Yamaha FZ-tråden

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
2011-07-31%25252017.34.06.jpg


nån som vet var jag kan hitta en fotpinne ?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag fick inga klagomål på blåset idag. Har ett Yoshimura TRC med DB-killer i (numera). Men visst, det börjar dåna lite när man varvar ut den, och de kanske e lite mer känsliga på Knutstorp
 

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Ort
Uppsala/Prag
Hoj
BMW S1000RR, 2011
FZ1-N eller Honda CB 1000 R

Hej går nu i tankarna att köpa en ny leksak. har idag en Gixxer 750 04 som jag älskar men är inte såö skön att dra runt på i stan och längre turer när man inte kör super snabbt.

Har därför börjat kolla på FZ1-N och Honda CB 1000 R.

Finns det någon här som har testat båda innan de köpt sin FZ? Om så varför valde ni FZ?

Ska iväg och kolla på en FZ1-N -08 imorgon med Akropovic slip on KN filter och lite annat smått och gott. Den har gått precis över 1000 mil och han vill ha ca 60 000, jag kommer ge max 55 000 är det rimligt?

Vill köpa till PC3 och kanske nytt styre så man måste ju ha lite deg kvar till sånt.

Drar upp en bild så får ni se hur den ser ut.
 

Bifogat

  • 521103_1.jpg
    521103_1.jpg
    104 KB · Visningar: 104
  • CIMG0256.JPG
    CIMG0256.JPG
    77.8 KB · Visningar: 100

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
55k e för lite. 60k är rimligt kanske till och med lite i underkant för en sån. fz: än är råare och större med duktigt mer pulver . cb1000 är smidigare , mer jämn effektutveckling mindre till storleken och drar antagligen mindre soppa. jag föredrar dock fz:an
 

jesperG

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha FZ1n -08
Tja
Är det nån som har kolll på hur värdena va på exhaust gas volume från början???
min va lite skum har en FZ1n -08 Och värdena va c01 = -5 c02 = 20 c03 = 20 c04 = 2
bör inte dom vara lika eller tänker jag galet ???
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
De ställer in det på fabriken och är individuellt för varje hoj. värdena ska vara olika då de reglerar hur fet bränsleblandningen ska vara. På de inre cylindrarna använder man fetare blandning för kylningseffekten. mecka inte med det
 

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Ort
Uppsala/Prag
Hoj
BMW S1000RR, 2011
55k e för lite. 60k är rimligt kanske till och med lite i underkant för en sån. fz: än är råare och större med duktigt mer pulver . cb1000 är smidigare , mer jämn effektutveckling mindre till storleken och drar antagligen mindre soppa. jag föredrar dock fz:an

Menar du att jag inte ska pruta på priset för att den är värd mer :va :D
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Fredag kväll...

Bytt tändstift på FZ1:an. Trångt som en tonåring!!! Men nu sitter det irdirumstift i hojen. Och de nya spjällbrickorna är på plats. Och FCE monterad.
Nu skall bara olja och filter bytas och sen i med ny map i PCIII'an och provgasa!!!
 

T-rex crew-memb

Njutnings-narkoman!
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Timrå
Hoj
FZ1-S 06
Min FCE verkar vara felande för den gula motorlampan lyser när tändningen är på och det står 20. Nån felkod jag inte kollat än. Sen vid provkörning känner jag ingen som helst förbättring som den ska ge heller. Ett tag misstänktes kontakteringarna men dom verkar faktiskt få godkänt. :confused: Men jag tror faktiskt jag kan känna av skillnaden som spjällhus-brickorna ger och det är ju kul iaf. :yoparty
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Min FCE verkar vara felande för den gula motorlampan lyser när tändningen är på och det står 20. Nån felkod jag inte kollat än. Sen vid provkörning känner jag ingen som helst förbättring som den ska ge heller. Ett tag misstänktes kontakteringarna men dom verkar faktiskt få godkänt. :confused: Men jag tror faktiskt jag kan känna av skillnaden som spjällhus-brickorna ger och det är ju kul iaf. :yoparty

Hoppsan... Har du dubbelkollat alla kabelfärger?? Klippt rätt kabel på ECU´n??
Hoppas det ordnar sig!!
Och om det e felkopplat så kommer du nog inte känna nån skillnad heller... Skall ta ut min på provtur imorgon och testa lite olika mappar..

Men det blir nog iaf en uppsättning i bänk igen...
 

T-rex crew-memb

Njutnings-narkoman!
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Timrå
Hoj
FZ1-S 06
Hoppsan... Har du dubbelkollat alla kabelfärger?? Klippt rätt kabel på ECU´n??
Hoppas det ordnar sig!!
Och om det e felkopplat så kommer du nog inte känna nån skillnad heller... Skall ta ut min på provtur imorgon och testa lite olika mappar..

Men det blir nog iaf en uppsättning i bänk igen...

Alla kabelfärger dubbelkollade både av mig och min ytterst kompetenta kompis. Och sladden till ECU'n var ju den lättaste för det fanns just inga alternativ i närheten där som ens var det minsta lik i färgen. Hoppas det går bättre för dig.
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Alla kabelfärger dubbelkollade både av mig och min ytterst kompetenta kompis. Och sladden till ECU'n var ju den lättaste för det fanns just inga alternativ i närheten där som ens var det minsta lik i färgen. Hoppas det går bättre för dig.

Tja igen.....

Nu har jag provkört hojen efter modifieringarna... Och???

Anledningen till att jag skaffade en FCE var att min hoj var omöjlig att köra på 4:ans växel vid 4000-5000rpm. Effekten kom liksom som vågor och hela hojen gungade. Det gick inte att bli av med via PCIIIán och Yamaha hittade inga felkoder och skyllde på mitt slipon!! :va:confused:
En kamrat med samma hoj och årsmodell klagade på ryckningar, på samma verkstad, och deras svar var: Prova sätt på ett slipon!!:huvet

Hur som helst.. "Svallningarna" på 4:ans växel är nu borta och mission completed!
Jag körde en provrunda och testade 5 olika mappar och hittade en som kändes bäst. Jag är kass på att köra på bakhjulet men nu kom framhjulet upp mkt lättare med gas bara.
Men det blir nog ändå att sätta upp hojen i bänk och optimera den optimalt!! Förväntar mig inte mer effekt (för det har den tillräckligt av) men ett optimalt AF-värde vill jag ha.
Skall bli kul att se hur bränsleförbrukningen påverkas. (även om jag egentligen inte bryr mig SÅ mkt om det.....)
 

T-rex crew-memb

Njutnings-narkoman!
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Timrå
Hoj
FZ1-S 06
Tja igen.....

Nu har jag provkört hojen efter modifieringarna... Och???

Anledningen till att jag skaffade en FCE var att min hoj var omöjlig att köra på 4:ans växel vid 4000-5000rpm. Effekten kom liksom som vågor och hela hojen gungade. Det gick inte att bli av med via PCIIIán och Yamaha hittade inga felkoder och skyllde på mitt slipon!! :va:confused:
En kamrat med samma hoj och årsmodell klagade på ryckningar, på samma verkstad, och deras svar var: Prova sätt på ett slipon!!:huvet

Hur som helst.. "Svallningarna" på 4:ans växel är nu borta och mission completed!
Jag körde en provrunda och testade 5 olika mappar och hittade en som kändes bäst. Jag är kass på att köra på bakhjulet men nu kom framhjulet upp mkt lättare med gas bara.
Men det blir nog ändå att sätta upp hojen i bänk och optimera den optimalt!! Förväntar mig inte mer effekt (för det har den tillräckligt av) men ett optimalt AF-värde vill jag ha.
Skall bli kul att se hur bränsleförbrukningen påverkas. (även om jag egentligen inte bryr mig SÅ mkt om det.....)

Grattis. :yoparty
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Vad gör de på 2000-mila service ? Min lokala mekaniker tar 4500 för en auktoriserad service.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top