Yamaha FZ-tråden

JRO

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA
Ok, någon som kan bidra med lite mer "matnyttig" info om vad de betalat för 2000-mila servicen?
Yamaha ville ha 5620:- och Bike ville ha 5700:-
 

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
FZ1-N 2008 uttagen 2010 med 1200mil på mätaren och slipon för 64500:-. Dock 9 ägare inkl nuvarande firma. Är de nåt att satsa på tro?
 

JRO

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA
Tack och hej då för denna gång. Sålde FZn igår (ni kanske såg den på blocket).
Idag kom flera nya 2012'or ut för 84900 helt sprillans....vem vet, vi kanske ses igen. Tack och hej :hej
 

Ro-Ho

Medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Täby Kyrkby
Hoj
KTM 1290 SDR
Hur ska man värdera alla gamla FZ1-N som är till salu nu när de dumpar ut nya -12 för 85"
Är på jakt efter en och e inte sugen på att lägga så mycket pengar som för en ny, men köper man en -08 för 60" lär den ju vara svår såld om något år när folk kommer begära 70 för sina 4 år nyare -12 ??

Hoppas man hittar en lämplig snart e ju snart dags för premiärturen!!
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Det e bara att köpa en ny, du kommer inte att förlora så mycket på de första 2 åren
 

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
FZ1-SA -12
Hej, vill slå till på ny hoj men som vanligt velar man.

Letar efter något sportigare än min nuvarande TDM900. Måste funka för jobbpendling några mil om dagen i Stockholms rusningstrafik samt kortare touring.

Har kört nakenhoj tidigare men efter att ha haft en TDM några år så kan jag inte tänka mig något utan minst motsvarande vindskydd. Eftersom både bränsleförbrukning och försäkringskostnader är faktorer så har jag kollat på 800-900-kubikare även om jag gärna ligger på runt 1000 kubik för känslans skull. Är 192 cm så de lite mindre hojarna går bort.

Har haft siktet inställt på Z1000SX, den uppdaterade 2014 vilken går loss på 130 000 = i saftigaste laget, får vänta tills den är begagnad.

Kan tänka mig max runt 90 000. Har testat MT-09 och Z800 - de var väl kul på sitt sätt, men instrumenten satt typ vid naveln :3freak och de minimala flyscreens man kan montera är inte tillräckliga för min smak.

Funderar därför på att fortsätta vara märkestrogen Yamaha och överst på listan står just nu FZ8-SA (2014 / 0 mil / 92 000 kr) eller FZ1-SA (2012 / 0 mil / 88 000 kr).

Så... ni som kör FZ - vad tycker ni, rekommendation för den nyligen uppdaterade FZ8-S eller den lite äldre FZ1-S? :confused:

Tacksam för inputs!
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
definitivt fz1-sa. jag e inne på mitt 5:e år med en fz1- fortfarande supernöjd. med lite mods går den riktigt bra och den har justerbar framgaffel. fz8 är en fz1 med mindre motor och sämre gaffel
 

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
Haloj

min 2007:a uttagen 2008, FZ6 S2 har gått 1885 mil (jag vet, kört jääkligt lite)

minns inte ens när jag gjorde senaste servicen....vilka intervall är det?

fråga 2. Om jag vill göra servicen själv, vad ska kollas?

Tycker fan inte de e värt att lämna in för 5 lax när skiten bara e värd 35 000(om ens det?)
 

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
en annan grej

startade nyss hojen efter att den stått orörd sedan aug förra året (startade på en gång, ingen underhållsladdning eller dyl)

luktade lite bränt...vad kan det vara?
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Lukten kan bero på ansamlingar av damm på grenrör och andra saker som blir varma. Inget jag lägger så mycket oro på vid första uppstart. Om det håller i sig länge, kan det kanske vara dags att agera. :)
 

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
vare nån som hade serviceintervallerna på en fz6 -07?

samt vad man ska utföra
 

villhahoj

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2014
Ort
umeå
Hoj
fz6 s2 2009
Tjena!
Någon som har omvandlat en fz6S till N ? Finns ju "conversion-kits" för någon tusenlapp på nätet... med framlykta, fästen, backspeglar och blinkers. Fått en hyffsad deal på en fz6S ... men naken är dom ju sååå mkt snyggare...

Tips?

Tacksam för svar!
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Tjena!
Någon som har omvandlat en fz6S till N ? Finns ju "conversion-kits" för någon tusenlapp på nätet... med framlykta, fästen, backspeglar och blinkers. Fått en hyffsad deal på en fz6S ... men naken är dom ju sååå mkt snyggare...

Tips?

Tacksam för svar!

Lägg på priset för konverteringskitet på din "deal". Är det fortfarande ett bra pris för dig? Isf har du 3 alternativ:
1. Det faller under "if its too good to be true, it probably is". - Något är mysko, det är för billigt - avstå.
2. Slå till, köp konverteringskitet, konvertera. Tänk till ett par gånger i varje steg du gör och läs instruktionerna noga.
3. Går det att få ett bra pris på en med kåpa så går det att få det på en naken med. Ha is i magen, vänta, kolla efter en som varit ute länge - prutläge.
 

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
FZ1-SA -12
definitivt fz1-sa. jag e inne på mitt 5:e år med en fz1- fortfarande supernöjd. med lite mods går den riktigt bra och den har justerbar framgaffel. fz8 är en fz1 med mindre motor och sämre gaffel
Blev en av de nya FZ1-SA -12:eek:rna som legat ute till försäljning de senaste veckorna. Tydligen ett restlager från Tyskland som gick ut från Yamaha till handlarna, men de börjar ta slut nu. Har lovat mig själv att inte modda den nu under första året, får se om jag kan hålla mig. De stora gula blinkerserna ligger dock i farozonen. Och kanske att jag öppnar upp luftburken. Och...
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top