Yamaha DT 125 - maxar bara 80kmh

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Tror det är tredje gången jag postar om den här cykeln nu...
Cykeln är en DT 125 LC mk II.
Anyways, jag har fixat rätt mycket med den under förra sommaren, vintern och våren för att den ska gå som den ska. Efter mycket om och men så startar den nu rätt lätt och varvar som den ska, och accelererar rätt OK faktiskt, men den når inte mer än 80 på plan mark.

Min förra sådana gjorde åtminstone 100 på plan mark.
Jag har gått igenom så gott som allt nu känns det som.

CDI-boxen är bytt till en ny och förgasaren är bytt (från italiensk skit-dellorto-förgasarjävel till original mikuni).

-- Förgasaren har samma luftfilter som tidigare (den gick 110 när jag köpte den), den har rätt munstycken och luftskruvsinställning (flottörhöjden har jag inte pillrat på, men köpte den från en skrot så utgår från att den har rätt flottörhöjd). Den tar EJ tjuvluft och är helt ren och genomblåst.

-- Reed-ventilen är hel och fin.

-- Kolv, kolvringar och kompression är ok (9 bars komp-tryck)

-- YPVS har jag haft loss, men den är korrekt återmonterad och kollad, roterar som den ska och har korrekt vilolägesposition.

-- Ljuddämpare och avgasrör är inte igensatta. det ryker lite lite från avgasrörspackningen, men inte jättemycket.

Vad kan jag göra för att den ska gå lite fortare? Vad är "fel"? ingen 125:a ska ju gå långsammare än 100 :D
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jaha låter som den är trött på höga varv?
Med original drevning kan man passera 100 på 5:an
Kanske är felbestyckad tros allt..
Om jag minns rätt så är original huvudmunstycke 190 eller 200
 

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Sitter 200 i just nu.
Jag har inte rört drevningen, men för att vara säker så räknade jag kuggarna och det är rätt utväxling enligt manualen, så inte det.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
oki bör varva strax över 7000 vid 100 med 6:an i då.
Är luftfiltret rent?
Rullar hjulen lätt?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
När du berättar att du tror att flottörhöjden är den rätta... är det nog bäst att gå igenom allt en gång till och ta räta ut alla frågetecken till utropstecken.T.ex. kedjan ser väl fin ut? Kedjan är a okay inom specarna!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har vikten på föraren nån betydelse på toppfarten? ;)
 

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
oki bör varva strax över 7000 vid 100 med 6:an i då.
Är luftfiltret rent?
Rullar hjulen lätt?

Luftfiltret är helt rent och hjulen rullar lätt.

När du berättar att du tror att flottörhöjden är den rätta... är det nog bäst att gå igenom allt en gång till och ta räta ut alla frågetecken till utropstecken.T.ex. kedjan ser väl fin ut? Kedjan är a okay inom specarna!

kedja och drev ser ok, men jag vet inte hur den skulle kunna ha någon påverkan... :)

Har vikten på föraren nån betydelse på toppfarten? ;)

haha, vad menar du? ;)
Nä, det skiljer nog inte mer än 10 kg sen yngre år, så stor skillnad bör det inte vara.

-------

Bytte till den gamla trottelnålen från dellorto-förgasaren dock och den fick en lite annan karaktär vid pådrag. Märkte också att jag tar mig upp i 100 OM jag varvar fullt och inte växlar förrän 8-9000 varv. Men slår jag av så tappar den och tappar och tappar och orkar inte varva upp igen. Tänkte inte på det men förgasaren som sitter på är ursprungligen från en TZR (samma förgasare, andra munstycken och nål). Kan nålen ha någon inverkan på effektkurvan? Nål eller nålhöjd? Känns inte som det borde spela någon roll när man vrider fullt och lite till...? TZR-nålen var ju ändå smalare...?


:3freak
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Inte spec mkt egentligen förutom att det tar längre tid att nå den. Väger själv 100+ och min gör ledigt 120-140 beroende på väder och vind. Man får krypa ihop ordentligt dock.. . Har en kugg xtra på framdrevet samt lite lätt portning.
 

JensGix

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2011
Ort
Hemma
Hoj
GSX-R 750 -85, RD 350 LC -81, YZ 465 -80, NSR 250 -90
Antar att du redan kollat så att YPVSn är rättvänd (så att den inte är snurrad 180 grader). Kolla in i avgasporten annars. Kolla också att ventilen verkligen rör på sig "på riktigt" (nöj dig inte bara med att den gör fram-och tillbaka-rörelsen när du vrider om nyckeln) - ta bort locket över "YPVS-vredet", starta och blippa med gasen så att du når 6-7000 varv några gånger samtidigt som du kollar om vredet rör sig.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
kedja och drev ser ok, men jag vet inte hur den skulle kunna ha någon påverkan... :)

Det var bara ett exempel på troende och vetande. Antingen tar man reda på sakers ting eller så byts det saker i vild förtvivlan kors och tvärs.Ja, ja vet - jag låter som en sur gammal gubbe - men det är jag ju också! ;-)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kolv och kolvring är i bra skick?

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Antar att du redan kollat så att YPVSn är rättvänd (så att den inte är snurrad 180 grader). Kolla in i avgasporten annars. Kolla också att ventilen verkligen rör på sig "på riktigt" (nöj dig inte bara med att den gör fram-och tillbaka-rörelsen när du vrider om nyckeln) - ta bort locket över "YPVS-vredet", starta och blippa med gasen så att du når 6-7000 varv några gånger samtidigt som du kollar om vredet rör sig.

Hade loss den igen igår för att vara säker, den sitter helt rätt :) Vilolägespositionen är helt öppen, den stänger fullt på tomgång, och öppnar vid pådrag.
 

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Vad jag sett och hört hittills så tror jag nästa steg blir att experimentera lite med drevningen, och möjligen testa med något lite större munstycke och trottelnål+trottelnålsposition, men det lär ju inte ske någon dramatisk skillnad med detta mer än 5km/h fortare och kanske kanske aningens mer styrka i mellanregistret.

I och med att den gör 100 om man anstränger sig, och att jag kör en R6:a med 10 ggr mer hästkrafter till vardags, så kanske jag ska nöja mig med det och konstatera att inget egentligen är fel..? Jag kanske blivit bortskämd helt enkelt :tungan

Avslutningsvis vill jag tacka alla för era svar och ert engagemang :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur mår jordpunkter, tändstiftet och tändkabeln? Har du dåliga jordpunkter/anslutningar till ingående i tändningen så får du sämre gnista, och tappar effekt på toppen. Detsamma gäller ju dåliga stift och tändkablar.

Får den soppa som den ska hela tiden? Igensatta avluftningar och klämda/trasiga slangar kan ju strypa flödet, så att det funkar när behovet är mindre, men inte på maxeffekt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske hastighetsmätaren är trasig? :D Kolla med gps? När jag var 16-17 hade jag just en -82 DTLC, och på 70-väg fick jag köra 55 km/h enligt min mätare. Inte glädjemätare på den direkt... :(

Ta gärna och filma med ljud så man får en uppfattning om hur den låter.

Med 170cc så höll jag jämna skägg med kompisarna som körde AR och RD och dessa gjorde 140-145 km/h enligt mätare. Enda skillnaden var att dom låg på mage över tanken medans jag satt upprätt på en hög offroad.
Original tror jag den kanske gör 120 km/h. Enligt mätare alltså så kanske 110 enligt gps.
 
Last edited:

JensGix

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2011
Ort
Hemma
Hoj
GSX-R 750 -85, RD 350 LC -81, YZ 465 -80, NSR 250 -90
Soppakranen delvis igensatt? Monterat bränslefilter? (Ta bort - brukar hämma flödet för mycket). För kraftigt inoljat luftfilter? (Täpper till flödet) Fel munstycken?
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top