Yamaha FZ-tråden

Kent_Hbg

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Ort
Bjuv
Hoj
Yamaha Fz1-N 2008
Någon som vet hur det funkar med hastighetsmätaren på en Fz6 06? Tänkte byta ut den otroligt fula runda till en av nyare modell, men men.... sitter miltalen i mätaren eller sitter de i Ecu? Alltså behåller jag miltalen om jag byter mätaren eller kommer de miltalen som sitter i den nya mätaren att ses i stället?...
 

Kent_Hbg

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Ort
Bjuv
Hoj
Yamaha Fz1-N 2008
Någon som vet hur det funkar med hastighetsmätaren på en Fz6 06? Tänkte byta ut den otroligt fula runda till en av nyare modell, men men.... sitter miltalen i mätaren eller sitter de i Ecu? Alltså behåller jag miltalen om jag byter mätaren eller kommer de miltalen som sitter i den nya mätaren att ses i stället?...

Hitta svaret.... Det sitter i mätaren, lite bajs....
 

creare

Guest
Någon som vet hur det funkar med hastighetsmätaren på en Fz6 06? Tänkte byta ut den otroligt fula runda till en av nyare modell, men men.... sitter miltalen i mätaren eller sitter de i Ecu? Alltså behåller jag miltalen om jag byter mätaren eller kommer de miltalen som sitter i den nya mätaren att ses i stället?...
Hitta svaret.... Det sitter i mätaren, lite bajs....

Så trött att det är så.:huvet Var sugen på att göra exakt samma sak.. men men.
 

DIF

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Sthlm
Hoj
streetfighter
Imorgon sitter det ett 16 drev på fram på min FZ1 07a PC3 Yoshi carbon. Hoppas på avsevärd skillnad!

Vill minnas för några inlägg sen att några diskuterade framdrev. Någon hade testat ett 16 T från duells lr vare va? Men det gick sådär av någon anledning om jag minns rätt?
Kan vara värt att veta att drev därifrån till iaf FZ1or PASSAR INTE till 100 % ! därav det mindre lyckade resultatet för någon här inne på SS.. Källa: Yamaha Center.

Vänligen
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
tack för det, tur jag inte betalade för det beställda drevet :p
Var ska man köpa ifrån ? Yama Center ?
 

DIF

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Sthlm
Hoj
streetfighter
Yamaha har inga egna orginal delar när det kommer till sånt som inte är orginal :) Haha den meningen lät ju sådär.. men förstå mig rätt. Framdrevet orginal på en FZ1 t. ex är ju 17 T. Yamaha har bara 17T således då. Finns inget framdrev till en FZ1 ifrån Yamaha som är annat än 17 T. Yamaha delar är bara orginal delar, dvs det som sitter på från början. Alla ombygnationer & modifieringar eller liknande är delar som inte tillverkas eller säljs ifrån Yamaha. Därför får man leta upp passande delar själv. Eller om man lämnar in hojen på t.ex yamaha center och vill ha bytt till nånting som inte anses vara orginal. t ex byta framdrev till mindre T så beställer dem hem från något annat företag, t ex duells.
Vilket Yamaha Center gör åt mig just nu så det blir klokt. Har svar imorgon Måndag eller Tisdag på vad det blir för nåt :)
 

creare

Guest
Är det ingen som filmat/fotat sin hoj eller åkfärd hittills denna säsong? Vore trevligt o ta del av! :)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Yamaha har faktiskt ett 16T drev till den gamla Fazer 1000 (->05?), frågan är om det passar till FZ1-an
 

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Yamaha har faktiskt ett 16T drev till den gamla Fazer 1000 (->05?), frågan är om det passar till FZ1-an

Yes, jag bytte till ett 16T orginaldrev från FJ 1100 på min Fazer-02, men jag vet inte om diametern eller utseende på utgående axel stämmer till FZ1.

/Jim
 

DIF

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Sthlm
Hoj
streetfighter
Ja då har man varit ute och cyklat lite med informationen. Sorry. Duells har visst grejer ( drev t. ex) som PASSAR till FZ1! I mitt fall vare bara ett framdrev av fel modell, liksom för någon annan här inne. Yamaha beställer otroligt mkt delar ifrån just Duells som fungerar nästan lite som en general agent åt dem.. Så nu mina damer & herrar sitter det alltså ett 16 T framdrev på ifrån Duells!

Har inte hunnit testa hojen spec mycket än men jag trodde faktiskt med handen på hjärtat att det skulle göra större skillnad än vad det faktiskt gjorde! Visst går det löjligt lätt upp på bakhjulet om man vill det, men det gjorde den ju innan också!
 

hezzone

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Lerum
Hoj
08 Yamaha FZ1-N Abs
Fce

Då har man gjort FCE och AIS moddarna i väntan på Yoshimura:tummenupp
Kan rekommendera FCE modden då de blev en stor skillnad i gaskänslan på hojen.
 

DIF

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Sthlm
Hoj
streetfighter
HEZZONE >>
Berätta mer! För oss som inte vet vad FCE och AIS moddar är? modefikationer på/i vadå? PC??

Vänligen
 

hezzone

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Lerum
Hoj
08 Yamaha FZ1-N Abs
HEZZONE >>
Berätta mer! För oss som inte vet vad FCE och AIS moddar är? modefikationer på/i vadå? PC??

Vänligen

FCE = Fuel cut eliminator förhindrar att av/påslag av gas över 4500rpm upplevs som ryckigt vilket – 06 har fått kritik för.
Jag upplevde detta själv och med FCE har detta upphört. Att man sedan får 10hk på köpet vid 6-9000 rpm gör ju inte saken sämre.
Dessa 10 hk märks faktiskt vilket jag inte trodde innan.
Pris på en sådan är ca 2000:- och tar ca:1.5 timma att montera vilket inte är svårt.

AIS har att göra med avgasreningen vid gas avslag.
Finns olika sätt att göra denna modd.
Man minskar avgassmällar vid gas avslag märks mest om man monterat slipon.

Mer info finns på http://www.yamahafz1oa.com
http://lmgtfy.com/?q=Yamaha+FZ1+FCE
 
Last edited:

Testpilot

Yamaha
Gick med
4 Aug 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
FZ1-n 07
Bara att köpa ett drev till en R1 så är problemet löst. Gjorde de förra året. Tycker hojen går mycket finare och har lite bättre ork. Speciellt gott inne i stan.
 

creare

Guest
[VIDEO-URL][/VIDEO-URL]Har nu börjat utforska ljudupplevelsen med leovince på en fz6 och jag är allt annat än missnöjd. Börjat förstå vad javaguru menade ;) stundtals hör jag knappt vad jag själv tänker men det gör inget då jag hellre lyssnar på det underbara ljudet:yoparty im in love!:tummenupp
 

creare

Guest
Gubbs, en rookie-fråga, bare with me; varför/hur uppstår avgasknallarna och är det skadligt för hoj/rör?

// oliz
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top