Xenonbelysning

kågewatt

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2014
Ort
arjeplog
Hoj
bandit 1200-01
Det är egentligen märkligt att som på min gamla bandit släppa ut en hoj på marknaden med ett så fruktansvärt dåligt lyse. Som tur är så har vi inte så mycket mörker på sommaren här uppe,men dom gånger jag kört i södra Sverige så har jag upptäckt hur dåligt lyset är. Det känns fan inte roligt att knappt se nåt!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Någon som provat H4 xenon med prismaglas?

Africa Twin med dubbla hederliga gamla runda 5 3/4 insatser (Original Stanley) parade med bi-xenonsatser från Xenonkungen.
Fantastiskt halvljus, som inte bländade mötande, men värdelöst helljus.
Absolut värdelös; spretig ljusbild, ströljus, stickljus - allt som man inte vill ha.
Försökte lösa acceptabelt helljus genom att gå tillbaka till H4-halogen på ena pottan, men det blev bara så där.

Stannade vid att ha bi-xenon i bägge huvudstrålkastarna för ett oslagbart halvljus och hänga på xenonkonverterade extraljus att ta hand om helljuset. Sanslöst mycket ljus, men inte som jag tänkte det från början. Strö- och stickljus från bi-xenon på helljus var fortfarande besvärande vid körning i regn, dis och snöfall, men jag ansåg att jag behövde det flammiga ljuset från bi-xenon för att stötta upp under tiden det tog för extraljusen att tända upp.

Annan nackdel med xenonkonvertering: Den lägre värmeutvecklingen skapar mer ispansar på nedre delen av glaset:

20.JPG

Foto: Baard


...men det är kanske inte är ett så allmänt förekommande problem. :3freak
 

Bifogat

  • 20.JPG
    20.JPG
    82.9 KB · Visningar: 68

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag skulle rekommendera att börja med att koppla ljusen mha av relä samt bättre lampor. Använd dom gamla kablarna för styrning och riktiga kablar till relä/lampor, enkelt och stor skillnad i ljus.

Det är ett tips som är tillämpligt på väldigt många bilar och motorcyklar. Originalkablaget är i många fall så klent att spänningsfallet gör att man förlorar massor av ljus (Med den lilla vinsten att lamporna håller mycket längre)

Dock är det idé att försöka mäta upp innan så att man faktiskt har spänningsfall. Min VFR tror jag inte det skulle ge så mycket på att dra om kablaget. Jag har rätt hög spänning till lamporna på den. vilket visar sig i att lamporna lyser väldigt vitt och livslängden blir ganska kort trots att VFR:en inte direkt kan sägas vara en hoj som vibrerar mycket.

Om man startar motorn och mäter spänningen direkt på batterianslutningarna så ska man ha lite drygt 14 volt där. (typiskt 14,2-14,4) Om man sedan mäter vid lampanslutningarna och bara har förlorat någon tiondels vilt så tjänar man väldigt lite på att dra om kablaget men om man har förlorat i storleksordningen 1 volt så är det en mycket god idé att dra nya kablar. Och det vanligaste är att man har rätt stort spänningsfall.
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
När spänningsfallet ska mätas vid lamporna så får man dock inte glömma bort att spänningen ska mätas under belastning (lamporna tända).
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Nu funderar jag på att göra det samma på min DR. Mycket pgr av att bli sedd som en motorcyklist. Änsålänge så finns det ju inte så många mopeder med xenon.
Bekymret tror jag dock blir fokalen (ljusbågens placering) då jag har H4 i min DR, dvs samma ljusbåge ska ta hand både halv/helljus. Vill inte ha en spretig diffus ljusbild.
Någon som provat H4 xenon med prismaglas?

Jag har provat megatiger h4 hid kittet från xenonkungen.
Resultatet var katastrofdåligt. Visst det lyser bättre men ljusbilden blev helt fel.
Och kvaliten på grejerna var usel. Ballasten gav upp efter 2 veckor. Men och andra sidan så kostade det bara 350kr.
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
När jag gjorde ljustestet vi hade i nummer 2 mätte jag upp ett spänningsfall vid lampan (tänd) på 0,1-0,2 volt.

Angående ljusbild så föll den sönder eller vad man ska kalla det med både HID och LED. Dock verkar spilljuset, alltså det som läcker ut utanför den normala ljusbilden, inte vara så mycket att det bländar mötande till vansinne utan mest så att de verkligen upptäcker en. Detta varierar ju dock mycket med vilket typ av lykta/reflektor man har.

Nu ska jag få hem cyclops nya LED på 3800 lumen (förra 3600) och ett något varmare ljus (5500 K mot 6000 K). Den ska bli kul att testa i labbet och verkligheten. Enligt dem själva så är dessutom bakstycket lite nättare vilket är positivt om man är lite trångbodd.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top