Yamaha Bolt xv950 - tråden

Mr Bolt

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2022
Hoj
2014, Yamaha, Bolt
Jag beslöt mig för att dämpa mitt nya ”slip on” från Cobra eftersom det tyvärr lät för högt i ett villaområde. Jag hittade en ”DB killer” på sajten hojstyling.se. ”Big Pipe DB killer”. Den var dock för lång så jag fick såga av den samt borra ett hål för fastsättning. Jag utnyttjade ett befintligt hål undertill till fastsättningen. Jag borrade upp hålet som fanns där (efter att ha tagit bort befintlig skruv) och satte dit en rostfri bult med en mutter. Lösningen reducerade ljudet med hela 11 DB!! ner till 88 DB. Det goa, grymma, dova ljudet finns kvar men jag slipper ha hörselskydd på mig ? Bifogade några bilder på projektet. Det tog ca 2 timmar att få ordning på allt.IMG_6174.jpegIMG_6173.jpegIMG_6186.jpegIMG_6199.jpegIMG_6200.jpegIMG_6201.jpegIMG_6203.jpegIMG_6204.jpeg
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: TCE

Mr Bolt

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2022
Hoj
2014, Yamaha, Bolt
Hej! Är ny på forumet och köpte i somras en Yamaha Bolt som är tillverkad 2014. Köpte den för att den såg bra ut, V-Twin samt att det var en Yamaha och jag har haft mycket bra erfarenheter av deras båtmotorer genom åren. Jag är nu nöjd med hojen som den går men är något förvånad och besviken över tillverkarens val av styrlager. En kort summering: När jag kom upp i farter runt 70 km/timmen och släppte på gasen så började hojen vobbla kraftigt. Detsamma kunde hända om jag släppte styret med en hand. Mindre bra tycker man som normal hojåkare men tydligen tycker tillverkaren att det är ok eftersom svaret i andra forum är att man "ska bägge händerna på styret" då blir det inte ett problem... Vansinnigt! I vilket fall som helst så började jag efterforska i ämnet på Internet och fann snabbt två åtgärder som skulle kunna få stop på vobblandet.

1. Byt ut styrlagret (som är i plast) mot Styrlager All Balls kostnad ca 2500 SEK
2. Byt däck. Jag valde däck från Dunlop: Dunlop, D404 F, 100/90-19 TL 57H M/C, Framhjul och Dunlop, D404, 150/80B16 TL 71H Bakhjul. Kostnad: Ca 4000 SEK samt 1400 SEK för installation.
Totalkostnad för bägge åtgärder: 2500+600+4000+1400= CA 8500 SEK

Efter ha vidtagit dessa två åtgärder så är vobblandet borta och hojen känns betydligt säkrare att köra nu. Carpe Diem!

View attachment 477930View attachment 477931
Lägger till en film som visar problemet med "death wobble" och hur man fixar det:
 
  • Gilla
Reaktioner: TCE

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag beslöt mig för att dämpa mitt nya ”slip on” från Cobra eftersom det tyvärr lät för högt i ett villaområde. Jag hittade en ”DB killer” på sajten hojstyling.se. ”Big Pipe DB killer”. Den var dock för lång så jag fick såga av den samt borra ett hål för fastsättning. Jag utnyttjade ett befintligt hål undertill till fastsättningen. Jag borrade upp hålet som fanns där (efter att ha tagit bort befintlig skruv) och satte dit en rostfri bult med en mutter. Lösningen reducerade ljudet med hela 11 DB!! ner till 88 DB. Det goa, grymma, dova ljudet finns kvar men jag slipper ha hörselskydd på mig ? Bifogade några bilder på projektet. Det tog ca 2 timmar att få ordning på allt.View attachment 483569View attachment 483570View attachment 483571View attachment 483572View attachment 483574View attachment 483575View attachment 483576View attachment 483577
- Det finns ett annat sätt som kostar 20 SEK och tar en kvart : )
Mitt helöppna slutrör, slutrör.png som maxade fullt i ljudmätaren här på jobbet, dämpar jag med stålullsbollar.
Bara att packa på tills man når ett rimligt gränsvärde, och ändå bra genomflöde.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top