Yamaha FZ-tråden

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Om jag kollar på mina däck efter denna banåkning så har jag ca 5 mm kycklingrand kvar och då tog pinnarna i duktigt.

Det där får jag inte ihop riktigt. Om du har 5mm kyckling på bakdäcket så borde inte pinnarna ta i. Har du skruvat bort "pliggarna" på fotpinnarna?
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Det där får jag inte ihop riktigt. Om du har 5mm kyckling på bakdäcket så borde inte pinnarna ta i. Har du skruvat bort "pliggarna" på fotpinnarna?

Nja... På mitt Pilot Road 2 bakdäck med 55 profil har jag oxå ca 5mm kvar... Och då har jag iaf nästan slipat bort hela kulan på "pliggen"!!
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
FZ8:an

Är det någon här inne som har provkört FZ8:an, vad tyckte ni om hojen? Ska provköra den så fort återförsäljaren har kört in den i några mil:)

Läste att några här inne skrapar i fotpinnarna och det gjorde jag oxå tills jag spännde fjädringen bak och lärde mig hänga ut bättre och nu skrapar jag inte i längre:):tummenupp
 

LUTHOR

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Ort
Mellan lkpg och nkpg
Hoj
KTM 1190 Adventure-14
Är det nån som har bytt fotpinnar på sin FZ-1?

Fick en AHA-upplevelse på bana i veckan som resulterade i slitage på piggarna på fotpinnarna :)

Borde man inte tjäna rätt mycket bara genom att byta ut pinnarna mot R1 pinnar,eller är det ställbara för skjortan och ett byxben +moms som gäller?

Jag vet iaf att pinnnötning måste bokas in igen då abstinensen tog fart i och med att träningsvärken släppte :yoparty
Om du ska ha någon nytta av att byta fotpinnar så måste du också byta ljuddämpare till någon som inte skrapar i. Jag har slipat ner mina originalpinnar till gummit och även skrapat skyddsplåten på ljuddämparen.
Förutom markfrigången är det en kanonhoj att köra bana med.
 

Wolford

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Kramfors
Hoj
FZ1N -08
Om du ska ha någon nytta av att byta fotpinnar så måste du också byta ljuddämpare till någon som inte skrapar i. Jag har slipat ner mina originalpinnar till gummit och även skrapat skyddsplåten på ljuddämparen.
Förutom markfrigången är det en kanonhoj att köra bana med.

Jo jag förstod nästan att det måste vara ljuddämparen som skulle ta i , därför dom långa piggarna.
Jag har ett yoshirör på så jag tror inte det ska vara nån fara att byta pinnarna , mätte på en R1 -98 och dom är ca 2 cm kortare och med kortare pigg.
Sen är det ju en helt annan sak om dom passar :)

Här är originalpinnarna iaf, ser ut som det är hyggligt med marginal.
 

Bifogat

  • fotpinne.jpg
    fotpinne.jpg
    228.5 KB · Visningar: 121

LUTHOR

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Ort
Mellan lkpg och nkpg
Hoj
KTM 1190 Adventure-14
Jo jag förstod nästan att det måste vara ljuddämparen som skulle ta i , därför dom långa piggarna.
Jag har ett yoshirör på så jag tror inte det ska vara nån fara att byta pinnarna , mätte på en R1 -98 och dom är ca 2 cm kortare och med kortare pigg.
Sen är det ju en helt annan sak om dom passar :)

Här är originalpinnarna iaf, ser ut som det är hyggligt med marginal.
Det bästa är att skaffa några justerbara så att du kan flytta upp fotpinnarna.
Med bara kortare fotpinnar så är det svårt att få plats med foten, för utsidan på foten skrapar jag också fast man försöker att flytta undan foten så mycket det går.
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Nja... På mitt Pilot Road 2 bakdäck med 55 profil har jag oxå ca 5mm kvar... Och då har jag iaf nästan slipat bort hela kulan på "pliggen"!!

Kan intyga precis samma som cage...slipade kulor på min FZ6 trots att jag har 5-7 mm rand kvar. Man får se till att ha knät i före "kulorna" helt enkelt :kryckor
 

tacos

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2010
Ort
Näsviken
Hoj
Yamaha FZ1-N-06
stod precis utanför med ett glas konjak och en cigg, och tittade på hojen. Jag kan knappt fatta att jag stod och tittade på min barndomsdröm, det kändes så overkligt. Måste gå upp i morgon bitti och ta en vända för att försäkra mig att det inte var en dröm

jag håller med jag får ståpäls när varvräknaren passerar 10000:yoparty
 

Davidov

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Ducati Monster 1100 EVO
Vad har ni för tips inför avställningen ? Bör man göra något speciellt ?
 

chrissme333

Ducce så klart
Gick med
23 May 2010
Ort
malmö
Hoj
07,Ducati 1098 & FZ1-N(såld) cbr 1000rr.
Är det nån som har bytt fotpinnar på sin FZ-1?

Fick en AHA-upplevelse på bana i veckan som resulterade i slitage på piggarna på fotpinnarna :)

Borde man inte tjäna rätt mycket bara genom att byta ut pinnarna mot R1 pinnar,eller är det ställbara för skjortan och ett byxben +moms som gäller?

Jag vet iaf att pinnnötning måste bokas in igen då abstinensen tog fart i och med att träningsvärken släppte :yoparty

Jag har bytt ut mina till Rizomas rear set. Mycket nöjd.
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Jag har en Öhlinare YA906 till salu om någon är intresserad. Den har suttit på min FZ1S -08 i ca 900mil. Justerbar kompression och retur, hydrauliskt justerbar fjäderförspänning. Den absolut bästa modifieringen som kan göras på en FZ1.
 
Last edited:

MrsRR

Utan lem
Gick med
5 Jul 2006
Ort
Vellinge
Hoj
En något söndrig BMW
Har lite saker till salu som blev över när jag sålde min FZ1-N


Rizoma bobbiner svarta

Flyscreen orginal

Bakljus m inbyggda blinkers

Undertail svart från bikersneed
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top