta hjul sköter på- och avkoppling av strömmen till tändspolarna, och därmed gnistan, och snurrar alltså i takt med motorns varvtal. Ju högre varvtal desto fler gnistor per sekund. Vid låga varvtal bör du kunna utröna frekvensens jämnhet.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Och att gnistorna kommer i exakta frekvenser beror på att det sitter en litet roterande hjul vid motorns högre nedre sida, sammankopplat med motorns vevaxel. Detta hjul sköter på- och avkoppling av strömmen till tändspolarna, och därmed gnistan, och snurrar alltså i takt med motorns varvtal. Ju högre varvtal desto fler gnistor per sekund. Vid låga varvtal bör du kunna utröna frekvensens jämnhet.

allt såg bra ut. har även kollat / testat en ny pump då den inte får tryck i soppan vid primring i alla fall. når drygt 1 bar. vilket inte alls är som de skall vara. fast de kan jag ju inte kolla när hojen är på. utan bara avstängd och tvinga pumpen att gå.

Bör jag gå vidare med databox eller kan jag kolla något annat som har med bränsletryck o göra? Tryckregulatorn funkar nämligen fint och öppnar en bit efter 2 bar
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Världens bästa kille hjälpte mig idag. Vi tog R6ans pump (hela enheten - 2003). borrade hål för den gamla tryck regulatorn. klämde till den gamla tryck regulatorn (fz6ans) först spände vi fjädern i den så den släpte ut vid högre tryck. samt mätte trycket den släppte vid.

sedan tryckte vi ihop Allt ifrån R6an men vi tog FZ6ans "under del" där man fäster bensin slangen.

nu funkar den som en klocka igen.

troliga fel
*Tryck regulatorn mådde inte bra
*ett "mega" filter som bensinen först pumpas i innan den går ner i bensin slangen vad igentäppt. - R6ans pumps filter såg mkt frächare ut.

Tack för alla som har hjälpt till o felsöka

den funkar fint!
https://www.youtube.com/watch?v=zDUmOFd7nIk
 
Last edited:
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top